printlogo


گزارش خبری
عذرخواهی مدیرکل به خاطر «شاهکار پروژه های ناتمام»
مهدی عسکری

 پروژه کتابخانه مرکزی مشهد یا همان «شاهکار پروژه های ناتمام» در مشهد، مهم ترین موضوعی بود که انتظار می رفت در جلسه روز گذشته انجمن کتابخانه های عمومی استان که به ریاست معاون استاندار در استانداری برگزار شد، به آن اشاره ای شود و لااقل صحبتی از آن به میان بیاید. اما خبری از آن نشد و چاره ای نبود جز این که، خبرنگار ما از مسئولان امر پیگیر آن باشد.  
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در حاشیه این جلسه بابت دو دهه تأخیر و تداوم عملیات عمرانی در این پروژه از مردم عذرخواهی کرد و گفت: بابت این مسئله هم شرمنده ام و هم از همه مردم استان، مشهد و به ویژه همسایگان این ساختمان که کودکانشان به مدت 20 سال هر روز این پروژه را دیدند، رشد کردند و به سن بلوغ رسیدند، عذرخواهی می کنم.  به گزارش خراسان رضوی، «حسین اکبری» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، اظهار کرد: آن قدر به مردم وعده داده ایم که همیشه بدقول شده ایم و این بدقولی در دوره های گذشته نیز روال بوده است.
اختصاص بودجه استانی و پیگیری دریافت بودجه از وزارت ارشاد
وی ادامه داد: ساختمان کتابخانه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال پیگیری برای جذب اعتبارات دیگری برای این پروژه هستیم. به تازگی نیز در استان سه میلیارد تومان اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان مشهد برای این پروژه به تصویب رسیده است، ضمن این که از طریق استانداری نیز مکاتباتی با وزیر ارشاد برای اختصاص اعتبارات ملی به این پروژه انجام گرفته است. وی درباره میزان اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل عملیات عمرانی این پروژه گفت: آن چه در بررسی های کارشناسی دستگاه های مربوط تأیید شده، نیاز 13 تا 14 میلیارد تومانی برای تکمیل عملیات عمرانی است، ضمن این که به تناسب، به مبالغ کلانی نیز برای تجهیز ساختمان نیاز است. از محل اعتبارات ملی منابعی برای این کتابخانه در نظر گرفته شده و بخشی از بودجه مورد نیاز هم از طریق اعتبارات نیم درصدی شهرداری به پروژه تخصیص یافته است. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان این که تمام ایرادهای موجود در این پروژه توسط مجری پروژه و با تأیید شورای فنی استان برطرف شده است، تصریح کرد: این پروژه هم اکنون جزو پروژه های بسیار خوب و مستحکم در بخش فنی استان است. وی بیان کرد: مردم مشهد سال هاست که منتظر بهره برداری از این پروژه هستند، ضمن این که مشهد حداقل باید 100 باب کتابخانه عمومی استاندارد و 20 ساختمان مشابه کتابخانه مرکزی شهر داشته باشد تا بتواند خدمات عمومی مناسبی در بخش کتاب خوانی ارائه کند.
شناسایی 28 قرائت خانه غیرمجاز در مشهد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه با اشاره به وجود 116 کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: 40 درصد از این کتابخانه ها با وجود گذشت 30 تا 50 سال از ساخت، به شرایط فرسودگی رسیده و نیازمند مرمت، تقویت و بازسازی است.  به گزارش ایرنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان نیز از شناسایی 28 قرائت خانه غیرمجاز به عنوان کتابخانه های کنکوری غیرمجاز در کلان شهر مشهد خبر داد و گفت: این کتابخانه ها در مشهد فعالیت گسترده ای دارند و هزینه های بیش از 200 هزار تومانی برای در اختیار گذاشتن فضای مطالعه با عنوان کتابخانه از شهروندان دریافت می کنند. وی ادامه داد: برای جلوگیری از فعالیت قرائت خانه های غیرمجاز، نشست هایی با محوریت اداره کل کتابخانه های عمومی و حضور مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دستگاه نظارتی برگزار شد و سامان دهی این مراکز در دستور کار قرار گرفت. «سیدجواد حسینی» معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سوء استفاده تجاری و ترویج روابط نامتعارف از تبعات فعالیت مراکز غیرمجاز مطالعه در شهر است؛ بنابراین باید برای ممانعت از فعالیت های غیرمجاز فرهنگی بر کتابخانه ها و مراکز فرهنگی مجاز نظارت وجود داشته باشد. وی افزود: برای جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز مطالعه باید گروهی متشکل از کارشناسان زبده نهاد کتابخانه های عمومی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی راه اندازی شود.