تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یادداشت
تعداد بازدید : 14
امامت حضرت ولی عصر(عج) و فصلی نو در حیات دینی جامعه اسلامی
نویسنده : حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی کارشناس مذهبی
آغاز امامت امام زمان(عج)، فصلی نو در حیات دینی و اجتماعی جامعه اسلامی رقم زد. قرنهاست که پیروان مکتبش منتظرند تا آن امام همام پرچم عدالت و آزادی را در سراسر گیتی به اهتزاز درآورد.
یکی از مسائل و اموری که فرق اسلام بر آن، اجتماع و اتفاق دارند، ظهور حضرت ولی عصر(عج) در آخر الزمان است که نوید ظهور مصلحی را برای برقراری عدالت می دهد تا نظام جهان را بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار سازد و جوامع ستمدیده را از جور جباران نجات بخشد.
این وعده الهی است و تخلف پذیر نیست و گذر زمان و گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیک تر می سازد.
اما نکته دیگر این جاست که در مکتب شیعه، اساس امامت دارای جایگاه بلند و برجسته ای است. این جایگاه رفیع امامت بدان جهت است که امام راهنمای مردم در شناخت درست توحید و شریعتی است که از نبوت به ارمغان رسیده است.
حفظ شریعت اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) در گرو وجود و حضور امام معصوم(ع) در میان امت اسلامی بوده و هست. از این منظر، در هر عصر و زمان باید یک نماینده الهی، پیامبر یا امام معصومی در روی زمین باشد تا آیین حق را پاسداری و حق طلبان را رهبری کند و اگر روزی به عللی از نظر مردم پنهان شود، نمایندگانی از سوی او عهده دار تبلیغ احکام و تشکیل حکومت می شوند. در واقع خداوند مسیر هدایت خود برای انسانها را هرگز بی راهنما نمی گذارد.
اما نکته دیگری که در این مجال باید به آن اشاره و تاکید کرد، این است که ضرورت دارد در دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج)، منتظران ایشان فرهنگ مهدویت را در عرصه های مختلف بیان، نشر و ترویج کنند. فرهنگ انتظار نباید در میان روزمرگی زندگی و گذر ایام فراموش شود. در آن سو شاهدیم که جهان غرب با همه توان و امکانات خود وارد میدان شده تا فرهنگ جاودان انتظار و مهدویت را کم رنگ کند و برای این منظور تلاش می کند تا باور مسلمانان را نشانه برود و تضعیف کند چنان که پوسته ای ظاهری از اسلام و باور به آن باقی بماند. در واقع دشمنان می دانند که منتظران، به واسطه هدف و غایت انتظاری که آنها را به امامشان و مصلحشان می رساند ریشههای باور خود را مکرر تقویت می کنند و نمی توان این افراد را به نگاهها و باورهای سطحی مبتلا کرد.
نگاهی گذرا به محتویات برنامه های تولیدی در بنگاه های خبرپراکنی ماهواره ای و پایگاه های اینترنتی ضد اسلامی و ضد شیعی، شبکه های اجتماعی مروج فرهنگ مصرف گرایی، بی بند و باری و هرزگی اخلاقی و ... حکایت از آن دارد که تلاشی گسترده برای تضعیف باورهای اعتقادی و دینی جامعه مسلمان در جریان است.
با این حال باید باور داشته باشیم که باطل رفتنی و رسالت همه ما عدالت خواهی و حق طلبی است تا در بستر این باورهای ارزشمند، زمینه های ظهور فراهم شود. رسالت ما این است که این قابلیت ها و زمینه ها را ایجاد کنیم.
چنان که امام زمان (عج) در توقیع شریف فرموده اند: «آن چه که موجب جدایی ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم نموده است گناهان و خطاهای آنان نسبت به احکام الهی است.» (منبع: احتجاج مرحوم طبرسی، ج ۲، ص ۳۱۵).
نکته دیگر آن که در عصر غیبت، جامعه اسلامی و آحاد آن یک رسالت بیشتر ندارند. آن هم زمینه سازی برای ظهور و قرار گرفتن در مقام یک منتظر واقعی است؛ چون تمام خوبی ها در عصر حضرت مهدی(عج) جلوه خواهد کرد و ظهور ایشان پایان استبداد، ظلم و کفر خواهد بود.
