printlogo


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور خبر داد:
مشهد 2017؛ میزبان نشست بین المللی مشاهیر آرمیده در حرم رضوی

 زهیر قاسمی - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور، از برگزاری نشست بین المللی مشاهیر آرمیده در حرم رضوی همزمان با رویداد مشهد 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد خبر داد. به گزارش خراسان رضوی، دکتر سعید سهراب پور روز گذشته در نشست مقدماتی مشاهیر آرمیده در حرم مطهر رضوی که در سالن بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزارشد، گفت: وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در کشورمان یک تقدیر الهی است که تاکنون باعث ایجاد برکات بسیاری شده است. از این رو چهره های بزرگ فرهنگی و علمی کشور در حرم مطهر رضوی آرمیده اند.
سال 95 نشست ملی مشاهیر
وی با اشاره به برگزاری این نشست مقدماتی افزود: در سال 95 نشست ملی مشاهیر آرمیده در حرم مطهر رضوی را برگزار خواهیم کرد و همزمان با رویداد مشهد 2017، این نشست به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.
طرح شهاب برای دانش آموزان نخبه
دکتر سهراب پور در ادامه صحبت هایش به تشریح ماهیت بنیاد ملی نخبگان پرداخت و گفت:  بنیاد ملی نخبگان یک نهاد فرا وزارتخانه‌ای است و زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می کند که وظیفه آن حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان در زمینه های مختلف علمی، قرآنی، ادبی، هنری و حوزوی است که برخی از آنها ممکن است دانشجو یا استادان دانشگاه ها و حوزه باشند. وی با اشاره به وظیفه دیگر بنیاد نخبگان کشور در مقطع دانش آموزی افزود: بنیاد نخبگان در سطح دبستان و دبیرستان نیز طرح شهاب را در برخی ازمدارس کشور آغاز کرده است که برای سال های آینده فراگیر خواهد شد. دراین طرح دانش آموزان برتر پس از استعدادیابی و شناسایی توسط معلمان، زیر پوشش بنیاد قرار می گیرند تا به مراحل بالاتر علمی دست یابند. سهراب پور بابیان اینکه رسم تکریم از بزرگان در تمام دنیا وجود دارد، گفت: معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان نیز مراسم تکریم مشاهیر بزرگ ایران را برگزار می کند.
الگوسازی برای مردم
همچنین در ابتدای این مراسم رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، بزرگداشت مشاهیر را اقدامی شایسته دانست و گفت: این بزرگداشت ها باعث می شود تا بزرگان علم و ادب به عنوان الگوی موفق در کشور به مردم معرفی شوند که در قرآن کریم نیز بر این امر تاکید شده است. حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار با اشاره به این که خطه خراسان همواره شخصیت پرور بوده است، افزود: هدف ما توجه به اصالت فرهنگی خودمان در مقابل تفکر تکفیری وهابیت و متحجر است.
جلوگیری از شکاف فرهنگی
همچنین شاه رضایی دبیر نشست مقدماتی مشاهیر آرمیده در حرم رضوی نیز در این مراسم گفت: اگر در معرفی مشاهیر کشورمان تلاش نکنیم و به الگوی ملی نرسیم، ممکن است گسست فرهنگی در نسل جوان ما با مشاهیر گذشته پدید آید لذا باید با تعیین جایگاه علم و درجه علمای دینی، مانع این گسست شد.
شایان ذکر است، علامه فضل بن حسن طبرسی معروف به شیخ طبرسی عالم قرن 6 هجری، شیخ بهاء الدین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن 10 و 11 هجری، شیخ محمد عاملی معروف به شیخ حرعاملی محدث بزرگ شیعه قرن 11 ، میرزا عبد الجواد ادیب نیشابوری استاد ادب، شیخ حسنعلی مقدادی اصفهانی مشهور به شیخ نخودکی عارف و استاد اخلاق، آیت‌ا... سیدجواد خامنه ای پدر رهبر معظم انقلاب، آیت‌ا... میرزاحسین سبزواری مشهور به فقیه سبزواری، علامه محمد تقی جعفری و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد از جمله عالمان و اندیشمندان دینی آرمیده در حریم رضوی هستند، همچنین از استادان و دانشمندان آرمیده در حرم مطهر رضوی دکتر قاسم رسا، احمد علی رجایی بخارایی از نویسندگان معاصر، دکتر غلامحسین یوسفی از بزرگان ادب خراسان و ایران، پروفسور سید محمد تقی فاطمی ریاضیدان برجسته کشور، حسین سامی راد و دکتر مرتضی شیخ ، محمد تقی شریعتی مزینانی اندیشمند و مفسر قرآن را می توان نام برد.