printlogo


چهارمین طرح حمایتی وزارت ارشاد برای رونق بازار کتاب در راه است
خراسانی‌ها مهیای «پاییزه کتاب»

بعد از اجرای طرح های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب»، حالا طرح «پاییزه کتاب» در راه است تا دوباره رونقی در بازار فروش کتاب باشد. به گزارش خانه کتاب، هدف طرح «پاییزه کتاب» که در بازه زمانی یک ماهه از 24 آبان تا 24 آذرماه امسال در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود، همچون طرح مشابه قبل، رونق کتابفروشی ها و توزیع عادلانه حمایت های یارانه ای به کتابفروشی های سراسر کشور است. خراسان رضوی تاکنون با ثبت نام 44 کتابفروشی، رتبه سوم استقبال از طرح «پاییزه کتاب» را داشته است که از این تعداد 33 کتابفروشی در مشهد و 11 کتابفروشی در شهرستان های نیشابور، سبزوار، سرخس، تربت جام، تایباد و گناباد بوده اند و با توجه به باقی بودن فرصت برای ثبت نام، بدون تردید بر میزان استقبال افزوده خواهد شد.«یوسف امینی»معاون فرهنگی ارشاد خراسان رضوی با بیان اینکه از ٢۴مهرماه ثبت‌نام از کتاب‌فروشی‌های خراسان رضوی در طرح پاییزه کتاب آغاز شده است، می گوید: تاکنون 44 کتابفروشی در این طرح شرکت کرده‌اند که با توجه به سابقه طرح های «تابستانه» و «عیدانه کتاب»، این تعداد رو به افزایش است و پیش بینی می شود تا پایان مهلت ثبت نام با مشارکت 70 کتابفروشی در این طرح روبه رو شویم. وی ادامه می دهد: در طرح های«عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» مشارکت کتابفروشی های استان قابل قبول بوده است به طوری که در طرح «تابستانه کتاب» یکی از کتابفروشی های این استان توانست رتبه برتر کشوری را از آن خود کند و عاملی برای تشویق و ترغیب سایر کتابفروشی ها به منظور مشارکت بیشتر در طرح های بعدی شود. امینی می افزاید: با برگزاری جلسات حضوری با اتحادیه ها تصمیم گرفته شد که آنها با کتابفروشی ها در خصوص ثبت نام و اجرای این طرح ها وارد گفت و گو شوند و فرایند کار را برای آنها توضیح دهند. همچنین با ادارات ارشاد شهرستان ها هم مکاتباتی انجام شده است تا کتابفروشی های شهرستانی هم از مزایای این طرح ها مطلع شوند و ثبت نام کنند. معاون فرهنگی ارشاد خراسان رضوی از مشارکت کتابفروشی های شهرستانی در طرح پاییزه کتاب خبر داد و گفت:‌ کتابفروشی‌هایی از شهرستان‌های نیشابور، سرخس، گناباد، سبزوار و دیگر شهرها از این طرح استقبال کرده‌اند و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا تعداد کتابفروشی های شهرستان در این طرح افزایش پیدا کند. امینی با اشاره به ضعیف بودن مشارکت کتاب فروشی های شهرستان های استان در این طرح ها، می گوید: یکی از دلایل پایین بودن میزان مشارکت کتابفروشی ها در این طرح ها، نبود شعب بانک عامل مربوط در این شهرستان هاست که برای بسیاری از کتابفروشی ها مشکل ایجاد می کند و ممکن است در صورت رفع این مشکل، شاهد حضور پر شورتر کتابفروشی های شهرستانی باشیم.
حمایت بیشتر از شهرستان ها
در این باره حمید زمانی مدیر کتابفروشی «کتابستان» شهرستان گناباد می گوید: فروش ما در طرح های قبلی به نسبت انتظاری که از تنها کتابفروشی شهرستان گناباد وجود دارد، رضایت بخش بود. زمانی پیشنهادی را هم مطرح می کند و می گوید: سقف مجاز خرید که برای هر فرد از صد هزار تومان تعیین شده است، افزایش پیدا کند چرا که افراد کتابخوانی هستند که بیش از سقف تعیین شده، کتاب می خرند و برخی دیگر نیز با مطلع شدن از این طرح ها و تخفیف در نظر گرفته شده، تعداد خرید خود را افزایش می دهند. از طرف دیگر در شهرستان ها بضاعت مردم برای خرید کتاب به نسبت مراکز استان یا شهرهای بزرگ کم است. از این رو بهتر بود برای این شهرستان ها میزان تخفیف و سقف خرید را افزایش می دادند.
روند ثبت اطلاعات کوتاه تر شود
مرتضی اسماعیل پور، مدیر کتابفروشی «الهدی» مشهد، نیز می گوید: این طرح ها مردم را به خرید کتاب تشویق می کند و مشارکت آن ها هم موفقیت این طرح را نشان می دهد هر چند که به نظر من 80 درصد مردم از اجرای طرح های قبلی اطلاع نداشتند. اسماعیل پور درباره ارزیابی خود از اجرای طرح های قبلی، اظهار می کند: اعتمادسازی که خانه کتاب در زمینه پرداخت به موقع هزینه ها به کتابفروشی ها انجام داد، به مشارکت و استقبال بیشتر کتابفروشی ها در طرح «پاییزه کتاب» منجر شد. همچنین، بررسی اطلاعات مشتری ها از سوی خانه کتاب برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نیز به اعتمادسازی کتابفروشی ها کمک کرد. وی می‌افزاید: بهتر است فرایند ثبت اطلاعات کتاب ها و مشتری ها کوتاه تر شود تا کتابفروشی ها بتوانند جوابگوی همه مشتری ها در اوج شلوغی کتابفروشی باشند چرا که وارد کردن لحظه ای اطلاعات برای کتابفروشی ها مشکل ایجاد می کند و نارضایتی مشتری ها را به همراه خواهد داشت.