printlogo


گلایه ها از خطرات استفاده از 35 اتوبوس فرسوده درون شهری در جاده
ارابه های مرگ در جاده مشهد - گلبهار
رضامیرزاده

 «اتوبوس های مشهد - گلبهار بدون داشتن حداقل امکانات سرمایشی و گرمایشی در فصل های مختلف سال تعداد زیادی از مسافران را که برخی از آن ها به دلیل شلوغی و کمبود صندلی در راهرو و پله های اتوبوس می ایستند، جابه جا می کنند. صدای ناهنجار و آزار دهنده موتور این اتوبوس های بازسازی شده و ترمزهایی که در جاده شلوغ گرفته می شود هم قابل تحمل نیست. از مسئولان می خواهیم به فکر چاره باشند. برای مسیر برون شهری چرا باید از اتوبوس های درون شهری استفاده شود؟»
این پیامک یکی از چند پیامک گلایه آمیز ارسالی مردم به سامانه های حرف مردم و تلگرام روزنامه «خراسان رضوی» است که طی آن خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت اتوبوس های مسیر گلبهار به مشهد و برعکس شده اند.
اندر معایب اتوبوس های مشهد - گلبهار
ابتدا برای بررسی میدانی موضوع، به نخستین ایستگاه اتوبوس های مشهد - گلبهار در نزدیکی میدان استقلال مشهد می رویم. بیش از 30 نفر منتظر رسیدن اتوبوس در ایستگاه هستند. یکی از آن ها می گوید: به جز اتوبوس های بنز قدیمی که در سازمان اتوبوسرانی از آن استفاده می شد و نسل آن منقرض شده است، سایر نسل های اتوبوس های از رده خارج شده اتوبوسرانی، کار حمل و نقل مسافر در این مسیر را به عهده دارند و ما هم مجبوریم از همین اتوبوس ها استفاده کنیم. شهروند دیگری با گلایه از وضعیت تهویه این اتوبوس ها می گوید: با وجود گرمای هوا و طولانی بودن مسیر، بیشتر اتوبوس های این مسیر، کولر ندارد! وی می افزاید: معمولا در مسیر تردد بین شهری، اتوبوس ها اجازه ندارند بیش از ظرفیت صندلی ها مسافر داشته باشند اما در اتوبوس های مشهد - گلبهار در ساعت های شلوغ و به دلیل کمبود اتوبوس، تعداد زیادی از مردم داخل اتوبوس می ایستند! دیگری می گوید: اگر در گلبهار ساکن باشی و بخواهی برای کار، هر روز به مشهد بیایی این اتوبوس ها اصلا مناسب نیست و مردم هم از سر ناچاری و هزینه زیاد حمل و نقل مجبورند از این اتوبوس ها استفاده کنند. با این وضعیت اتوبوس های گلبهار باید هر روز منتظر بروز سانحه باشیم و مشخص نیست که چه زمانی مسئولان می خواهند به فکر ما باشند!بعد از گپ و گفت کوتاهی با مردم، بالاخره اتوبوسی زرد رنگ از راه می رسد؛ اتوبوسی فرسوده از نسل قدیمی اتوبوس های مشهد که پس از بازسازی در این مسیر تردد می کند. تعدادی از مسافران پس از رقابتی فشرده موفق می شوند روی صندلی های اتوبوس بنشینند. اما تعداد صندلی ها پاسخ گو نیست و تعدادی از مسافران هم مجبور می شوند در اتوبوس بایستند که با توجه به طی مسیر در حوزه برون شهری، این اقدام خطرآفرین است. اتوبوس حرکت می کند و باد گرمی که از بیرون می آید، حداکثر تهویه ای است که برای هوای داخل اتوبوس وجود دارد.  در مسیر شلوغ حدود یک ساعته تا ورودی گلبهار فقط یک ایستگاه بین راهی پیش بینی شده است. اما پس از ورود به شهر ایستگاه های زیادی وجود دارد که بعد از طی این مسیر طولانی در جاده، کلافه کننده است.
حمل و نقل؛ معضل شماره یک شهرستان گلبهار است
در ادامه گزارش برای پیگیری موضوع با شهردار گلبهار گفت و گو می کنیم. سید سعید سجادی در این زمینه می گوید: با آن که حدود 27 سال از شهرستان شدن گلبهار می گذرد، فقط سه سال است که در این شهرستان شهرداری تأسیس شده و هم اکنون نیز مهم ترین معضل و مشکل شماره یک شهرستان، مسئله حمل و نقل است. سجادی تصریح می کند: پیش از تأسیس شهرداری در گلبهار، سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد کار حمل و نقل مسافر را در این مسیر عهده دار بود که پس از مدتی، 25 دستگاه اتوبوس بازسازی شده را به شرکت عمران گلبهار تحویل داد تا این شرکت حمل و نقل شهر را مدیریت کند. وی می افزاید: پس از تأسیس شهرداری در سال 1393، شرکت عمران این اتوبوس ها را که وضعیت مناسب و خوبی هم نداشت به شهرداری تحویل داد و شهرداری عهده دار وظیفه حمل و نقل شد.سجادی یادآور می شود: هر چند وظیفه حمل و نقل برون شهری بر عهده شهرداری نیست، اما به دلیل آن که سازمان حمل و نقل جاده ای به این موضوع ورود نکرده و ما هم شهری را تحویل گرفتیم که مشکل اول آن حمل و نقل بود، مجبور شدیم برای رفع مشکل و به صورت ابتدایی این فعالیت ها را به انجام برسانیم.
