آیتا... علمالهدی، سه شنبه گذشته با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، با جمعی از نخبگان علمی و فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار که بدون دعوت از رسانه ها برگزار شد، موضوعات مختلفی مطرح شد که پایگاه اطلاع رسانی «علم الهدی» ظهر دیروز آن را منتشر کرد. بخشی از صحبت های آیت ا... علم الهدی در این دیدار به این شرح است:
* مسئله دیدارهای دانشگاهی من در ذهن برخی عزیزان ایجاد سؤال کرده بود، بنده از روز اولی که برحسب دستور مقام معظم رهبری بهعنوان امامجمعه این شهر به مشهد آمدم، به دانشگاه و حوزه توجه خاصی نشان دادم زیرا در حکم ایشان به تجربیات دانشگاهی من اشارهشده بود و در توجه به فعالیتهای دانشگاهی و حوزه، امر خاصی صادر فرموده بودند. طبیعی است دانشگاه مادر و رسمی در خراسان، دانشگاه فردوسی است که باسابقهترین دانشگاه استان به شمار میرود، دانشگاه در این استان تنها این دانشگاه نیست اما رسمیت و مادری این دانشگاه نسبت به دانشگاههای استان وجود دارد که البته با برخی بیمهریهای دانشگاهیان نیز مواجه شدیم. برخی جریانها که در دانشگاه نفوذ داشتند، درِ ورود به دانشگاه را برای من بستند، در دانشگاه برای ورود دانشجویان، در کنکور وجود دارد و برای استاد، جریان هیئت علمی، اگر کسی غیر از این افراد بخواهد وارد دانشگاه شود، درِ مخصوصی لازم دارد و این در مخصوص باید باز شود، متأسفانه این در برای من باز نشد. در مقام گله گزاری نیستم اما با همین کیفیت، اقدام قطعی کردم و با دوستانی که در وزارت علوم و دانشگاهها داشتم، طرح تأسیس یک پژوهشکده در دانشگاه فردوسی را ارائه کردیم که با مسائلی همراه بود. اینکه میگویید «بعد از 12 سال به دانشگاه آزاد آمدی»، کملطفی است، اولین جلسه رسمی دانشگاهی من در دانشگاه آزاد برگزار شد.
پذیرفتن دروغ دیگران، ظلم به من است
* آیتا... علمالهدی در پاسخ به سؤالات دانشجویان در خصوص نحوه موضعگیریهای مختلف، اظهار کرد: بنده آدم زنده هستم و حرف میزنم، قلم دارم و مطالبی هم مینویسم، اینکه در فضای مجازی، سایتها و پایگاههای اطلاعاتی به اسم من حرفی بزنند و آن را بهعنوان حرف من بپذیرید، به بنده دو ظلم شده است، اول اینکه قیمومیت ظالمان بر من هست که به آن رسمیت بخشیدید و دوم، حرفهای ظالمانه علیه من را پذیرفتهاید. گفتند شما گفتید در مشهد هتلسازی، ساخت مراکز تفریحی و توسعه برنامه گردشگری نباشد، این را من نگفتم، سایتها و پایگاههای دشمنوار از قول من گفتند و دروغ گفتند، یا تهمتزدهاند و یا دروغ گفتند؛ اخیراً وقتی از حرفهای من موضوعی برای سوءاستفاده در نمیآید، حرف میسازند و از قول من منتشر میکنند همچون «تو گفتی گرد و خاک خوزستان عذاب الهی است» یا «اگر بعضیها با مدافعان حرم همبستر شوند، به بهشت میروند» و ازاین قبیل دروغها.
