printlogo


استاندار خبر داد:
«مشهد 2017» ؛ دستور کار هفته آینده کمیسیون فرهنگی دولت

استاندار خراسان رضوی از برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی هیئت دولت در هفته آینده با دستور کار «مشهد 2017»خبر داد و گفت: راهکارهای تامین بودجه یکی از اصلی ترین مباحث این کمیسیون خواهد بود.به گزارش خراسان رضوی، ششمین نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی «مشهد 2017»، روز گذشته با حضور «علیرضا رشیدیان» استاندار، «حجت الاسلام محمدعلی امینیان» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و جمعی از مسئولان و مدیران کل استانی و شهری برگزار شد. رشیدیان در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسه هفته آینده کمیسیون فرهنگی هیئت دولت گفت: پس از آماده شدن پیش نویس لایحه مشهد 2017 که به امضای دو وزیر و معاون رئیس جمهور رسید، این پیش نویس به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت ارجاع شد که جلسه بررسی این موضوع هفته آینده برگزار خواهد شد. رشیدیان تصریح کرد: به دنبال جلب حمایت های لازم از هیئت دولت در برنامه ریزی های رویداد مشهد 2017 هستیم و امیدواریم این جلسه کمیسیون فرهنگی دولت، مقدمه برگزاری جلسه ای در هیئت دولت با موضوع «مشهد 2017» باشد.
سرعت پیگیری ها خوب است اما کافی نیست
استاندار خراسان رضوی با تقدیر از فعالیت های دستگاه های عضو ستاد هماهنگی و برنامه ریزی مشهد 2017 گفت: روند پیگیری ها برای رویداد مشهد 2017 سرعت خوبی دارد اما کافی نیست و لازم است به برخی از دغدغه‌ها و نگرانی هایی که در این جلسه مطرح شد نیز پرداخته شود. وی گفت: کمیته های چهارگانه رویداد مهم فرهنگی مشهد 2017 تا کنون اقدامات و برنامه ریزی های خوبی در سطح ملی و بین المللی انجام داده اند. اکنون جداول برنامه ریزی برای اقدامات و فعالیت های عمرانی و برنامه های تولیدی فرهنگی آماده شده است.
تلاش برای جذب اعتبارات ملی 
رشیدیان افزود: همچنین در حال مکاتبه هستیم تا تعدادی از اجلاس های بین المللی کشور در سال آینده، در مشهد برگزار شود. استاندار با بیان این که دبیرخانه رویداد مشهد 2017 موظف شده است بر اساس جدول برنامه ریزی شده، زمان بندی ها را نیز مشخص کند، گفت: دستگاه های اجرایی در ستاد نیز باید از امکانات خود تا حد امکان استفاده کنند. سال گذشته حدود 10 درصد از بودجه عمرانی استان را برای این مسئله اختصاص داده بودیم، امسال نیز که به استقبال سال 2017 می رویم، در تلاش برای جلب همکاری تمام قوا به منظور جذب بیشترین سهم از اعتبارات ملی هستیم.
افزایش تعاملات با کشورهای اسلامی
استاندار با تاکید بر افزایش تعاملات کشورهای اسلامی با مشهد مقدس گفت: در رویداد مشهد 2017 با هدف تقویت وحدت، همبستگی و برادری بر مبنای ارزش های دینی با محوریت قرآن، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) باید برنامه هایی برای افزایش مراودات با دو کشور عربی و آفریقایی که همزمان با مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگ اسلامی هستند، فراهم شود. وی گفت: مکاتبات مختلفی با وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی در سطح ملی با هدف برگزاری برنامه های فرهنگی با رویکرد بین المللی و با حضور کشورهای اسلامی در مشهد انجام شده است که برگزاری اجلاس های رادیو و تلویزیون و بانوان مجالس کشورهای اسلامی از جمله این برنامه هاست.
فعال کردن ظرفیت های مردمی
رشیدیان بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی، مردمی و سازمان های مردم نهاد را برای برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی مشهد 2017 ، ضروری دانست و گفت: حضور دانش آموزان و دانشجویان آشنا به زبان های خارجی و استفاده از امکانات مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش در اجرای بهتر برنامه ها موثر است. پیگیری وظایف محول شده به ستادهای چهارگانه شهری، عمرانی، بین الملل و رخدادها و فعالیت های فرهنگی، بخش دیگری از این نشست بود. تکمیل فهرست 52 هفته فرهنگی، لزوم بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای پوشش کامل این رویداد بین المللی و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه هتل ها و اقامتگاه ها برای میزبانی موثر از اجلاس ها و مهمانان خارجی  از دیگر تاکیدات استاندار در این جلسه بود.
11 دی ماه، برگزاری افتتاحیه
حجت الاسلام محمدعلی امینیان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه به ارائه گزارشی درباره اجرای مصوبات نشست چهارم شورای برنامه ریزی مشهد 2017 با حضور وزیر پرداخت و گفت: تمام مصوبات مربوطه اجرایی شده است یا در مرحله اجرا قرار دارد. همچنین «سیدسعید سرابی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست به ارائه گزارشی از برنامه ریزی ها برای اقدامات فرهنگی و اجتماعی در رویداد مشهد 2017 پرداخت و گفت: 53 برنامه تولیدی با رویکرد فرهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 برنامه ریزی شده است. سرابی همچنین از برگزاری افتتاحیه پایتخت فرهنگ اسلامی در قالب نشست تخصصی  در 11 دی ماه امسال خبر داد. وی افزود: برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن و کنگره جهانی اهل بیت(ع) و جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در مشهد نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده است. در این نشست دیگر اعضای ستاد شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 برخی نکات و پیشنهاد هایی برای هرچه بهتر برگزار شدن رویداد مشهد 2017 مطرح کردند.