آیت ا... علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد
تعداد بازدید : 9
برنده اصلی انتخابات، اسلام و نظام است
گروه سیاسی
امامجمعه مشهد گفت: در این انتخابات به هر حال هر کس پیروز بشود، پیروز اصلی در این انتخابات اسلام و نظام است؛ یعنی با انتخاب عزیزان فرهیخته ارزشمند، فداکار ومومن و وابسته به انقلاب ان شاءا... مجلس نیرومندی تشکیل خواهد شد و برنده انتخابات روزجمعه اسلام و نظام است.
به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... علم الهدی روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه مشهد به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از حماسهآفرینی روزجمعه شما مردم انقلابی و مؤمن در پای صندوقهای رأی تشکر میکنم، همچنین از نامزدهای محترمی که در این عرصه انتخابات وارد شدند نیز تشکر میکنم. جریان رقابت آنها باعث گرمای حرکت انتخاباتی مردم وظیفهشناس شد.
امامجمعه مشهد افزود: در این انتخابات بههرحال هر کس پیروز بشود، پیروز اصلی در این انتخابات اسلام و نظام است؛ یعنی با انتخاب عزیزان فرهیخته ارزشمند، فداکار ومومن و وابسته به انقلاب ان شاءا... مجلس نیرومندی تشکیل خواهد شد و برنده انتخابات روزجمعه اسلام و نظام است.
نماینده ولیفقیه در استان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایش های روزهای اخیر خود دو نکته فرمودند. نکته اول درخصوص مسئله مشارکت مردم در انتخابات بود و مقام معظم رهبری بهعنوان یک مرجعیت ممتازی که بخش عمده جهان تشیع مقلد ایشان هستند اعلام فرمودند؛ شرکت در این انتخابات واجب شرعی است. مراجع دیگر هم این نکته را اعلام کردند امابعضی افراد ممکن است بگویند مقام معظم رهبری اعلام فرمودند ولی ما مقلد مرجعی هستیم که آن مرجع در آن باره اظهارنظری نکرده است، اگرچه مرجع دیگری در این خصوص اظهارنظری نکرده است اما اینیک اصل و یک مسئله است که اجماع همه فقهاست. تمام فقها و مراجع درخصوص آن اجماع دارند و آن موضوع این است که مشارکت اجتماعی و سیاسی درامت اسلام یک تکلیف قطعی شرعی است.
روایتی از پیامبر(ص) درباره مشارکت در امور مسلمین
امامجمعه مشهد ادامه داد: از همه مراجع بالاتر، پیغمبر اکرم (ص) هستند که در روایتی که به اعتماد طریقین تمام مذاهب اسلامی، چه سنی و چه شیعه، خبر متواتر پیغمبر است و همه این روایت را به تواتر نقل کردند، فرمودند: مَن اَصبَحَ لاَیهتَمُّ باُمُورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ مِنهُم و مَن سَمِعَ رَجُلاً ینادی یالَلمُسلِمینَ! فَلَم یجِبهُ فَلَیسَ بَمُسلِمٍ» هرکس صبح برخیزد و به امور مسلمین اهتمام نورزد (اما امور مسلمین یعنی چه؟ امور به دو معناست یکی به معنی امر است و امر نیز به دو معنا آمده یکی به معنای حادثه و شیء و یکی به معنای فرمان است و امری که به معنای فرمان است به اوامر جمع بسته میشود و امری که به معنای مصائب و حوادث است به امور جمع بسته میشود و این جا به معنای مسائل مربوط به مسلمین است) پیامبر نفرمودند که مؤمن نیست بلکه فرمودند مسلمان نیست.
بنا به فتوای تمام مراجع، اینیک تکلیف شرعی است
امامجمعه مشهد تصریح کرد: بارزترین مصداق امور مسلمین؛ شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی مسلمین بارأی دادن است و این روایت پیامبر (ص) است که میفرماید اصلاً «مسلم» نیست کسی که این کار را نکند. دو روز دیگر در فضای مجازی این آدمها، عوضی خواهند گفت که فلانی گفته است اگر کسی رأی ندهد مسلمان نیست درصورتیکه این جمله را من نمیگویم و این روایت رسول ا...(ص) است. روایت متواتری که هم شیعه و هم سنی نقل کرده و این روایت ازنظر طریقین روایت متواتری است.
آیت ا... علم الهدی گفت: همه فقها فتوایشان این است که مشارکت سیاسی و اجتماعی تکلیف شرعی است. تعیین موضوع حکم هم با مکلف است که شما هستید و امروز در امور مسلمین مسئلهای بالاتر از تعیین سرنوشت بهوسیله رأی دادن نیست. بنابراین به فتوای تمام مراجع، اینیک تکلیف شرعی است. ازنظر دین ما و شریعت، اینیک تکلیف است که باید انجام دهیم.