* وی به بیان خاطرهای از انتقال اشتباه سخنان خود پرداخت و اظهار کرد: وقتی آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت کشور بودند به من زنگزدند و گفتند این مطالبی که شما در نماز جمعه میگویید، بار امنیتی در کشور دارد و ابراز ناراحتی کردند؛ گفتند شما در نماز جمعه گفتید «بیحجاب نجس العین» است! آقایی به مجلس خبرگان آمده و در دفتر آقای روحانی گفته فلانی در نماز جمعه گفته «بیحجاب نجس العین» است، آقای روحانی ناراحت شدند و در شورای عالی امنیت ملی این موضوع را مطرح کردند و از من خواستند به شما منتقل کنم که پاسخ دادم «من گفتم وهابی نجس العین است نه بیحجاب». بعد از مدتی، آن آقا به مشهد آمد، از او درباره این حرفش توضیح خواستم که در پاسخ گفت: «این حرف را شما نزدهای اما به شما میخورد که این حرف را گفته باشی!».
اینکه گفته باشم باید قبر فردوسی را خراب کنید، دروغ است
* امام جمعه مشهد راجع به اظهارات خود درباره فضای زیارتی و گردشگری مشهد، خاطرنشان کرد: من در سخنان خود گفتهام «مشهد فضای گردشگری نیست، فضای زیارت است» و در مقام تحلیل، گفتم اصطلاحات بار فرهنگی دارد، وقتی یک اصطلاح را در موقعیتی مطرح کردید، باید ملتزم بار معنایی آن نیز باشید؛ اگر یک جا گفتید مرکز گردشگری، باید بار فرهنگی آن را هم بپذیرید اما اینکه بگویم باید قبر فردوسی را خراب کنید، دروغ است، اصلاً این مسائل مطرح نیست.
* وی در پاسخ به نقدی درباره حضور محدود تشکلهای دانشجویی در تریبون نماز جمعه، با بیان اینکه از جناح خاصی دفاع نکردم، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «تریبون نماز جمعه باید در اختیار تشکلهای دانشجویی باشد»، با هماهنگی تشکلها با ستاد نماز جمعه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برخی تشکلهای دانشجویی در نماز جمعه سخنرانی میکنند اما اگر بنا شد یک جریان سیاسی سکولار بخواهد از تریبون نماز جمعه استفاده کند، نمیشود، تریبون نماز جمعه یک مسئله ساده شهروندی نیست.
* در سال 88 و در شب شام غریبان حضرت زهرا(س)، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری کارناوال انتخاباتی راه انداخت. در نماز جمعه نگفتم متعلق به کدام کاندیدا هستند، اسم نبردم اما گفتم این کار در شب شهادت صدیقه طاهره(س) درست نیست اما فردای آن روز طرفداران آن کاندیدا بهشدت اعتراض کردند و گفتند که میخواهیم جلوی دفتر امامجمعه تحصن کنیم! رؤسای ستادهای این آقا آمدند جلسه گرفتند و گفتند شما چرا این حرف را زدی؟ به آنان گفتم من از شخصی اسم نبردم، سخنرانی من موجود است و میتوانید گوش کنید. آنان گفتند شما که می گویی، مردم میفهمند چه کسی بود! اگر کسی گناه مسلم انجام داده و مردم هم آن را میفهمند، من بگویم اشکالی ندارد؟! طرفداران آن آقا این کار را انجام ندادند؟ من امامجمعه این شهر هستم، در مقابل این کارناوال سکوت کنم؟
* بنده حتی در اظهارنظر شخصی نیز این احتیاط را میکنم که بهصراحت از کسی حمایت نکنم ولی بنده بهعنوان آرم یک اندیشه سیاسی مشخص و بیش از 50 سال سیاستمدار و سیاست شناس هستم، میشود اندیشه سیاسی خود را کنار بگذارم؟ هر جریانی با من سنخیت دارد و همخوان است جذب میشود و مردم هم آن جریان را از ما میشناسند. وقتی تهمت میزنند و اهانت میکنند، گناه من چیست؟ مواضع من، حمایت از یک جناح یا سرکوب جناح دیگر نیست همانطور که از هر جناح و جریانی برای ملاقات از ما وقت میخواهند و باهم ملاقات میکنیم.
