امام جمعه مشهد در نشست با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی
تعداد بازدید : 45
دانشگاه اگر زنده شد، کشور و جامعه را زنده می کند
آیت ا... علم الهدی: نه ضد هنر و نه ضد موسیقی هستیم، ضد ابتذالیم
آیتا… علمالهدی امام جمعه مشهد ظهر یک شنبه در نشست صمیمی با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان نخبه مشهدی، نکاتی را مطرح کرد. بخش های مهمی از صحبت های نماینده ولی فقیه در استان در این دیدار، که درپایگاه اطلاع رسانی «علم الهدی»، منتشر شده، به این شرح است:
نه اصلاحطلب و نه اصول گرا، «اصل گرا» هستم
* امام جمعه مشهد با اشاره به تقسیمبندی جناحهای سیاسی اصول گرا و اصلاحطلب، گفت: ابتدا باید دید تقسیمبندی فعالیت سیاسی جامعه ما به «اصلاحطلب» و «اصول گرا» چقدر درست است و صحت دارد، آیا تقسیمبندی حسابشده است یا نه؟ باید دانست که در مقابل عنوان اصلاحطلب، اصول گرا نیست بلکه عبارت مقابل آن در فرهنگ ادبیات سیاسی، «محافظه کار» است؛ در تعریفی که دکتر بشیری در کتاب اندیشه سیاسی دارد، اصلاحات و اصلاحطلب را به جریانی که از نظام موجود رضایت ندارد و در خط متحول ساختن نظام موجود است، تفسیر میکند یعنی اصلاح در اصل نظام موجود نه مفاسد آن. در مقابل آن، محافظه کار است که میخواهد همان نظام را حفظ کند و از هر نوع تغییر و تحولی جلوگیری میکند. این تقسیمبندی، تقسیمبندی غیرعلمی است. اگر بخواهیم از نظر گفتمانی بررسی کنیم، در جریان گفتمان اصول گرایی بسیاری افراد هستند که گفتمان سیاسیشان گفتمان سیاسی اصلاحات است و در جریان اصلاحطلبی نیز افرادی هستند که گفتمان آنان، اصول گرایی است. بنده نه اصلاحطلب و نه اصول گرا هستم بلکه «اصل گرا» هستم؛ دندانه مشروع بودن این نظام تنها یک اصل دارد و آنهم اصل «ولایت» است.
* اینکه قرار شد یک جریان در عرصه قدرت قرار گیرد و از آن بهعنوان «جریان مقتدر» یاد شود، بیانصافی است زیرا این عنوان یعنی جریانی متکی بر زور، سلاح و قدرت نظامی فعالیت میکند.
* تا به امروز سابقه نداشته عزیزان بخواهند اندیشههای خود را بروز دهند و یک جریان مربوط به حاکمیت بخواهد جلوی آن را بگیرد. اگر قرار شد هر گفتمانی وارد عرصه شود و هنجارشکنی کند، طبیعی است نظام حاکم با هنجارشکن از هر گفتمانی باشد، برخورد میکند. کسی که بخواهد این هنجارها را بشکند، هم با مردم و هم با حاکمیت مواجه است.
* افرادی که در رشته ارتباطات و مطالعات فرهنگی (اشاره به تجربه موفق در دانشگاه امام صادق(ع)) پرورش پیدا کردند، نخبههایی در این عرصه هستند. زمانی که قصد راهاندازی این رشته را داشتیم، تمام استادان ارتباطات دانشگاه تهران و علامه علیه ما متحصن شدند. آنان اینقدر غیرمعتقد بودند که میگفتند چند عمامه به سر نمیتوانند رشته فرهنگ و ارتباطات را که در کشور نیست، راه بیندازند.
* در کل فعالیتهای هنری بین تمام رشتههای دانشگاه، توسعه فعالیتهای هنری هزینه بیشتری دارد؛ اینکه یک فعالیت هنری با محتوای فاخر تولید شود، امر پرهزینهای است که با بودجههای دانشگاهی نمیشود انجام داد.
* مصرفکنندگان کالای هنری در کشور ما سنخیتی با دانشگاه و علم هنر ندارند که به عرصه علمی هنر وارد شوند، بلکه به دنبال کالای آماده هستند تا آن را مصرف کنند و از آن پول دربیاورند. شما دانشجویان باید زیرساختهای هنر را تغییر و به سمت آثار ارزشی جهت دهید.
