printlogo


انتقاد مردم کندر از مشکلات ونارسایی های امکانات شهری
کندر؛ شهری که درمانگاه شبانه روزی ندارد
نوری

کندر نام شهری تازه بنیاد در استان خراسان رضوی و مرکز بخش ششطراز از توابع شهرستان خلیل‌آباد است. کندر در۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به عنوان شهر در تقسیمات کشوری جای گرفت. این شهر زادگاه وزیر معروف طغرل بیگ سلجوقی یعنی عمیدالملک کندری است. عمده محصول کشاورزی آن انگور، انار و زعفران است . شهر کندر دارای آثار تاریخی تپه باستانی، حوض چهل‌پایه و آب‌انبارهای متعدد است. شهر کندر دارای جمعیتی حدود 10 هزار نفر است و با مرکز شهرستان 15 کیلومتر فاصله دارد.این شهر با وجود این که بیش از 10 سال از شهر شدنش می گذرد هنوز دارای کمبودهایی است که در این گزارش به آن ها می پردازیم: به میان مردمی  که  دور میدان مرکزی شهر جمع شده بودندمی رویم. مردم با دیدن خبرنگار خراسان مشکلات خود را مطرح می کنند.
با خاموشی چاه موتورها دیگر گندم و جو در منطقه کشت نمی شود
محمد دادرس یکی از افراد قدیمی شهر کندر از وضعیت بیکاری و نبود کار در منطقه گله کرد و گفت: مردم شهر کندر کشاورز هستند ولی چند سالی است که خشکسالی و سرمای شدید به باغ های انگور و زعفران ما  آسیب زده و وضعیت خوبی از لحاظ مالی نداریم. وی ادامه داد: با خاموشی چاه موتور ها دیگر گندم و جو در منطقه کشت نمی شود و دیگر کشاورزی کفاف زندگی ما را نمی دهد . دادرس تقاضای وام مدت دار از مسئولان دارد و می گوید: وام گاو داری طولانی مدت بدهند تا بتوانیم گاو داری ایجاد کرده و درآمد زایی داشته باشیم.
مردم به دلیل بیماری های کوچک باید به شهرهای دیگر بروند
قاسم جباری یکی دیگر از شهروندان کندری می‌گوید : 10 سال از شهر شدن کندر می گذرد ولی مرکز درمانی این شهر علاوه بر کمبود امکانات و تجهیزات، آمبولانس هم ندارد. وی به خاکی بودن اکثر کوچه ها و معابر شهر کندر اشاره کرد و خواستار حمایت مسئولان از این شهر و شهرداری خلیل آباد شد. جباری با بیان این که چندین نفر از مردم کندر به دلیل نبود درمانگاه مناسب با کوچک‌ترین بیماری از دست رفته اند، افزود: شبکه درمانی کندر بسیار ضعیف است و به صورت نصف روز کار می کند و اگر کسی در کندر مریض شود باید حتما به مرکز درمانی خلیل آباد یا کاشمر مراجعه کند. وی می گوید: هم اکنون بیکار هستیم و درآمدی نداریم و انگور هم وضعیت خوبی ندارد. در ادامه برات ا... فرمانبر خود را به خبرنگار ما نزدیک کرد و گفت: شهر کندر با وجود 10 سال از شهر شدنش فقط یک بخشداری و یک شهرداری دارد و برای کارهای اداری باید به خلیل آباد برویم. وی اظهار کرد: مسئولان به شهر کندر بی توجه هستند و حال مردم را نمی پرسند. قدرت خرید مردم کم شده است. علیزاده یکی دیگر ازشهروندان کندر  به خبرنگار ما گفت: جوانان بیکار و سرگردان هستند، توقع داریم روحیه جهادی در بین مسئولان بیشتر شود چراکه مردم خالصانه در تمامی صحنه های کشور حاضر هستند ولی مسئولان به وضع مردم توجهی نمی کنند.