از آن جا که رسانه ها و به ویژه صدا و سیما دارای نقش بی بدیلی در هدایت افکار آحاد جامعه هستند، باید با تکیه بر اطلاعات دقیق و همه جانبه خود از نیازها و انتظارات مخاطبان خویش، بستر و ظرفیت لازم را برای توسعه و بسط اخلاق، معنویت و ارزش های دینی فراهم کنند. علاوه بر این برنامه ریزان آموزشی و درسی باید برای تبیین و ترویج فرهنگ مهدویت تلاش کنند. بدیهی است نظام آموزشی ما باید تلاش های منسجم و ساختارمند خود را برای شناسایی و پیاده ساختن راهکارهای مناسب به منظور نهادینه سازی فرهنگ مهدویت در قالب برنامه های آموزشی و درسی طراحی، تدوین و اجرا کندو سخن پایانی این که همه چشم به راه و منتظر هستند تا مردی بیاید که آیین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده کند و بشر را از نعمت آسایش بهره مند سازد و عوامل تفرقه و محرومیت و ناکامی را از میان بردارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خراسان به روایت خراسان
تعداد بازدید : 22
26آبان 1340
15 بچه سوختند
57سال پیش در چنین روزی، روزنامه «خراسان» نوشت:
خبرنگار حوادث ما اطلاع میدهد که روز گذشته در مجموع حدود ۱۵ کودک در نقاط مختلف شهر بر اثر بی مبالاتی والدین خود با شعله های بخاری، چراغ های نفتی یا ریزش آب جوش سوخته اند و چند نفر از آن ها حال شان بسیار بد است و برای معالجه به بخش سوانح بیمارستان های مختلف شهر منتقل شدهاند. البته لازم است که اولیای اطفال در نگهداری فرزندان خود در این فصل سرد مراقبت بیشتری به عمل آورند.
اتومبیل ها باید شماره های خود را عوض کنند
سخنگوی اداره راهنمایی و رانندگی به خبرنگار ما گفت: طبق آگهی منتشره آن اداره فقط وسایل نقلیه ای که دارای شماره های سال ۳۹ میباشند از اول مهرماه سال ۱۳۴۰ تا آخر آذرماه مهلت دارند که نمره خود را عوض کنند. کلیه اتومبیل های دیگر که فاقد شماره سال ۱۳۴۰ می باشند بدون استثنا بایستی شماره های خود را تعویض نمایند.
آب کوهسنگی در لوله های شهر
طبق دستور شهردار مشهد لوله کشی اساسی خیابانهای بهار و ابومسلم از دیروز آغاز گردید. ظرف چند روز آینده لوله کشی خیابان های مزبور پایان خواهد یافت. با سرعتی که در کار لوله کشی اساسی مشهد در چند روز اخیر مشاهده میشود، امید است که در آینده نزدیک، کار لوله کشی از زیر شهر مشهد خاتمه یابد. طبق گزارش خبرنگار ما هم اکنون تا میدان کوهسنگی و از فلکه تقی آباد تا خیابان بهار و از چهارراه لشکر تا میدان آب فشار قوی منبع کوهسنگی در لوله ها جریان دارد. به زودی به منازل از همین طریق آب داده خواهد شد و قسمت اعظم شهر تا چند روز دیگر از لحاظ آب آشامیدنی در رفاه قرار خواهند گرفت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 16
بریده کتاب
بعضی آدم ها جلد زرکوب دارند. بعضی جلد سخت و ضخیم و بعضی جلد نازک، بعضی جلد سیمی و فنری هستند. بعضی اصلاً جلد ندارند. بعضی از آدم ها با کاغذ کاهی چاپ می شوند و بعضی با کاغذ خارجی. بعضی از آدم ها ترجمه شده اند.
