بررسی کارنامه لیگ  برتر فوتبال استان

 لیگ دوچهره!

نویسنده : مجید خروشی

 مسابقات لیگ برترفوتبال استان، اخیرا با قهرمانی تیم "بام مشهد الرضا(ع) " به پایان رسید. از آنجا که این رقابت ها، مهم ترین رقابت های استان در رشته فوتبال محسوب می شود، به سراغ چندتن از مربیان ودست اندرکاران این مسابقات رفتیم تا ازنگاه آنان نقاط قوت وضعف مسابقات را منعکس کنیم.
رقابت نزدیک 12 تیم در2 گروه
سرپرست برگزاری این مسابقات در گفت و گو با "خراسان رضوی" می گوید:دیدارهای لیگ برتر استان با 12 تیم از مرداد ماه امسال آغاز شد و با توجه به برنامه ریزی ها، تیم های شرکت کننده در این دوره از مسابقات در 2 گروه شش تیمی به رقابت با یکدیگر پرداختند .
"محمد حسین واقعی" می افزاید :در پایان دیدارها که به صورت دوره ای برگزار شد، از هر گروه 2 تیم به دور نیمه نهایی صعود کردند که به صورت ضربدری با یکدیگر دیدار کردند و در نهایت 2 تیم برتر قهرمان و نایب قهرمان مسابقات شناخته شدند.وی ادامه داد: در این مسابقات 4 تیم بام مشهد الرضا(ع)،استقلال باغشن، دانش و ورزش و آرامش مشهد در نیمه نهایی دیدارهای خود را به صورت ضربدری برگزار کردند و در نهایت تیم بام مشهد الرضا(ع) قهرمان این دوره از مسابقات شناخته شد و به مسابقات فصل آینده لیگ زیر گروه مناطق کشور صعود کرد؛ همچنین تیم فوتبال "استقلال باغشن" نیز نایب قهرمان شد و  راهی فصل آینده جام حذفی کشور خواهد شد.وی ادامه داد :در این مسابقات، تیم های فوتبال آرامش،دانش و ورزش به ترتیب به مقام های سوم و چهارم دست یافتند.
اعتراض برخی تیم ها و وقفه یک ماهه
"واقعی" درباره حواشی این دوره از مسابقات گفت: مسابقات در گروه ها به صورت دوره ای برگزار شد و برخی تیم ها بر حسب شرایط، به حضور برخی بازیکنان غیرمجاز در تیم های حریفان اعتراض داشتند که اعتراض آن ها طبق قانون در کمیته انضباطی بررسی و رای هایی صادر  شد.
وی ادامه داد: در مرحله نهایی مسابقات به دلیل شکایت تیم فوتبال "پیام بردسکن" به رای کمیته انضباطی استان، وقفه ای یک ماهه در برگزاری دیدارها داشتیم؛ این امر باعث شد برخی از تیم ها که با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کرده بودند، دچار افت روحی و فیزیکی شوند و نتایجی که شایسته این تیم ها بود به دست نیامد.وی درباره شکایت تیم فوتبال" پیام بردسکن" و بردن شکوائیه خود به فدراسیون گفت:تیم فوتبال پیام بردسکن که سقوطش مسجل بود و شکایت این تیم نمی توانست در صعود یا حضور آن در رقابت ها تاثیری داشته باشد، درباره نتیجه دیدار خود با تیم فوتبال " نتا زعفران تربت حیدریه " و تخلف این تیم در شرکت دادن یک بازیکن در مسابقه، شکایتی را تنظیم کرد و به کمیته انضباطی استان ارائه داد. اما  در ادامه رای صادر شده کمیته انضباطی استان را نپذیرفت و شکایت خود را به فدراسیون فوتبال کشور برد و در نهایت نیز فدراسیون، رای کمیته انضباطی استان را شکست و نتیجه دیدارها برگشت  تا نماینده فوتبال تربت حیدریه با کسر 3 امتیاز، از صعود از گروه باز ماند و تیم فوتبال" استقلال باغشن" با 19 امتیاز به عنوان تیم دوم  این گروه به دور بعد صعود کند (البته شایعه شده بود که تیم فوتبال پیام بردسکن به تحریک مدیران تیم فوتبال استقلال باغشن شکایت خود را پیگیری کرد).
