قراردادهای تولید لباس فرم مدارس؛ آیا پای رانت در میان است؟!

آموزش و پرورش: هنوز ابلاغی انجام نشده است
مدیر مدرسه: قرارداد منعقد شده است

 

گروه گزارش/ بحث تولید لباس فرم مدارس به دلیل تعداد نسبتاً بالای سفارش‌ها و سادگی تولید آن‌ها یکی از برنامه‌های پرمنفعت برای تولیدکنندگان پوشاک است. آن‌ها در این رابطه تمام سعی خود را می‌کنند تا در هر سال تحصیلی سفارش‌های بیشتری داشته باشند.
یکی از تولیدکنندگان سال‌های گذشته لباس مدارس در شهر مشهد در تماس با «خراسان رضوی» ادعاهایی درباره روند جدید ثبت سفارش تولید لباس در مدارس بیان می‌کند؛ آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی درباره بررسی این ادعاست.
وی که تمایلی به انتشار نام خود در روزنامه نداشت، به خبرنگار ما گفت: تولیدکنندگان لباس مدارس معمولا شش ماه در سال اقدام به تولید لباس می‌کنند. تا دو سال قبل آموزش‌ وپرورش هیچ اقدامی برای مدیریت این موضوع نکرده بود و ما تولیدکنندگان شخصاً با مراجعه به مدارس، اقدام به بازاریابی و جذب سفارش می‌کردیم و مدیران مدارس نیز با توجه به مدل، قیمت و کیفیت محصولات، از بین شرکت‌های ارائه کننده محصولات ،یکی را انتخاب می‌کردند و با او قرارداد می‌بستند که همین موضوع سبب ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان می‌شد. وی مدعی شد: از سال گذشته اداره کل آموزش‌وپرورش استان در این زمینه ورود پیدا کرد و صندوق ذخیره فرهنگیان را به عنوان متولی این امر معرفی کرد. اما به دلیل این‌که در آن زمان از سال تمامی قراردادهای البسه مدارس بسته شده بود، آن‌ها ما را ملزم کردند که به ازای هر دست لباسی که از مدارس سفارش گرفته‌ایم، مبلغ هزار تومان به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کنیم که برای مثال، من به دلیل قبول سفارش تولید پنجاه هزار دست لباس مجبور شدم پنجاه میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز کنم. در حالی که در زمان عقد قراردادها به هیچ وجه چنین پیش شرطی وجود نداشت. وی اضافه کرد: امسال نیز اعلام شده است که هیچ تولیدکننده‌ای حق مراجعه مستقیم به مدارس را ندارد و هم‌چنین در این رابطه بخش‌نامه‌ای به تمامی مدارس داده‌اند و آن‌ها را از عقد قراردادهای جدید برای تهیه لباس فرم منع کردند و پس از آن نیز شروع به انجام بررسی‌های لازم برای انتخاب تولیدکنندگان البسه مدارس کردند.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز منتظر نتیجه تحقیقات هستند تا وارد کار شوند.البته ما تولیدکنندگانی هستیم که توسط اتحادیه‌ خود از لحاظ نیروی کار ،مکان و فاکتورهای دیگر مجوزهای لازم را گرفته  و تایید شده‌ایم. حال در این بین برخی از نواحی اداره آموزش‌ و پرورش شهر مشهد با چند تولیدکننده رایزنی کرده اند.
وی ادامه داد: برای مثال ناحیه ...، با چهار تولید کننده برای ثبت سفارش با مدارس رایزنی و آن‌ها را بدون اجازه اداره کل و طی مراحل قانونی به مدارس معرفی کرده است. حال سوال این است که چرا فقط این چهار فرد را معرفی کرده و چگونه و طی چه فرآیندی این افراد را انتخاب کرده اند. وی افزود: من به ادارات آموزش‌وپرورش نیز چندین بار مراجعه کردم ولی آن‌ها به هیچ وجه گفته‌های من را قبول نمی‌کردند. در این روزها چندین نفر از مدیران مدارسی که در سال‌های گذشته برای تولید لباس فرم دانش‌آموزان‌شان با آن‌ها همکاری می‌کردم، با من تماس گرفته و گفته اند:" چرا شما برای بستن قرارداد به ما مراجعه نمی‌کنید؟ آموزش و پرورش چند نفر را برای بستن قرارداد معرفی کرده و آن‌ها مشغول بستن قراردادها هستند."
 ابلاغ با بخشنامه
به عنوان یک تولید کننده با مسئول لباس فرم مدارس در ناحیه ... تماس می‌گیریم. او در پاسخ به سوال ما، مبنی بر چگونگی اقدام برای ثبت درخواست جذب سفارش لباس فرم مدارس گفت: "هنوز ابلاغی انجام نشده و در صورت ابلاغ، به صورت بخشنامه اطلاع رسانی می‌شود."
هیچ مدرسه‌ای با هیچ تولیدکننده‌ای قرارداد نبسته است