در 75 سالگی چه رقابتی با جوانان میتوانم داشته باشم؟
* امام جمعه مشهد با اشاره به رقابتهای سیاسی و برخی روشهای غیراخلاقی و نادرست، گفت: فکر میکنید من در 75 سالگی به دنبال چه هستم؟ بنده اصولگرا نیستم، «اصل گرا» هستم، یک اصل بیشتر نداریم و آن اصل ولایتفقیه است، تخصص من فقه است و در تخصص و مطالعه خود به حکومت فقیه رسیدم، مبدأ مشروعیت نظام را ولایتفقیه میدانم، اگر ولایتفقیه در حکومت نباشد، حکومت طاغوت است ولو همه مردم به آن رأی بدهند، تا پای جان پایش ایستادهایم اما نه با کسی دشمن و نه رقیب هستیم. من در 75 سالگی چه رقابت و برخوردی با جوانانی میتوانم داشته باشم که حتی به سن نوه من هستند؟!
خود را از هنرمندان بیشتر طرفدار هنر میدانم
* من هم همچون شما دانشجویان معتقدم هنر مظلوم است اما باید ببینید مبدأ مظلومیت هنر کجاست؟ مبدأ مظلومیت هنر «مصادره شدن» آن است، تمام جریانهای هنری از موسیقی، شعر، نقاشی و سینما ابزاری هستند برای تعالی ابزار انسانی و اسلامی، هنر کنار علم، بال دوم در تکامل انسانی است... . بحث هنر، بحث بشریت و قرنهای گذشته است که هنر در آن دوران مصادره و به ابزار لذت، هوسبازی و خوشگذرانی تبدیلشده است؛ موسیقی ایرانی سالهای سال وسیله گذران بزم شاهان بوده، وقتی بنا شد هنر در مصادره هارونی قرار بگیرد که هزار و یکشب میگساریاش را بهوسیله موسیقی تأمین میکند، معلوم است که هنر مظلوم است. بنده ضد هنر نیستم حتی خود را از هنرمندان بیشتر طرفدار هنر میدانم. اگر هنر در مسیر تعالی انسانی قرار گیرد، بهترین عبادت است، گاهی یک مصرع شعر کاری میکند که دهها روایت و حدیث آن کار را نمیکند؛ دلیل مقابله با برگزاری کنسرت نیز همین موضوع است.
با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالفم
* با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالفم چون کنسرت «هنر کُش» است، اینکه یک گروه موسیقی در یک جا بزند، بنوازد و بخواند، محصولش مفاسد اخلاقی یک دختر و پسر باشد، مثل «آتش زدن قرآن» است. مبانی فقهی بنده برای موسیقی با امام و رهبری یکی است، بنده هم موسیقی را حرام نمیدانم، به برخی از آهنگها نیز گوش میدهم اما اینکه بگویند در این شهر شما موسیقی را برانداختی، حرف درستی نیست زیرا در این شهر حداقل 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی فعالیت میکند، در دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد هم کانون موسیقی فعال است، کسی هم نگفت باید تعطیل شود، من با «کنسرت» بد هستم. مظلومیت موسیقی این است که در دانشگاه کنسرت بگذارند و برای آن، بیرون از دانشگاه بلیت بفروشند!
بیحجابی، توهین به مقام زن است
* معتقدم بیحجابی توهین به زن و ضایع شدن حرمت اوست، چرا یک خانم باعفت باید خود را در معرض چشم مردان هوسباز چشمچران قرار دهد که شخصیت خود را از بین ببرد؟ بیحجابی توهین به مقام زن در جامعه است؛ اگر کسی با بیحجابی مخالف است، میشود زنستیز؟ حقوق زن را نادیده گرفته؟ کسانی که با حقوق من با زنان محشور هستند، از این سخن تعجب میکنند؛ آن روزی که جوانان دوره ما زنستیز بودند من را بهعنوان یک «زنذلیل» میشناختند!
پرسیدند اگر آقای رئیسی رئیسجمهور شود، کنسرت در کشور تعطیل میشود؟
* از بنده پرسیدند اگر آقای رئیسی رئیسجمهور شود، کنسرت در کشور تعطیل میشود؟ گفتم خیر، کنسرت «هنجارمند» میشود؛ شما برگزاری کنسرت در دیگر کشورها را بررسی کنید، کنسرت ابزار هنر است نه ابزار تفریح و عیش و نوش اما در کشور ما کنسرت به چنین فضایی تبدیلشده است.