وی گفت: حالا اگر یک آدم در زندگی ملتزم به شرع و تکالیف دینی نیست، این انسان که هست؛ مسئله انتخابات و رأی دادن در انتخابات حق عقلایی هر انسانی است. هر انسانی حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و تعیین سرنوشت با این رأی است. منتها ما دو نوع حقداریم؛ زمانی ما حقداریم و از آن حق استفاده نکردهایم و این حق از بین میرود مثلاً فردی پدرش از دنیا میرود و آن فرد از دارایی بهجامانده پدرش استفاده نمیکند؛ اما زمانی هست که در بعضی موارد اگر از حقتان استفاده نکردید، دیگران استفاده میکنند و استفاده کردن از این حق، در وضعیت ما دخالت دارد.
امامجمعه مشهد افزود: برادران و خواهران رأی دادن حق شما برای تعیین سرنوشت است و اگر از آن استفاده نکردید، کس دیگری استفاده خواهد کرد و با استفاده از این حق شما برای شما سرنوشت تعیین میکند. نه این که اگر از حق استفاده نکردی، این حق رها شود. دیگران میروند و سرنوشت را تعیین میکند و شاید طوری سرنوشت شمارا تعیین کنند که شما آن را نپسندید. گاهی اوقات با یک برگه رأی، اوضاع انتخابات عوض میشود و با یک برگه، سرنوشت انتخابات تغییر میکند. از کجا معلوم آنیک برگه رأی شما نباشد که نمیخواهید بروید رأی بدهید؛ بنابراین بهعنوان حق باید رفت و در این موضوع مشارکت کرد.
با رأی دادن شما تکلیف شما تمام نمیشود
امامجمعه مشهد تصریح میکند: نکته دومی که مقام معظم رهبری در فرمایش های خود بیان داشتند مربوط به کسانی است که به آنها میخواهید رأی دهید. یک جمله مقام معظم رهبری فرمودند که در دورههای گذشته خیلیها که نماینده مجلس بودند الان آن نمایندههای مجلس در اروپا و آمریکا، کلفت و نوکر دشمنان ما شدهاند. حواستان جمع باشد به چه کسی دارید رأی میدهید. باید به کسانی رأی دهید که تضمین داشته باشد در آینده مثل بعضی نمایندههای گذشته، نوکر و کلفت دشمنان شما نخواهند شد و به چنین کسانی رأی بدهید.
وی ادامه داد: اصلاً با رأی دادن خودتان از این که آدمهایی بیایند در مجلس که بعداً نوکر و کلفت دشمنان شما شوند جلوگیری کنید، نگذارید آنها وارد مجلس شوند. شما یک انسان صالح را انتخاب کنید و راه را روی آنها ببندید. تضمین کنید نوکر و کلفت دشمنان شما در آینده نمیشوند و به آنطرف گرایش پیدا نمیکنند. نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی گفت: شما برادران و خواهرانی که امروز نمازگزار نماز جمعه هستید، شاید بیشتر شما تا الان رأی داده باشید و بخشی از شما رأی نداده باشید که بعدازاین قصد رأی دادن دارید. شما تردیدی در رأی دادن ندارید و رأی خواهید داد؛ اما با رأی دادن تکلیف شما تمام نمیشود. اگر شما در فامیل یا همسایههایتان کسانی را سراغ دارید که آنها مردد در رأی دادن هستند؛ تکلیف شما این است که آنها را از تردید خارج کنید و این بزرگترین مصداق امربهمعروفی است که واجب الهی بر شماست.
پارک و دانشگاه و خیابان جای تشکیل خانواده نیست
امامجمعه مشهد همچنین در خطبه اول نماز جمعه، درباره مصادیق تقوا در خانواده گفت: انتخاب همسر، گزینش همسر، چه شوهر گزینی چه زن گزینی در زندگی خانوادگی مخصوصاً در زوجهای جوان بر اساس صحیح و مبنای مصادیق تقوا صورت نمیگیرد. برادران و خواهران هم شما پدران و مادران و هم شما زنان جوان، دختران جوان، پسران جوان و مردان جوان به این نکته توجه کنید عزیزان پارک، دانشگاه و خیابان جای تشکیل خانواده نیست.
وی افزود: دختر و پسر، زن و مرد جوان با دو حیوان نر و ماده فرق دارند که ضمن یک برخورد، یکدیگر را بپسندند و باهم مرتبط شوند و خانواده تشکیل بدهند. مسئله این که خانواده و ازدواج بر اساس گرایش جنسی و جاذبه جنسی صورت میگیرد؛ این عامل اصلی و قطعی چالشهای خانوادگی مخصوصاً در بین زوجهای جوان است، مسئله جاذبه جنسی مطلب حقی است.