بعضی از آدم ها تجدید چاپ می شوند و بعضی از آدم ها فتوکپی یا رونوشت آدم های دیگرند. بعضی از آدم ها با حروف سیاه چاپ می شوند و بعضی از آدم ها صفحات رنگی دارند.بعضی از آدم ها عنوان و تیتر دارند، فهرست دارند و روی پیشانی بعضی از آدم ها نوشته اند: حق هرگونه استفاده ممنوع و محفوظ است.
بعضی از آدم ها قیمت روی جلد دارند. بعضی از آدم ها با چند درصد تخفیف به فروش می رسند و بعضی از آدم ها بعد از فروش پس گرفته نمی شوند.بعضی از آدم ها را باید جلد گرفت، بعضی از آدم ها جیبی هستند و می شود آن ها را توی جیب گذاشت، بعضی از آدم ها را می توان در کیف مدرسه گذاشت.بعضی از آدم ها نمایش نامه اند و در چند پرده نوشته می شوند.بعضی از آدم ها فقط جدول و سرگرمی و معما دارند و بعضی از آدم ها فقط معلومات عمومی هستند.بعضی از آدم ها خط خوردگی دارند و بعضی از آدم ها غلط چاپی دارند. بعضی از آدم ها زیادی غلط دارند و بعضی غلط های زیادی!
بی بال پریدن / قیصر امین پور
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 42
نمای تاریخی
عکسی تاریخی از باغ قدمگاه نیشابور
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگو با گروه «فَرخِه»، تنها گروه مجری حرکات آیینی کشور
تعداد بازدید : 73
پیام آوران امید و نشاط و زندگی از مشهد تا مادرید
نویسنده : سارا صالحی
هزاران سال حرکات آیینی و ورزش باستانی این سرزمین را که از پدرش و پدران این آب و خاک به ارث برده، در قالبی جدید احیا کرده است و با همت و پشتکارِ گروهی از جوانان خراسانی در میادین ملی و بین المللی به نمایش می گذارد. هم و غم او و گروهش «فرخه» بر این است که اهمیت و اصالت بعضی از میراث معنوی کشورمان را در قالب اجرای آواها و آهنگها، نمایش پوشش محلی و انتقال لهجه و فرهنگ فولکلور ایرانی به همگان یادآوری کنند و نماینده خوبی برای هویت بومی خراسان در عرصه جهانی باشند.
اعضای گروه «فرخه» با شعار «مشهد؛ شهر امید و نشاط و زندگی» به هر بهانه معرف این هویت ملی هستند و بارها در اشکال مختلف مسابقه، جشنواره و نمایشگاه های ملی و فراملی از مشهد تا مادرید اسپانیا توانمندی های خود را به رخ کشیده اند. این بار هم تور دوچرخه سواری دو نفره ای از این گروه پا به رکاب شده اند تا مسیری دو هزار کیلومتری از ماکو تا استانبول ترکیه را طی کنند و در طول این مسیر به اجرای رقص و موسیقی محلی بپردازند.
محمدحسن توکلی به عنوان موسس و مسئول گروه هنری «فرخه» که عضوی از خانواده نام آشنای توکل، ورزشکار پیش کسوت کشتی خراسان است، در قامتی هنری تلاش دارد تا معرف فرهنگ این خطه باشد. در این مجال، با وی از اولین روزهای شکل گیری گروه هنری اش تا بیان مشکلات و ذکر موفقیت های کسب شده و حتی آرزوهایش سخن گفتیم.
