printlogo


گفت و گوی "اختصاصی" با کمک داور مشهدی فینال جام باشگاه های جهان قبل از ورود به خاک ایران
سخندان:عملکردمان در «یوکوهاما» جواب محکمی به منتقدان داوری بود
طالبعلی علی‌ترابی

 بدون شک یکی از افتخارات ورزش استان خراسان رضوی، معرفی داوران خوب و ارزشمند بین المللی در عرصه فوتبال است که هنوزهم هر از گاهی برای استان و کشورمان در جهان افتخار آفرینی می کنند.این امر نتیجه سرمایه گذاری بسیار خوبی بود که طی سال های گذشته در فوتبال استان انجام شد.افتخار قضاوت فینال اخیرجام باشگاه های جهان نیز  اخیرا به 3تن از داوران کشورمان اختصاص یافت؛  یکی از این 3 داور، "علیرضا فغانی" متولد و ساکن "تهران" است و گرچه پدرش از داوران قدیمی کاشمر محسوب می شود،اما تمام افتخارات داوری اش در تهران شکل گرفته ودهه های متمادی است که "پایتخت نشین" است . اما در تیم داوری فینال یک "کمک داور مشهدی" هم حضور داشت که جزو نسل طلایی داوران خراسان رضوی است و در مراسم "انتخاب برترین های ورزش استان" نیز در سال جاری به عنوان "برترین داور فوتبال استان" معرفی شد وجایزه خود را از معاون وزیر ورزش  در سالن همایش های بین المللی نمایشگاه مشهد دریافت کرد. "رضا سخندان"که متولد وساکن مشهد است، کمک داور دیدار تیم‌های "بارسلونا" اسپانیا و "ریورپلاته" آرژانتین در فینال جام باشگاه‌های جهان بود که یکشنبه گذشته در ورزشگاه "یوکوهاما" ژاپن برگزار شد. ناگفته نماند که در طول تاریخ فوتبال کشورمان ، این اولین بار است که یک تیم داوری از ایران ، فینال جام باشگاه های جهان را قضاوت کرده است. سخندان که یکی ازکمک داوران ارزشمند خراسانی است، تاکنون بیش از 130 بازی بین المللی را قضاوت کرده است که مهم ترین آنها، فینال نوجوانان آسیا(2006)،فینال باشگاه های آسیا (سال های 2009- 2010 2014 ) و همچنین فینال جام ملت های آسیا 2015 است. نکته قابل تامل این است که طی چند سال اخیر در تیم کوبل داوری ایران در رقابت های بین المللی تنها "رضا سخندان" است که به عنوان کمک  داوراول ثابت انتخاب می شود  و کمک داوردوم چند بار در این عرصه ها تغییر کرده است و در بازی اخیر(فینال جام باشگاه های جهان) نیز "منصوری" به جای "ابوالفضلی" حضور داشت. فرصتی فراهم شد تا با این کمک داور مشهدی در کشور ژاپن (قبل از ورود به خاک ایران)گفت وگو کنیم ، با این توضیح  کوتاه که طبق گفته سخندان، تیم داوری ایران  امروز(سه شنبه) وارد ایران می شود،این گفت و گوی اختصاصی را تقدیم خوانندگان صفحه ورزش خراسان رضوی  می کنیم....
ابتدا بفرمایید سطح  فنی مسابقات جام باشگاه های جهان در  چه حدی بود؟
 سطح مسابقات با حضور تیم های باشگاهی برتر قاره ها مسلما بالا بود. به ویژه بازی فینال که یک طرف آن بهترین تیم باشگاهی حال حاضر دنیا یعنی "بارسلونا" حضور داشت و مسابقه با کیفیت بالایی هم برگزار شد.
 آیا تیم داوری ایران به جز بازی نهایی،در مرحله مقدماتی نیز قضاوت کرد؟
 تیم کوبل داوری ایران ،ابتدا مسابقه بین تیم های "مازمبه" از کشور کنگو و "کلاب" از مکزیک را قضاوت کرد که خدا را شکر این قضاوت با کیفیت خیلی بالایی انجام شد. همین مسئله باعث شد شانس ما برای قضاوت بازی مهم فینال این رقابت ها  افزایش یابد و در نهایت هم دیدید که  قضاوت این بازی را نیز به تیم داوری ایرانی دادند.این توضیح نیز ضروری است که قضاوت فینال هر دوره از مسابقات بین المللی را معمولا به تیم داوری واگذار می کنند که توانایی بالایی در قضاوت آن داشته باشد. الان هم خوشحالم که پس از فینال سال گذشته جام ملت های آسیا (2015) توانستیم دوباره توانایی قضاوت داوران ایرانی را به رخ جهانیان بکشیم.
