printlogo


اخبار

روایت های تلخ در نشست بازخوانی حقوق کودک
محمد حسام مسلمی/ بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی اولین نشستی بود که پنج شنبه هفته گذشته با حضور مدیر کل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان رضوی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه پنج مشهد، وکلای دادگستری، فعالان حوزه کودک و زنان در سالن اجتماعات موسسه گلستان علی(ع) برگزار شد. فروش جنین، تحمیل ازدواج اجباری به دختران کم سن و سال برای تهیه مواد مخدر، آمار ورودی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به بهزیستی و بررسی نیاز های کودکان از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بیان شد. به گزارش خراسان رضوی، «پروانه اخوان» مدیر عامل موسسه چتر آبی در این نشست به موضوع فروش جنین برای تهیه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: دراین موسسه مادربارداری تحت حمایت قرار گرفته است که پیش از این جنین خود را به قیمت 200 تا 300 هزار تومان در معرض فروش گذاشته تا بتواند از این طریق مواد مخدر مصرفی خود را تامین کند. وی ادامه داد: در حاشیه شهر مشهد با برخی پدرانی مواجه هستیم که اعتیاد به انواع مواد مخدر به ویژه شیشه دارند که برای تهیه مواد مخدر خود از کودکان استفاده می کنند و در این فرایند چه بسا این کودکان مورد انواع آزار های جنسی، جسمی و کلامی قرار می گیرند. اخوان، تحمیل ازدواج اجباری دختران کم سن و سال برای مدت کوتاه از طرف والدین را یکی دیگر از آسیب های جدی جامعه بیان کرد و افزود: متاسفانه برخی پدران دختران کم سن و سال خود را به مدت کوتاهی به عقد یک نفر در می آورند تا از این طریق مواد مخدر خود را تهیه کنند و این ها، درد هایی است که در لایه های پنهان آسیب های اجتماعی قرار دارد. «زیبا مجرب» کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان نیز به آمار های ورودی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به بهزیستی استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از هزارو 85 کودک بی سرپرست و بد سرپرست به بهزیستی استان سپرده شده و این رقم در حال افزایش است. وی تصریح کرد: در سال 85 آمار های کودک آزاری بین یک تا دو درصد بود ولی بعد از گذشت یک دهه این آمار به 25 تا 27 درصد رسیده است و این تلنگری به جامعه است که شدت آسیب های کودکان در حال افزایش است. مجرب افزود: هم اکنون 480 خانواده پشت نوبت دریافت شناسنامه هستند، سوال این جاست که این خانواده ها کودکان را به چه شکلی گرفته اند؟ همه ما می دانیم که با فروش فرزند وکودک بوده است. «منیژه یاقوتی»، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه پنج مشهد نیز در این مراسم به تشکیل کارگروه حقوق کودک در این دادسرا اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم در کارگروه از نظرات کارشناسان و نمایندگان سمن ها برای حل مشکلات حقوقی کودکان استفاده کنیم. «فرشته سلجوقی»، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان این که پیگیری پیمان نامه کودک بر اساس قانون بر عهده استانداری است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودکان پیوسته است و این کنوانسیون بین المللی مفادی دارد؛ جلوگیری کودکان از نزاع مسلحانه و نبود مجازات اعدام برای کودکان از جمله مفاد آن است و ما این موارد را پیگیری می کنیم. «مجید علیمردانی»، وکیل، حقوقدان و فعال اجتماعی در حوزه کودکان با بیان این که تبیین نشدن حقوق کودک هر روز خسارت های غیر قابل جبرانی به جامعه ایران وارد می کند، افزود: همه ما به علت نبود آمار های شفاف، در خواب غفلت فرو رفته ایم، این در حالی است که کودکان حق رشد و نمو دارند و احترام به دیدگاه های کودکان و آموزش حق قانونی و مدنی آن هاست.

 

فرمانده انتظامی استان در دیدار با خانواده شهید بهفر:
همیشه از دیدار با خانواده شهدا نیرو می گیریم

صفری /فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: برای ایجاد امنیت در خراسان رضوی و حفاظت از مرز های مشترک با افغانستان، نیروی انتظامی بیش از هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است. سردار قادر کریمی در دیدار با خانواده شهید بهفر در گناباد افزود: ما همیشه از دیدار با خانواده شهدا نیرویی می گیریم که توان ادامه راه را به ما می دهد و این شهیدان قوت قلب ما هستند. وی افزود: این شهیدان هستند که ما را هدایت می کنند و این که شهدا نظاره گر ما هستند، باعث می شود که در خدمت به مردم کوتاهی نکنیم و همیشه ولایتمدار باشیم. فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به دلیل داشتن مرز مشترک با افغانستان یکی از شهر هایی بوده است که می توانست مشکلات زیادی داشته باشد ولی فرزندان انقلاب با دادن خون خود امنیت را در این استان برقرار کردند و مردم نیز همیشه قدردان خانواده شهدای نیروی انتظامی هستند. شایان ذکر است، شهید استواریکم حسن بهفر در سال1376 در ارتفاعات بجستان در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی:
طلاق در خراسان رضوی 3.5 درصد کاهش یافته است

گناباد، صفری- معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: مطابق آمار ثبت احوال، طلاق در خراسان رضوی 3.5 درصد کاهش یافته است. غلامحسین حقدادی در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید اداره بهزیستی گناباد افزود: برای اولین بار در خراسان رضوی شاهد کاهش طلاق بوده ایم و شهرستان گناباد به دلیل کاهش طلاق های ناشی از مشاوره و آسیب های اجتماعی یکی از موفق ترین شهرستان های استان بوده است. وی افزود: یکی از برنامه های اداره کل بهزیستی استان کاهش طلاق است زیرا این مهم باعث کاهش آسیب های اجتماعی دیگر می شود و در همین زمینه برنامه کاهش طلاق از سال گذشته در مشهد و از ماه گذشته نیز در تمام خراسان رضوی اجرایی شده است. معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: در این مدت بیش از چهار هزار زوج جوان از چرخه طلاق خارج شده اند و بر اساس آمار ثبت احوال، طلاق در استان خراسان رضوی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است و در کل استان 3.5 درصد و در مشهد نیز هشت درصد آمار طلاق کاهش یافته است.