از گود زورخانه تا صحنه اجرا
فرزند یکی از نام آوران ورزش خراسان یعنی، «حمید توکلی» معروف به «توکل»، اولین مدال آور جهانی کشتی خراسان است که خانه کشتی خراسان هم به نام وی نامیده شده است. پهلوان توکل از پیش کسوتان ورزش باستانی این خطه است و «محمد حسن» از همان دوران کودکی با دیدن تمرینات پدر در گود باستانی، شیفته این ورزش می شود. در پی این علاقه مندی و در کنار ادامه تحصیل آکادمیک در رشته تربیت بدنی، عزم خود را جزم می کند تا با تشکیل گروهی از جوانان علاقه مند، این میراث هنری و معنوی را زنده و به همه مردم جهان معرفی کند.توکلی همان اول کار، فرق گروهش را با همه فعالان این عرصه هنری روشن و بیان می کند: متمایزترین گروه هنرهای آیینی و در واقع تنها گروه اجراکننده انواع آیینهای سنتی در کشور هستیم که رقص های کهن آیینی را به همراه آوازها، موسیقی و پوشش محلی به نمایش می گذاریم.عنوان گروه 20 نفره شان «فَرخِه»، پیش از هر چیز معرفِ هدف و مشی حرکت آن هاست. فرخه به معنای دست افشانی و پایکوبی است. وی خاطرنشان می کند: این حرکات در اقصی نقاط کشورمان با ترکیبی از فرم ها و کاربردها بهوجود آمده اند و برخی از آنها سابقه بیش از هزار ساله دارند. این هنرمند حرکات آیینی اضافه می کند: برخی از این حرکات به زمان برگزاری مراسم جشن و سرور تعلق داشته است و شماری به اجرای مراسم آیینی، همزمان با انجام نیایش ها اختصاص دارد و حتی برخی از این حرکات برای حفظ آمادگی جهت حضور در میادین جنگی صورت می گرفته اند.
از ایران برای جهان گفتیم
اما حرف را میکشانیم به سفری که چندی پیش با دوچرخه به کشورهای مختلف جهان داشتند و در آن جا، با لباس های محلی برای مخاطبانشان حرکات آیینی اجرا کردند و از فرهنگ و هنر ایرانی گفتند.این هنرمند خراسانی با تشریح هدف و کیفیت حرکت تور دو نفره دوچرخه سواری گروه شان بیان می کند: بنا داشتیم با اجرای این حرکت فرهنگی - ورزشی توجه مردم کشورهای مختلف را به اهمیت ورزش و سلامتی جلب کنیم و در لوای آن از ظرفیتهای فرهنگی و هنری ایران زمین بگوییم. اجرای این طرح توسط دو تن از اعضای گروه، نشان از آمادگی جسمانی و فردی آن ها در کنار همه توانمندی های اجتماعی شان دارد.وی با اشاره به جزئیات این تور فرهنگی- ورزشی که از اوایل مهرماه و همزمان با روز جهانی گردشگری آغاز شده و تا هفته اخیر به طول انجامیده، اضافه می کند: دو تن از اعضای هنرمند گروه «فرخه»، آرش و شهریار مروی در مدت 40 روز مسافت دو هزار کیلومتری (حدفاصل شهر ماکو تا استانبول ترکیه ) را با شعار «جنگ کمتر، رقص بیشتر» رکاب زدند و در طول این مسیر طولانی با توقف در شهرهای مختلف، با پوشش محلی به اجرای هنرهای آیینی با لهجه و موسیقی محلی پرداختند و برای مردم این کشورها از فرهنگ ایرانی سخن گفتند.
گروهی برای بازیابی هنرهای بااصالت بومی
وی تاکید می کند که خود و بیشتر اعضای گروهش دارای تحصیلات دانشگاهی و مشاغلی غیرهنری هستند و پیش از عضویت در «فرخه»، از وجهه اجتماعی لازم برخوردار بوده اند اما هیچ یک از این مسائل، بهانهای برای آنها نشده تا با وجود برخی ناکامی ها و محدودیت ها، با عشق و علاقه وافر این مسیر را ادامه ندهند. آن ها با اثبات توانایی های خود، موفقیت های بسیاری را در کارنامه هنری «فرخه» به ثبت رساندند.این گروه فارغ از حضور موثر در رویدادهای بزرگ ملی از شب فرهنگی خراسان و افتتاحیه المپیاد کامپیوتر در برج میلاد تهران تا نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش و مشهد، در رویدادهای معتبر بین المللی هم حضور فعال داشته که توکلی به شماری از تلاش های فراملی گروه «فرخه» هم اشاره می کند و می گوید: ما در سال 94 به جشنواره بین المللی هنرهای فولکلور اسپانیا دعوت شدیم و اجرای برنامه داشتیم. در سال های بعد نیز در جشنواره بین المللی اقوام مالزی و در بهمن ماه سال گذشته هم به عنوان تنها نماینده هنری ایران در بزرگ ترین نمایشگاه گردشگری جهان معروف به «فیتور» در مادرید اسپانیا حضور داشتیم. اجراهایی را هم در کشور فرانسه به صحنه بردیم.این مدرس دانشگاه با ذکر خاطره ای شیرین از سفرش به کشور پاریس با پوشش محلی، می گوید: دیگر ملل با دید بسیار تحسین آمیزی به کسانی مینگرند که به بازیابی ریشه های فرهنگ و هویت محلی خودشان توجه دارند. با لبخند، سوال کردن و عکس گرفتن از ما استقبال گرمی می کردند. یکی از شیرین ترین خاطراتم مربوط است به سفرمان به پاریس. در آن جا خانمی مسن به پوشش و فرهنگ ما علاقه فراوانی پیدا کرد و حتی برای مسافتی طولانی همراه ما بود تا با ما به گفت وگو بنشیند و حتی بعدها با تعدادی از دوستانش برگشت و مجدد درباره فرهنگ و آداب و سنن ایرانی و محلی ما جویا شد.