* کاری که با هنر در فرهنگ و انسانسازی میتوانیم انجام دهیم، با علم نمیتوانیم؛ فضای کاربرد هنر فضایی است که علم نمیتواند در آن پیش برود؛ گاهی 10 جلسه سخنرانی و 10 کلاس تشکیل دادن چه در حوزه خطابه، چه در عرصه تبیین و توجیه فکری و عقلانی، نقش یک سکانس فیلم را نمیتواند ایفا کند.
مشکل ما، مشخص نبودن مرز ابتذال موسیقی با کاربرد هنری آن است
* نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، هنر موسیقی را سازنده و مؤثر دانست و گفت: هنر موسیقی، هنر مؤثر و سازندهای است اما مشکل ما در موسیقی که در سایر هنرها با آن مواجه نیستیم این است که موسیقی عبارت است از جریان هنری که در تاریخ موسیقی از آن در ابتذال استفاده میشده و تا به امروز، مصرف و کاربرد موسیقی در جریان ابتذال قرار داشته، وقتی این هنر توسعه پیدا میکند، این هنر خود را با کاربرد ابتذال نشان میدهد. عزیزان ما که در این عرصه هنر فعالیت کردهاند و میکنند، هدفمند به فعالیت میپردازند و اهل ابتذال نیستند اما در جایی که باید کالای خود را به بازار عرضه کنند، میبینند آهنگی که ساختند به قصد ابتذال استفاده میشود. مشکل ما، مشخص نبودن مرز ابتذال موسیقی با کاربرد هنری آن است. در موسیقی، مرز ما خیلی مرز مخفی و پنهانی است اما در شعر این مرز بارزتر و مشخصتر است. اینکه بهعنوان آدم ضد موسیقی و ضد هنر شناخته میشوم درست نیست، ما نه ضد هنر و نه ضد موسیقی هستیم، ما ضد ابتذالیم؛ مسئله کنسرت که مطرح شد، به خاطر عوارض کنسرت است که در تقابل با حرمت حضرت رضا (ع) است. اگر حتی در اجرای کنسرت هم ابتذالی نباشد، عوارض و حواشی که بروز میکند، از اول تا آخر فاسد و مفسد است.
چطور میشود مسجدالاقصی حریم دارد، حرم امام رضا نه؟
* آقای روحانی در سفر قبلی خود به شوخی به آقای رئیسی گفتند «عن قریب آقای علمالهدی نقارهخانه شما را هم تعطیل کنند چون موسیقی دارد»، به ایشان گفتم «شما الحمدلله قرآن را که بلدید، آیه قرآن است «سُبْحَانَ الَّذی أَسْرَی بعَبْدهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِد الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِد الْأَقْصَی الَّذی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»، قرآن میگوید حریم مسجدالاقصی محترم است و برکت دارد، چطور میشود مسجدالاقصی حریم دارد ولی حرم امام رضا(ع) ندارد؟ از پیامبر حدیث آوردیم، گفتند این حدیث جایی نیست، اینکه دیگر قرآن است».
* آیتا... علمالهدی به جایگاه و نقش موسیقی در دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: بعضی از عزیزان ما در موسیقی دفاع مقدس نقش اساسی ایفا میکردند، با تهیه موسیقی در پیروزیها، عامل نمایش پیروزی رزمندگان بودند، عواطف، مردم را به میدان جنگی میبرد که آنان ندیدند، نباید بگوییم چنین ابزاری را از دست بدهیم، مهم ابتذال موسیقی است.
* اگر جوانان با ابتکار به میدان بیایند، جوان بهمراتب بر افراد پیر ترجیح داده میشود، مشکلی که امروز با آن مواجه ایم و شما جوانان باید حل کنید این است که جایگاه جوانان در جامعه ما از نظر فرهنگی و ادبیات فرق کرده، برخورد با جوان برخورد با بچه است. در گذشته با یک دختر 18 ساله همچون یک زن برخورد میشد اما امروز با یک دختر 28 ساله هم مثل بچه برخورد میشود. والدینش میگویند «او هنوز بچه است»، فرهنگ خانوادههای ما دچار مشکل شده. جوان، جوان است، خدا به خاطر توان و فکرش بار تکلیف بر دوش او گذاشته، اگر جوانان ما با ابتکار وارد عرصه فرهنگی شوند، بدانید پیرها در عرصه فرهنگ هیچ جایی ندارند.