وی با تایید مشکلات مردم در استفاده از اتوبوس های فعلی، تاکید می کند: قبول داریم که اتوبوس های فعلی بدون داشتن قابلیت خدمات رسانی در حوزه برون شهری، ایمنی لازم را هم ندارد اما با توجه به اعتبارات موجود، چاره ای جز استفاده از این اتوبوس ها نداریم و مردم هم وسیله ای ارزان تر از این اتوبوس ها ندارند.
شهردار گلبهار تصریح می کند: علاوه بر 25 دستگاه اتوبوس قبلی، با کمک مالی معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی توانستیم 10 دستگاه اتوبوس بنز بازسازی شده دیگر نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم. وی می افزاید: چون بودجه ای برای خرید اتوبوس نداشتیم با همکاری شرکت عمران گلبهار قرار بر آن شد که از شرکت عمران زمین بگیریم و در عوض به آن ها پروانه ساخت بدهیم و با زمین های به دست آمده با شرکت های خودروساز برای خرید اتوبوس تهاتر کنیم اما تلاش های ما در این باره با شرکت های خودروساز به سرانجام نرسید. البته در این باره مذاکراتی نیز با سازمان همیاری شهرداری های استان شده که هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.
پارک سوار موقت گلبهار تا هفته دولت بهره برداری می شود
شهردار گلبهار می گوید: قرار است یک پارک سوار موقت در خروجی شهر و روبه روی دانشگاه سناباد ایجاد کنیم که شرکت عمران گلبهار یک قطعه زمین به مساحت دو هزار متر را تحویل داده و زیرسازی و آسفالت آن را نیز آغاز کرده است که در مجموع تا هفته دولت  یا در نهایت پایان شهریور این  پارک سوار به بهره برداری خواهد رسید.
اتوبوس های فعلی به تدریج از مسیر حذف می شوند
شهردار گلبهار تاکید می کند: پس از استقرار پارک سوار، اتوبوس های فعلی نیز با همین قیمت (هزار تومان به ازای هر نفر) همچنان در این مسیر به خدمات رسانی مشغول خواهند بود که البته به تدریج از مسیر حذف می شوند و صرفا خدمات خود را در داخل شهر ارائه خواهند کرد.
اتوبوس ها هنگام واگذاری از کیفیت بهتری برخوردار بود
در ادامه گزارش با مدیرعامل شرکت عمران گلبهار گفت و گو می کنیم. هومن گریوانی در واکنش به گلایه های مردم درباره کیفیت ضعیف اتوبوس های این شهر به «خراسان رضوی» می گوید: قبل از استقرار شهرداری، شرکت عمران گلبهار متولی ارائه خدمات شهری به شهروندان بود و این شرکت نیز با خریداری تعدادی اتوبوس خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه می کرد. وی می افزاید: ارائه این خدمات تا زمان استقرار شهرداری ادامه داشت و پس از آن اتوبوس ها توسط شرکت عمران به شهرداری واگذار شد. گریوانی درباره انتقادها از فرسوده بودن اتوبوس های واگذار شده به شهرداری نیز اظهار می کند: تا حدود چهار سال گذشته جمعیت گلبهار به میزان فعلی آن نبود و همین اتوبوس ها که در آن زمان از کیفیت بهتری برخوردار بود، خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه می کرد، اما واگذاری واحدهای مسکن مهر مشهد در گلبهار باعث شد جمعیت به یک باره افزایش پیدا کند و نیاز بیشتری به ارائه خدمات عمومی وجود داشت که خدمات فعلی پاسخ گوی نیاز مردم منطقه نبود.
تلاش برای استقرار سازمان پایانه ها و شرکت های مسافربری در شهرستان
مدیرعامل شرکت عمران گلبهار تصریح می کند: با افزایش جمعیت و توجه به این که وظیفه حمل و نقل برون شهری بر عهده سازمان پایانه هاست، موضوع ورود سازمان پایانه ها و فعال کردن شرکت های خصوصی مطرح شد. وی می افزاید: با پیگیری های انجام شده توسط مسئولان شهر، جلساتی برای استقرار شرکت پایانه ها و حمل و نقل برگزار شد تا شرایط مهیا شود و در آخرین جلسه، از شرکت عمران خواسته شد قطعه زمینی را در اختیار پایانه ها و حمل و نقل شهرستان قرار دهد که شرکت عمران نیز قطعه زمینی به مساحت یک هکتار را به این منظور در نظر گرفت اما چون سازمان پایانه ها اعلام کرد که احداث پایانه در این شهرستان مشمول زمان می شود، قرار شد یک پارک سوار موقت به این منظور آماده سازی شود. وی یادآور می شود: با توجه به محدودیت بودجه شهرداری، با مساعدت شرکت عمران یک قطعه زمین به مساحت دو هزار متر برای استقرار موقت پارک سوار واگذار شد و حتی این شرکت، آسفالت و آماده سازی راه های دسترسی به آن را نیز بر عهده گرفت که هم اکنون زیرسازی پارک سوار به پایان رسیده و آسفالت آن هم در مراحل پایانی است. گریوانی می افزاید: استقرار کانکس برای دفاتر و ارائه خدمات به مردم توسط شهرداری انجام می شود و مقدمات استقرار شرکت های خدمات حمل و نقل نیز توسط سازمان پایانه ها انجام گرفته است تا با تعداد وسایل نقلیه بیشتر از میزان فعلی و کیفیت مطلوب، خدمات مد نظر ارائه شود.