حلاجیان- نمایش تشخیص دوم به کارگردانی و نویسندگی فرزین علیین که جزو جوان ترین کارگردان های تئاتر مشهد به حساب می آید، این روزها یکی از نمایشهای درحال اجرای تئاتر مشهد است که پس از مدتی تعطیلی دوباره روی صحنه رفته و پذیرای علاقه مندان شده است. «تشخیص دوم» با چند مفهوم، سعی در ارائه یک روایت تقریبا ابزورد دارد، اگرچه نمی توان کاملا آن را در این راستا موفق دانست اما چنانچه کارگردان این نمایش خود به آن اشاره دارد، قدم برداشتن در این راه نیز اتفاق مبارکی است. فرزین علیین کارگردان و نویسنده این اثر در گفت و گو با خبرنگار «خراسان»، درباره تجربه ای که او را به این نتیجه رسانده که نمایش را این طور روی صحنه ببرد عنوان کرد: برای مثال در نمایش در انتظار گودو، شخصی مدام درگیر بند کفشش است، شاید کسی این را یک نماد برداشت کند، فرد دیگری آن را یک نمایش ابزورد بداند و حتی شخصی آن را خورده روایت بداند، من احساس کردم در تئاتر مشهد این خرده روایت های در این حد نمادین جواب نمی دهد و باید مقداری دیالوگ و حتی کاراکتر اضافه شود، سعی کردم که نماد ها بیشتر در طراحی صحنه اجرا شود.
شخصیت های اصلی نمایش تشخیص دوم مدام در حال آمد و رفت بین دو انتخاب بودند و در این حین مولفه های نوعی رئالیسم جادویی نیز در طول نمایش نمایان میشدند؛ این اتفاقات هم صحنه را به نوعی با طراوت و هم نیز تا حد توان به تحقق ایده قصه کمک می کرد.
نقدی درون تئاتری به ابزوردیسم، پرداختن به موضوع اجتماعی مهاجرت که این روزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است با دوراهی های تراژیک بین ماندن و رفتن و انتخابی که معلوم نیست چه سر انجامی خواهد داشت، همچنین خرده روایت هایی مربوط به آنچه زیر پوست سینما و تئاتر می گذرد، بن مایه های اصلی این نمایش است، که با بازی خوب، زبان و لحنی گرم روی صحنه اجرا می شود. کارگردان در این اثر حواسش هست که نگذارد حوصله مخاطب حتی اندکی تنگ آید و به همین جهت ریتم روایت را به درستی هدایت و از ساخت صحنه هایی مفرح ابایی ندارد.
علیین کارگردان این نمایش، از کار شش ماهه روی نمایشنامه و حدود هشت ماه تمرین برای اجرا به ما گفت و کنار هم قرار گرفتن خرده روایت ها و تعداد زیاد شخصیت ها را تعمدانه ذکر کرد. در این باره می توان این نقد را داشت که این ازدیاد شخصیت ها شاید به تمرکز مخاطب لطمه وارد کند که علیین متواضعانه، این موضوع را رد نکرد.
شایان ذکر است نمایش تشخیص دوم هر شب ساعت 20:30 در تماشاخانه انوشیروان ارجمند پردیس تئاتر مستقل مشهد واقع در میدان حافظ روی صحنه میرود و طبق آخرین آمار اعلامی از سوی سامانه گیشات (سامانه رسمی فروش بلیت تئاتر مشهد) این نمایش در 17 سانس اجرا شده خود حدود 98 میلیون تومان فروش داشته است.