دانشگاهی جهانی برای معرفی فرهنگ شرقی
به بزرگ ترین آرزویش هم نقبی می زند و برایمان تعریف می کند که از همان روزهای نخست سال 84 که ایده راه اندازی چنین گروهی را در ذهن می پرورانده، شبی تا صبح رشتهای دانشگاهی در حوزه مطالعات هنرهای بومی و محلی و البته حرکات آیینی را روی کاغذ ترسیم و حتی واحدهای درسی مورد نیاز آن را هم پیش بینی می کرده است.وی ادامه می دهد: حالا که بازتاب های مثبت جهانی را می بینم این آرزو برایم دستیافتنیتر شده است و در پی فراهم آوردن مقدمات تاسیس مدرسه ای با همین هدف هستیم تا ما هم به عنوان یکی از پایگاه های شناخت فرهنگ شرقی به جهان معرفی شویم.وی یکی از مهم ترین دلایل اهمیت تشکیل چنین گروهی را پیشگیری از فراموشی و نابودی سنت های اصیل بومی و ایرانی می داند و تصریح می کند: من بسیاری از این رقص ها و آیین ها را از خاستگاه اصلی هر منطقه ای آموخته ام و تلاش کردم تا با بررسی و تحقیق لازم، این هنرها را از شکل نادرست اجرای آن ها توسط افراد بی اطلاع، به فرم بااصالت و کهن شان بازگردانم. امیدوارم با این گروه و حرکت بومی -ملی خود نماینده شایسته یک جریان باشناسنامه باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بزرگداشت آیت ا... «سیدعلی قاضی»،عارف و استاد برجسته اخلاق برگزار شد
تعداد بازدید : 32
سید العرفا
تالار قدس حرم رضوی میزبان مراسمی در بزرگداشت «سیدعلی قاضی طباطبایی»، از عرفا و علما و استادان اخلاق حوزه بود. چهرهای که جایگاه معنوی اش، او را در حافظه تاریخ ماندگار کرد.به گزارش آستاننیوز، امام جمعه موقت تهران که یکی از مهمانان این بزرگداشت بود، به بیان جایگاه این فقیه فرزانه پرداخت و گفت: علامه قاضی در فقاهت از نوادر بود و شاگردان ایشان استوانه انقلاب اسلامی به شمار می آمدند.
آیت ا... کاظم صدیقی با اشاره به سیره اخلاقی و عملی این چهره ماندگار حوزوی، تاکید کرد: مودت بدون معرفت امکان پذیر نیست. او به خلأهای جامعه امروز پرداخت و ادامه داد: یکی از خلأهای جامعه امروز ما این است که حوزههای علمیه به لحاظ مباحث عقلی، در عرصه پاسخ گویی به شبهات دینی کاری انجام ندادند و ضرورت دارد که این مراکز به این عرصه مهم ورود کنند.وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم و تفسیر این کتاب الهی، در جامعه امروز ما مورد بی مهری قرار گرفته و این مهم جای تاسف دارد.