هر اعتراضی قابل پیگیری نیست
سرپرست این مسابقات ادامه داد: البته برخی سرپرستان و مربیان تیم ها نیز بدون سند و مدرک اعتراض هایی داشتند که باید توجه داشته باشند ،اعتراض بدون سند و مدرک در هیئت فوتبال خراسان رضوی، قابل پیگیری نیست.رئیس کمیته اجرایی مسابقات هیئت فوتبال خراسان رضوی با  اشاره به این که اعتراض کردن در مسابقات فوتبال حق هر تیم است،  ادامه داد: اعتراض خوب است، اما باید مستند و برحسب واقعیت باشد . هر تیمی که بر حسب شرایط اعتراضی به نحوه دیدارها و حتی قضاوت بازی ها داشته باشد، باید به صورت کتبی و ظرف  مدت 24 ساعت با پرداخت هزینه دادرسی آن را در اختیار  هیئت فوتبال استان قرار دهد.
وی همچنین از برگزاری جشن پایان مسابقات لیگ های فوتبال  استان خبر داد و گفت: بنا داریم جشن پایان مسابقات فوتبال در همه رده های سنی نونهالان،نوجوانان ،جوانان،امید و بزرگسالان را  به زودی در هیئت فوتبال خراسان رضوی برگزار کنیم و ضمن تقدیر از مربیان، دست اندرکاران، سرپرستان و بازیکنان، جوایز و جام های قهرمانی تیم ها را تقدیم کنیم.وی همچنین پیشنهاد کرد:  برای آینده  باید کمیته استیناف یا تجدید نظر در مناطق استان تشکیل شود تا رسیدگی به اعتراض تیم ها ظرف مدت زمان کمتری انجام شود و مسابقات و دیدارها به تاخیر نیفتد.
 لیگ دو چهره !
سرمربی تیم فوتبال "آرامش"که در این دوره از مسابقات به مقام سوم دست یافت، درباره این بازی ها گفت: مسابقات لیگ برتر استان در فصل 95-94 در مرحله اول دوره ای بسیار خوب،با نظم و سازماندهی خوبی برگزار شد."جعفر خوشحال" ادامه داد:در مرحله دوم و نیمه نهایی، متاسفانه با برخی "بدخلقی ها" و "لابی ها" جریان مسابقات از نظم و انضباط خود خارج شد و اختلافات شکل گرفت.وی در باره شکایت نماینده  بردسکن به رای کمیته انضباطی استان گفت:تیم فوتبال"پیام بردسکن "با وساطت تیم فوتبال «استقلال باغشن»، از تیم "نتا زعفران "نماینده تربت حیدریه به کمیته انضباطی فدراسیون شکایت برد و موفق شد با لابی های خود، رای کمیته انضباطی استان را لغو کند. این امر، سبب تعطیلی یک ماهه مسابقات شد.وی ادامه داد: با توجه به اتفاق روی داده، آبروی استان و همچنین وجاهت قانونی رای کمیته انضباطی استان شکسته شد که به نظر من این امر در آینده به فوتبال استان ضربه خواهد زد .
معرفی چند داور خوب
"خوشحال" گفت: در این دوره از مسابقات، داوران خوبی هم به فوتبال استان معرفی شدند،ازجمله "محمد ممتاز "داور مشهدی که کارنامه بسیار خوبی ارائه کرد، به طوری که به نظرمن می توان وی را ازجمله داوران وسط شایسته ای دانست که با شجاعت و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از تیم میزبان قضاوت کرد.
وی گفت: در یکی از دیدار ها وقتی  داور به اشتباه سوت زد، در پایان دیدار به سراغ مربی و بازیکنان تیم رفت و از آن ها بابت اشتباه خود عذر خواهی کرد؛ من طی 15 سال حضور در میادین ورزشی (چه به عنوان بازیکن فوتبال و چه به عنوان سرمربی تیم )هرگز شاهد چنین صحنه ای نبوده ام وجا دارد از تمام داوران و به خصوص چنین داوران خوب ،منضبط،شجاع و مسلط به داوری تشکر کنم.
 انصراف برخی تیم ها در میانه راه !
 سرمربی تیم فوتبال "پاس خراسان رضوی"  نیز که به تازگی به جمع تیم های لیگ برتر استان راه یافته است، به عنوان فردی که از نزدیک این رقابت ها را دنبال کرده است به "خراسان رضوی" می گوید: با پایان یافتن مسابقات استانی شاهد رویدادهای تلخ وشیرین زیادی بودیم. بزرگ ترین مشکلات تیم های حاضر در مسابقات و به خصوص تیم های شهرستانی ،حضور کمرنگ "حامی مالی" است که باعث می شود برخی تیم ها در میانه راه از ادامه بازی ها کنار بکشند  که این معضل بزرگی است.