نبود سالن ورزشی و استخر
همچنین صفرزاده یکی از جوانان شهر اظهار کرد: سالن ورزشی نداریم و زمین فوتبال شهر کندر هم خاکی است . وی می گوید: برای استخر هم به شهرهای همجوار می رویم و تقاضا داریم یک استخر ساده در کندر احداث شود تا جوانان در ایام تابستان به استخر های کشاورزی نروند و بعضا شاهد حوادث ناگوار در استخرهای کشاورزی نباشیم.
راه اندازی اورژانس 115 منتظر تامین نیروی انسانی
محمد قربانی بخشدار کندر در پاسخ به سوالات خبرنگار ما به توانمندی های این شهر اشاره کرد و با تقدیر و تشکر از خدمات ارائه شده، از جمله خدمات دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته گفت: دربحث ایجاد اورژانس 115 در کندر پیگیری های لازم را مسئولان شهرستان و به ویژه نماینده شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی انجام داده اند که به محض تامین نیروی انسانی این بخش راه اندازی می شود. وی به نبود درمانگاه خدمات بهداشتی شبانه روزی در کندر اشاره کرد و افزود: پیگیری شبانه روزی کردن درمانگاه کندر به همراه رئیس شبکه بهداشت ودرمان خلیل آباد هستیم که با دریافت مجوز اگر امکانش باشد درمانگاه کندر شبانه روزی شود. بخشدار کندر به فضای ورزشی در این شهر اشاره کرد و اظهار کرد: یک سالن مربوط به آموزش و پرورش که از فضای  آن دانش آموزان استفاده می کنند، وجود دارد و سالن دیگری هم در اختیار اداره ورزش و جوانان است که جوانان ورزشکار و تیم های ورزشی از این فضا استفاده می کنند. وی  نبود صنایع تبدیلی و وجود نداشتن کارخانجات و کارگاه های تولیدی را یادآور شد و از افراد سرمایه گذار خواست در این باره اقدام کنند. قربانی به کمک به متقاضیان سرمایه گذاری و واگذاری زمین به آنان در شهر و شهرستان اشاره کردو گفت:  دست سرمایه گذاران را برای ایجاد کارخانجات کوچک و بزرگ می فشاریم. مهندس محمد قربانی از پیگیری های فرماندار و نیز نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و نیز امام جمعه شهرستان خلیل آباد تقدیر کرد و گفت: به زودی اقامه نماز جمعه در شهر کندر با انتصاب امام جمعه از سوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان رضوی در این شهرستان برگزار می شود.
به زودی نمایندگی اداره ورزش و جوانان در شهر کندر ایجاد خواهد شد
روح ا... ناصری عضو شورای شهر کندر به خبرنگار ما گفت: در چهار سال گذشته حدود 150 هزار متر مربع آسفالت در چند مرحله از معابر شهر کندر انجام شده است. وی افزود: مجمع خیرین سلامت در کندر راه اندازی و کمک های خوبی در این خصوص شده است، ولی متاسفانه مشکل اصلی این جاست که مدیران شهرستانی با دستگاه های مربوط به خود در استان تعامل خوبی ندارند. ناصری به استقرار ادارات در شهر کندر اشاره کرد و گفت: فرماندهی انتظامی بخش و اداره برق در این بخش دایر شده است و به زودی نمایندگی اداره ورزش و جوانان در شهر کندر ایجاد خواهد شد. وی از تخصیص نیافتن بودجه ماده 180 به شهر کندر اشاره کرد و افزود: شهرداری های شهرهای کوچک منبع درآمد پایداری ندارند و در همین زمینه سال 94 و 95 مبلغ 300 میلیون تومان از محل ماده 180 برای شهر کندر اختصاص دادند که تخصیص صفر بود. ناصری در پایان به چهار اثر تاریخی شهر کندر اشاره کرد و گفت: این آثار نیاز به مرمت جدی دارد.