آیت ا... علم الهدی گفت: انگیزه اصلی در ازدواج، گرایش جنسی است این که یک پسر و دختر خانه راحت پدری را رها میکند و از زندگانی غیرمسئولانه پدر و مادر قدم در یک زندگانی مسئولانه پرزحمت میگذارد انگیزه اصلیشان مسئله گرایش جنسی است. جاذبه جنسی هم در ازدواج موضوع اصلی است، مثل غذا خوردن است شما وقتی میخواهید غذایی را میل کنید باید میلتان به این غذا بکشد، نمیشود یک غذا را بهزور میل کنید . غذا با دوا فرق میکند آدم دوا را بهزور میخورد اما غذا را بهصورت تحمیلی میل نمیکند هرچه میلش کشید آن را مورد تغذیه خود قرار میدهد.
وی افزود: مسئله ازدواج شبیه غذا خوردن است، باید این غذا را طبع شما بپذیرد و گرایش شما قبول کند، چه زنی که میخواهید با آن زندگی کنید و چه شوهری که میخواهید با او به سر برید، مسئله جاذبه جنسی بزرگترین عاملی است که این غذا را مورد تمایل انسان قرار میدهد. اما اساس خانواده و تشکیل زندگی مشترک چیز دیگری است، آدم بر اساس گرایش جنسی و جاذبه جنسی نمیتواند خانواده تشکیل بدهد و زندگی مشترک به وجود بیاورد.
همسرگزینی بر اساس تعالیم دینی باشد
وی ادامه داد: اگر خانواده و ازدواج بر اساس صحیحی صورت نگیرد، این زندگی ازهمگسیخته میشود و این خانواده بهکلی متلاشی خواهد شد. وقتی بنا شد جاذبه جنسی شما برادر یا خواهر جوان، شمارا به سمت مردی به نام همسر سوق دهد یا بهطرف یک زنی به نام همسر شمارا بکشاند، این مسئله اولیه درست است اما برای بقیه آنهم فکر کنید. آیا این خانم زیبا میتواند برای شما یک شریک زندگی باشد؟ این آقای خوش قد و قامت زیبا میتواند برای شما یک شریک عمر باشد؟ میتواند یک مادر صحیح برای فرزندان شما باشد؟ میتواند در تمام سرنوشت با شما شرکت کند و سرنوشت زندگی خودت را با این مرد یا زن صرفاً به خاطر صورتی زیبا گره بزنی یا نه؟ اینها چیزهایی است که باید به آن فکر کرد. یکی از مصادیق تقوا در خانواده، مسئله همسرگزینی بر اساس آموزهها و تعالیم دینی است. امامجمعه مشهد گفت: پیامبر اکرم (ص)فرمودند: ای مردم از آن سبزههای خرابه و زبالهدان بپرهیزید. اصحاب عرض کردند آقا منظورتان از سبزههای خرابه چیست؟ پیامبر فرمودند: زن بسیار زیبایی که در یک خانواده بد هست، در یک خانواده بیایمان، در یک خانواده بداخلاق، از یک مبدأ فرهنگی فاسد و از یک خانواده بیدین است.
وی افزود: درست نیست که راه بیفتی در کوچه و خیابان و دانشگاه و پارک بگردی، خودت زن پیدا کنی یا با هر که برخورد کردی برای خودت او را به عنوان شوهر انتخاب کنی، این صحیح نیست . جای ازدواج و تشکیل خانواده کوچه نیست، پارک نیست، دانشگاه نیست چون انسان است. زن، زن است و مرد، مرد است، جانور نر و ماده نیست که هر جا دیدند متصل شوند بعد هم تمام شود برود و با یککلمهای که ما تفاهم نداریم زندگی را به هم بزنند. این زندگی درست شروع نشده و از اول اشتباه بوده است.
انتقاد از عشقی که در فیلم ها ترویج می شود
آیت ا... علم الهدی اظهار کرد: در انتخاب همسر و همسرگزینی ما آموزه امام صادق(ع)، قرآن و فرمایش پیامبر اکرم(ص) را در نظر بگیریم. اگر این خصوصیات واقعاً در نظر گرفته شد در این جا زندگی خیلی خوب خواهد شد. یکی از مسائل بسیار غلطی که امروز در دهان جوانها افتاده و متأسفانه گاهی اوقات این سریالها و فیلمها هم ترویج میکنند، کلمه عشق است. عاشق شدی یا نه، عاشقی یا نه. این عشقی که تو میگویی عشق نیست. این شایسته انسان نیست، شیخ بهایی میفرمایند: عشقهایی کز پیرنگی بود، عشق نبود عاقبت ننگی بود.
وی ادامه داد: این را میگویند عشق، نه این که با یک رنگی پیوند بزنی این رنگ هم دو روز بعد تمام شود. درونش نه صفا باشد، نه مروت، نه انسانیت و نه عفت. بعد هم با هزار بیچارگی این خانواده را که تشکیلشده است، به هم بزنی به خاطر مهریه هم بروی گوشه زندان بخوابی. برادران و خواهران به فکر بچههایتان باشید، این بچه پاره جگرت است، نگذار بدبخت شود، نگذار بیچاره شود، نگذار در پی هوا و هوس در آتشی بیفتد که تمام هستیاش بسوزد. مراقب عزیزانتان باشید و آنها را هدایت کنید.