"احسان عسگری" گفت:با توجه به این که در فصل آینده باید در مسابقات لیگ برتر استان با این تیم ها دیدار کنیم، بهتر دیدم بازی تیم ها را از نزدیک مشاهده و ارزیابی کنم.
خصوصی سازی مشکل ساز در فوتبال استان
وی از  روند کنونی خصوصی سازی در فوتبال خراسان رضوی انتقاد کرد وگفت : به نظر من پرونده خصوصی سازی در فوتبال استان ناموفق بوده و اگر موفقیتی نیز کسب شده است، کاملاً موقتی و همانند مسکنی است که برای درمان کوتاه مدت از آن استفاده شده است. "عسگری"افزود:  در عرصه کشوری و حتی استانی تا زمانی که کمک های کلان دولتی و سازمان ها دوباره برای فوتبال استان واریز نشود، باشگاه های فوتبال استان درجا خواهند زد و صعودی  نخواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد : حامیان باشگاه ها معمولا به 2 دسته تقسیم می شوند. یک گروه از حامیان با انگیزه تجاری و بهره‌وری اقتصادی وارد عرصه فوتبال استان می شوند و گروه دوم افرادی هستند که به منظور فعالیت های حزبی و جناحی برای کسب عناوین و حضور در برخی مجامع سیاسی  یا شهرت از طریق ورزش ورود پیدا می کنند.
"عسگری" افزود:دسته اول معمولا تا فراهم بودن شرایط اقتصادی و بنگاه تجاری خود، قطعا کنار تیم هستند. اما در پی بحران های مالی دیگر عطایش را به لقایش می بخشند.در آن سوی دیگر ورود حامیان سیاسی و... به عرصه فوتبال نیز همانند نسیمی زودگذر است که بر بدنه فوتبال می وزد. این افراد به محض رسیدن به مقاصد سیاسی خود تیم را به حال خود رها می کنند و گروهی جوان و نوجوان را که به عشق فوتبال درمستطیل سبز عرق ریخته اند، به حال خود رها می سازند که سرخوردگی وبی تفاوتی در میان جوانان و آتیه داران فوتبال استان، کمترین تبعات چنین رفتارهایی است .وی ادامه می دهد: البته در این عرصه، این فوتبال خراسان رضوی است که زیان خواهد دید.علاقه مندان و هواداران تیم ها ،کم کم ورزشگاه را خالی می کنند .وی همچنین از مدیران و مسئولان هیئت فوتبال استان درخواست کرد تیم های پایه در استان را بیش از این مورد حمایت خود قرار دهند، چراکه فرهنگ بازیکن سازی از مدارس فوتبال و سنین پایه شروع می شود و اگر در این زمینه سرمایه گذاری شود قطعا آینده فوتبال استان تضمین خواهد شد.سرمربی تیم"پاس خراسان رضوی"  در ادامه خاطرنشان کرد:همه باید دست به دست هم دهیم و با ایجاد انگیزه در میان نوجوانان و جوانان که قصد ورود به عرصه فوتبال حرفه ای را دارند تلاش کنیم فوتبال خراسان رضوی به جایگاه اصلی اش بازگردد.
وی همچنین از تلاش و زحمات برخی از  پیشکسوتان فوتبال در خراسان رضوی یادکرد و گفت: بازیکنان ومربیانی چون حاج مهدی قیاسی،قاسم زردکانلو، مرحوم محمد اعظم، اکبرمیثاقیان ، محمدرضامهاجری،سعیدجوشش ، سعید صیامی ، برگی زر و... در فوتبال خراسان کم نیستند کافی  است چشمان خود را باز کنیم و بهتر ببینیم تا همچنان پرچمدار افتخار در عرصه فوتبال باشیم.
اطلاع رسانی ناقص
در پایان باید گفت علاوه برهمه مشکلات،اطلاع رسانی هیئت فوتبال استان درباره مهم ترین رقابت های رشته فوتبال-لیگ برتر فوتبال استان-(برخلاف فوتسال) با مشکلات متعددی روبه روبود و مسئولان هیئت فوتبال خراسان رضوی تنها نتایج مسابقات  لیگ برتر استان را با تاخیر در جداول درج می کردند و به جای  تهیه کامل تر اخبار و انعکاس خوب اخبار (همانند لیگ های فوتسالی استان) اطلاع رسانی ضعیفی داشتند که" خراسان رضوی"  بر حسب وظیفه،  انتقادات صریح خود را برای  انعکاس مسابقات آتی، به مسئولان مربوطه، گوشزد می کند....
 

نام عکاس : صادق ذباح