قضاوت این مسابقه،چه نکته خاصی داشت؟
واقعیت این است که داوران فوتبال در ایران تحت فشار وهجمه بالایی هستند و البته با همه توانمندی هایشان بازهم آن گونه که باید ،حمایت نمی شوند و گاه مورد کم مهری قرار می گیرند.خوشبختانه طبق دیدگاه های کارشناسی در ژاپن قضاوت های خوبی داشتیم که امیدواریم جواب خوب ومحکمی به برخی منتقدان داخلی وعدم حمایت های کافی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران داده باشیم. توانستیم در این بازی ها"تاریخ ساز" شویم و حتی مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیزبه خاطر موفق شدن ما در این آزمون عملی به ما تبریک گفتند. یک بار دیگر ثابت کردیم که داوران آسیایی هم می‌توانند بازی‌های سخت و نفس‌گیر را به خوبی قضاوت کنند وخدا را شکر می‌کنم که تیم داوری ما در این مسابقات باعث سربلندی  نام داوران فوتبال ایران شد.
میزبانی ژاپنی ها چطور بود؟
 برنامه ریزی ژاپنی ها خیلی خوب وباید بگویم عالی بود. قضاوت بازی فینال هم بسیار هیجان انگیز بود ،چرا که برخی از  "بهترین بازیکنان دنیا" در زمین مسابقه حضور داشتند. ما هم تلاش کردیم که بهترین اجرا و قضاوت را داشته باشیم  و خدا را شکر همین طور هم بود و توانستیم  قضاوت بازی را مدیریت کنیم  ومسئولان کمیته داوران فیفا هم از قضاوت تیم داوری ما رضایت داشتند.
دربازی فینال،تحت تاثیر نام‌ باشگاه و‌برخی‌بازیکنان(مثل:لیونل‌مسی، نیمار، سوارز یا اینیستا و...) قرار نگرفته بودید؟
 هر چند که در بازی فینال  بهترین بازیکنان جهان از جمله مسی ، نیمار و ... حضور داشتند اما اصلا در این بازی استرس نداشتیم وتحت تاثیر "نام ها" و بازیکنان نبودیم.تمام تلاشمان این بود که بهترین قضاوت را داشته باشیم. البته  باید اعتراف کنم به لحاظ فنی هم بازی زیبایی بود وخوشبختانه با همکاری تیمی این مسابقه به بهترین شکل کنترل و قضاوت شد .البته در این مسابقه نیز مثل هرمسابقه ای تصمیمات داوران با اعتراض های کوچکی روبه روشد، اما همان طور که گفتم مسئولان کمیته داوران مسابقات نیز از داوری ما رضایت داشتند وخوشبختانه مشکل حادی به وجود نیامد.
تیم های داوری در این رقابت ها از کدام کشورها بودند؟
6 تیم داوری از کشورهای ایران، سوئد، کلمبیا، کامرون ، نیوزلند و السالوادور حضور داشتند و تیم کشور میزبان (ژاپن) هم به عنوان تیم ذخیره داوری در فهرست قرار داشت.
مهم ترین هدف شما در آینده راه داوریتان چیست؟
 یک نکته را باید خطاب به خوانندگان روزنامه قدیمی"خراسان" واهالی ورزش دوست استان بگویم ؛ این که همه داوران وبه خصوص داوران مستعد شهرستانی برای پیشرفت، تلاش زیادی می کنند و سختی های زیادی را در پیمودن این مسیر متقبل می شوند. قضاوت در فینال جام باشگاه های جهان  برای شخص من که با صبر و حوصله و پله پله نردبان پیشرفت را طی کرده ام، باعث شد تا انگیزه بیشتری برای ادامه راه که قضاوت های آینده در جام جهانی والمپیک است داشته باشم.به هر حال، مهم ترین هدف هر داوری، قضاوت در بازی های "جام جهانی فوتبال" است که من هم تلاش می کنم راه را برای حضور در معتبرترین رویداد ورزشی دنیا در سال 2018 روسیه  هموار کنم واز همه همراهانم نیز تشکر می کنم که مرا در این راه یاری دادند.
سپاسگزارم که در این فرصت وقبل از ورود به ایران پاسخگوی سوالات ما بودید.
 برای شما وروزنامه خوبتان آرزوی موفقیت دارم.