* آیتا... علمالهدی درباره مباحث مطرحشده در خصوص آستان قدس و ارتباط با خود، گفت: نماینده ولیفقیه، مدیریت حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس، سه مقام بود که در شخصیت آیتا... طبسی بود و به سه شخص واگذار شد، هر یک وظایف خود را دارد و تولیت نیز تمام مسئولیت اش متعلق به یک شخص است.
در آستان قدس نه مسئولیتی دارم و نه مشاور تولیت هستم
* وی با تأکید بر اینکه من در آستان قدس هیچ مسئولیتی ندارم، افزود: بهصرف اینکه تولیت، داماد بنده است، نمیتوانم در مسائل این مجموعه نظری بدهم، بنده نه حکمی در این مجموعهدارم و نه ایشان من را بهعنوان مشاور انتخاب کردهاند.
توسعه 50 هکتاری آستان قدس، نتیجه شفافیت آستان قدس است
* آیتا... علمالهدی در خصوص مسائل طرحشده درباره نبود شفافیت در آستان قدس، خاطرنشان کرد: آیتا... طبسی 3 هکتار زمین خرابه را تحویل گرفت، آن زمان بسیاری از شما در دنیا نبودید، آنقدر کثافت روی سنگهای اطراف زمین حرم را گرفته بود که رنگش به سیاه تبدیلشده بود اما روزی که جنازه آیتا... طبسی را وارد حرم کردند، 53 هکتار زمین و دستگاههای مجهز با این نظافت و بهداشت درآمده بود. با این حجم توسعه حرم، نمیشود گفت خوردند، بردند و چاپیدند! آستان قدس در زمان تحویل گرفتن آیتا... طبسی با همین موقوفاتی که وجود دارد، به همه بانکها بدهکار بود اما نتیجه آن شفاف است؛ مسائلی هم در آستان قدس صورت گرفته که از 4، 5 سال پیش به اینطرف ایجاد شد درست زمانی که ایشان بیمار شدند، مرحوم طبسی با همان بیماری روزانه 12 ساعت کار میکردند اما از وقتی بیمار شدند، خرابیهایی در آستان قدس ایجاد شد که از معجزه علی بن موسیالرضا(ع)، محل خرابیها مشخص است. در 6 ماه گذشته، آیتا... رئیسی محل خرابی را پیدا کردند، معرفی شدند، افرادی را گرفتند، تعدادی شناسایی شدند و عدهای هم فرار کردند؛ بنای آیت ا... رئیسی این است که سالانه بیانیه مالی بدهند و موضوع را روشن کنند.
* محور فعالیت آستان قدس در ابلاغ رهبری، رسیدگی به مستضعفین است، اینکه با ایام انتخابات مواجه شده، نمیشود بگویند کاری انجام نده. کشور «سیاست زده» همین است، اگر انجام ندهد میگویند چرا انجام نداد، اگر انجام دهد میگویند انتخاباتی است!، مبالغی هم که برای این عزیزان هزینه شده از بیتالمال نیست، اموال حضرت رضا(ع) است که در مسیر محرومیتزدایی با حکم رهبری در حال هزینه کرد است.
* در این کشور هیچ سمتی و هیچ قدرتی بالاتر از تولیت آستان قدس نیست، ایشان مدعی است که 10سال در بازرسی کل کشور بودم و تمام نقطهها و خلأهای جریانهای اجرایی را میدانم، یک سال در محرومیتزدایی عمل کردهام، میبینم خیلی از محرومیتزداییها با رفع خلل و فرجی که در نظام اجرایی وجود دارد میتواند حل شود و ایشان احساس کرد باید وارد شود.
* اینکه افرادی از دیوار کنسولگری بالا رفتند من هم اعتراض دارم، اما من را هم محکوم کردند! این درست نیست هرکسی هر کاری انجام داد، بنده محکوم شوم! خلاف قانون برای ما در هیچ کجای کشور قابلقبول نیست.