نتیجه مجاهدت رسیدن به هدایت است
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از اظهارات خود بر این نکته تاکید کرد که فراموش شدن معارف و احادیث از دیگر خلأهای جامعه به شمار می آید، متاسفانه آن گونه که باید در جامعه ما به این مباحث پرداخته نشده است.وی با بیان این که نتیجه مجاهدتها رسیدن به هدایت است، تصریح کرد: علم هنگامی معنا مییابد که مجاهدانه باشد، اساس کار بر این است که انسان درون خودش را از غیر خدا پاک کند.آیت ا... صدیقی افزود: رستگاری رسیدن به قله و عبور از موانع است، تا هنگامی که انسان خود را پاک نکند، به کمال نمیرسد زمین باید پاک باشد تا بذری در آن رشد کند.وی خاطر نشان کرد: انسان باید موانع بزرگی همچون نفس اماره که بین خود و خداست را کنار بزند و از بین ببرد تا به مدارج عالی برسد.
2 مؤلفه مؤمن و انقلابی بودن در پیوند باهم هستند
مجتبی مختاری مدیر عامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره به عبارت «جوان مؤمن انقلابی» که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: ایشان علامه قاضی را به عنوان یک الگو معرفی کردند. از سویی باید توجه داشت که دو مؤلفه مؤمن و انقلابی بودن به هم پیوسته هستند و اساسا این ممکن نیست که جوانی بخواهد فعالیت اجتماعی بکند اما درکی از معنویت و عرفان نداشته باشد. جوانی که مملو از عرفان و معنویت نباشد قطعا یک عنصر انقلابی نخواهد بود.
وی افزود: در همین زمینه، تاکید رهبر معظم انقلاب بر خودسازی دولتمردان است و اگر دولتمردان ما خودساخته بودند برای دلخوش کردن نظام های استکباری تن به خواسته های آنان نمی دادند.وی خاطر نشان کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که جوانان مؤمن و انقلابی سکانداران اصلی این کشور باشند، وعدهای که بسیار نزدیک خواهد بود.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، گفت: پیشبینی کردهایم سلسله جلساتی برای جوانان داشته باشیم تا با معرفی چهره های برجسته دینی و معرفتی و افرادی که صاحب نفس هستند، خلاء معرفی الگوهای برجسته برای جوانان را پر کنیم.
چند خط از یک نام ماندگار
سید علی قاضی طباطبایی (۱۲۸۲-۱۳۶۶ق)، عارف و استاد اخلاق حوزه علمیه نجف بود. برخی از علما، فقیهان و مراجع تقلید در مکتب اخلاقی او حضور داشتهاند.از شاگردان وی میتوان به سیدمحمد حسین طباطبایی، سید هاشم موسوی حداد و محمد تقی بهجت اشاره کرد.شهرت قاضی طباطبایی بیشتر بهدلیل بعد عرفانی شخصیت اوست اما او در علوم دیگر مانند حدیث، فقه و تفسیر نیز صاحب نظر بود.گفته می شود این عالم فرزانه از زمانی که وارد نجف اشرف شد، دیگر از آن جا خارج نشد مگر یک بار که حدود سال 1330هـ ق که به ایران و شهر مشهد سفر کرد و بعد از زیارت حرم رضوی به تهران بازگشت و مدت کوتاهی در شهرری در جوار شاه عبدالعظیم اقامت گزید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 12
مناجات
خواجه عبدا... انصاری
الهی!
تو آنی که از احاطت اوهام بیرونی و از ادراک عقول مصونی
نه محاط ظنونی نه مدرک عیونی. کارساز هر مفتون و فرح رسان هر محزونی
در حکم بیچرا و در ذات بیچند و در صفات بیچونی.
تو لاله سرخ و لؤلؤ مکنونی
من مجنونم تو لیلی مجنونی
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 33
حکمت روز
امام باقر (ع):
گویا مؤمنان همان فقیهان (فرزانگان دین فهم) و اهل اندیشیدن و پند گرفتن هستند. شنیده های دنیوی، گوش آن ها را از (شنیدن) یاد خدا کر نمی کند و زرق و برق دنیا چشم آنان را از یاد خدا کور نمی گرداند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 133 {شبیه این حدیث در بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 70، ص36، ح17 }
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.