به سراغ محمدرضا حیدری، نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان و عضو کار گروه لباس فرم مدارس معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم. وی اظهار کرد: طبق بخشنامه‌های اداره کل آموزش و پرورش از امسال قرار بر این است که تولیدکنندگان خود را به اداره کل معرفی کنند تا پس از طی بررسی‌های لازم، تولیدکنندگان واجد شرایط انتخاب و سپس به مدارس معرفی شوند.
ولی با تماسی که با مسئولان این امر در برخی از نواحی سطح شهر داشتیم آن‌ها گفتند هنوز هیچ گونه ابلاغی نشده است، در حالی که به گفته بعضی از تولیدکنندگان، مدارس در حال عقد قرارداد با تعداد محدود و مشخصی از تولیدکنندگان هستند.وی اظهار کرد:  ما در تاریخ 94.9.8 طی بخشنامه‌ای نواحی را برای ارسال فرم‌های شناسایی واحدهای تولیدی صنفی که امسال و سال گذشته با مدارس آن نواحی همکاری داشته‌اند ملزم کرده‌ایم، در ادامه این بخشنامه نیز از آن‌ها خواسته‌ایم فهرست تولیدکنندگان پیشنهادی خود و هم‌چنین تکمیل فرم ارزیابی واحدهای تولیدی را که در گذشته با آن‌ها همکاری داشتند، برایمان ارسال کنند.
وی ادامه داد: در ادامه همین بخشنامه نیز ذکر کردیم مدارس تا ابلاغ بخشنامه جدید از انعقاد هرگونه قرارداد با تولیدکنندگان خودداری کنند. ما نیز بعد از به دست آوردن این فرم‌ها و اطلاعات، آن‌ها را به اتحادیه صنفی مورد نظر فرستادیم تا آن‌ها این واحدهای صنفی را از لحاظ داشتن پروانه و امکانات تولید تعداد لباس ادعایی تایید صلاحیت کنند.
پس از انجام این مرحله توسط اتحادیه، ما اسامی تولیدکنندگان را به همراه میزان ظرفیت تولیدشان در سامانه‌ای اینترنتی قرار می‌دهیم تا مدارس با مراجعه به آن سامانه، اقدام به ثبت سفارش‌های خود کنند .وی تصریح کرد: هر واحد تولیدی نیز فقط تا سقف همان تعداد که اتحادیه برای آن‌ها به ثبت رسانده است می‌تواند سفارش تولید لباس فرم را دریافت کند و زمانی که سقف تعداد آن تکمیل شود، سامانه به صورت خودکار قسمت ثبت سفارش‌های آن واحد را مسدود می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که مدارس چگونه با برخی از تولیدکنندگانی که مجوز اداره آموزش‌وپرورش را ارائه می‌کردند قرارداد بستند؟ اظهار کرد: به هیچ وجه چنین حرفی صحیح نیست و هیچ مدرسه‌ای با هیچ تولیدکننده‌ای قرارداد منعقد نکرده است. اصلاً ما به هیچ وجه معرفی‌نامه‌ای به واحدهای صنفی نمی‌دهیم و ثبت قراردادها صرفاً از طریق سامانه اینترنتی انجام می‌شود، نه حضوری.وی درباره این موضوع که سال گذشته تولید کنندگانی که اقدام به عقد قرارداد کرده بودند ملزم به پرداخت مبلغ هزار تومان به ازای هر دست لباس سفارش شده بودند، آیا این ادعا صحت دارد؟ اظهار کرد: ما چنین هزینه‌ای را از هیچ تولیدکننده‌ای دریافت نکرده ایم.
قرارداد برخلاف بخشنامه
برای پیگیری بیشتر ماجرا در قالب نماینده یک تولید‌کننده لباس فرم، به 2 مدرسه (مدرسه دخترانه ... و مدرسه پسرانه ... ) مراجعه کردیم و برای جذب سفارش با مدیران آن‌ها به گفت‌و‌گو پرداختیم که پاسخ همگی آن‌ها مشابه بود و خلاف گفته‌های نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان را اثبات می‌کرد. در ادامه یکی از این گفت‌وگوها را می‌خوانید.
: من از طرف شرکت ... برای گرفتن سفارش لباس فرم دانش‌آموزان مدرسه‌تان مزاحم می‌شوم...
+ از اداره کل نامه‌ای دارید؟
: نه، مگر قرار است از اداره نامه‌ای بیاورم؟
+ بله، ما الان با افراد دیگری قرارداد بسته‌ایم.
:  چطور ممکن است با کسی قرارداد بسته باشید؟! اداره کل که هنوز تولیدکننده‌ای را معرفی نکرده است؟
+  اداره کل به چهار نفر نامه داده و آن‌ها را به ما معرفی کرده است.
: یعنی این افراد، نامه‌ای رسمی از اداره آموزش‌وپرورش، مبنی بر معرفی‌شان به عنوان تولید کننده مجاز لباس فرم مدارس به شما ارائه کرده‌اند؟
+ بله، همه آن‌ها نامه ارائه کردند، اگر نامه‌ رسمی نبود که ما قرارداد نمی‌بستیم.
:این قرارداد شما قراردادی رسمی است و یا صرفاً یک قول و قرار و یا تفاهم است؟
+ ما قراردادمان را تکمیل کرده‌ایم و همه چیز تمام و کمال انجام شده، بالاخره این افراد را اداره کل به ما معرفی کرده است.