نداشتن فعالیت سیاسی در دانشگاه ضد ارزش است
* عضو مجلس خبرگان رهبری به بررسی فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در بررسیهای صورت گرفته به این جمعبندی رسیدم که قشر فعال سیاسی که جنبشهای سیاسی از گفتمانها را بتواند ایجاد کند، 15 درصد دانشجویان را تشکیل میدهد و 85 درصد دانشجویان در محیط دانشگاه به مواضع سیاسی بی اعتنا هستند زیرا فعالیت سیاسی برای آنان بهعنوان یک نقطه ضد ارزش مطرحشده، جناحگرایی خوب نیست اما نداشتن فعالیت سیاسی در دانشگاه ضد ارزش است. اندیشه و بینش سیاسی برای کار و انجام مسئولیت است، باید بصیرت سیاسی داشته باشید که در برابر جریانات مختلف وارد عمل شوید.
* اگر جامعه میدان مواجهه اندیشهها بشود، جامعه به هم میریزد، تعارض اندیشهها در جامعه، جامعه را ملتهب میکند و به جامعه ضربه میزند؛ محل برخورد اندیشهها باید دانشگاه باشد اما باید ادبیات تضارب افکار رعایت شود. در حوزه، این ادبیات کاملاً محفوظ است.
* فضای برخورد اندیشه نباید به برخورد فیزیکی یا عاطفی منجر شود. کسی با قبول نداشتن من کافر نمیشود اما قبول نداشتن، یک مسئله است و دشمنی کردن مسئله دیگری است، اگر حرف مرا قبول ندارید، میتوانید قبول نداشته باشید اما چرا دشمنی میکنید؟
تهمت زدن به مسئولان نظام در جمع مردم درست نیست
* نقدی که به نظام دارید، گاهی بیان مشکلات مردم است که باید در منظر مردم گفته شود اما اگر نقدی که به اساس نظام دارید به فضای جامعه ببریم، مردم دلواپس و نگران میشوند، تهمت زدن به مسئولان نظام در جمع مردم درست نیست اما اگر این التهابات و تعارض اندیشهها وارد فضای دانشگاه شود و بحثها در این فضا ایجاد شود، باعث رشد میشود.
* از بحثها و تعارضات اندیشه در دانشگاهها هراس نداشته باشید اما ادبیات آن را حفظ کنید. دانشگاه اگر زنده شد، کشور و جامعه را زنده میکند، دانشگاه سر جامعه است، اگر بنا شد مغز را تضعیف کنید، دیگر پا هم حرکت نمیکند لذا جنبش دانشجویی در دانشگاه عاملی است که جلوی بسیاری از مسائل را میگیرد.
* متأسفانه نهادهای فرهنگی دانشگاهها، نهادهایی ابتر است، یک نفر شروع به فعالیت فرهنگی میکند، درسش که تمام شود فعالیتش نیز قطع میشود اما در حوزه اینطور نیست، کسی که وارد فضای فرهنگی و یک تشکل میشود، تا پایان عمر این فعالیت خود را ادامه میدهد و فعالیتش قطع نمیشود. پیشنهاد میکنم طرحی بدهید که دانشجو در انجام فعالیتهای فرهنگی هیچگاه از دانشگاه جدا نشود. باسابقهها در تشکلهای فرهنگی فعالیت کنند و در کنار دانشجویان جدید قرار گیرند.
گفتند شما زمینی در خیابان خیام دارید
* آیتا... علمالهدی در خصوص شایعات منتشرشده در فضای مجازی، تاکید کرد: قلم در دست دشمنان است، هرگونه میخواهند شایعه ایجاد و منتشر میکنند؛ آقایی گفت در فضای مجازی گفتند شما زمینی در خیابان خیام مشهد دارید که دو هکتار است، به آن عزیز گفتم من به شما وکالت میدهم که این زمین به مبلغ یکمیلیون تومان برای شما باشد.
* انتشار این شایعات مهم نیست، مهم باور کردنش است؛ به من گفتند مگر میشود شبکه VOA هم دروغ بگوید؟ این هم که برای ما این شایعات را مینویسند، از داخل کشور نیستند منتها شنونده باید عاقل باشد.