«هوای پاک»بهانه ای برای همراهی مردم ومسئولان در یک حرکت ارزشمند ورزشی

«خراسان رضوی»رکاب زد

همایش بزرگ دوچرخه سواری با استقبال خوب مردم در مشهد وبسیاری از شهرستان های استان برگزار شد
نویسنده : مجید خروشی

عکس‌: اصغریهمایش بزرگ دوچرخه سواری،  پنج شنبه گذشته  24 دی ماه به مناسبت روز وهفته" هوای پاک" در مشهد و دیگر شهرستان های استان برگزار شد.بر اساس گزارش" خراسان رضوی"، در مشهد  همایش دوچرخه سواری عمومی با مشارکت شهرداری ،اداره محیط زیست ،آموزش و پرورش ،اداره کل ورزش و جوانان استان به مناسبت هوای پاک از میدان فردوسی تا میدان شهدای مشهد با حضور استاندار، مدیر کل محیط زیست استان، مدیر کل ورزش و جوانان استان،مسئول تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ، مدیر کل کار ،رفاه و تعاون اجتماعی و برخی مدیران اجرایی و نظامی استان، جانبازان دوچرخه سوار و رئیس هیئت دوچرخه سواری استان و برخی قهرمانان دوچرخه سواری استان با هدف فرهنگ سازی برگزار و با استقبال عمومی نیز روبه روشد.
سخنان استاندار
درابتدای این همایش، استاندار خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری و پیاده روی و توسعه و گسترش این رشته ها در جامعه گفت:در دورانی زندگی می کنیم که بزرگ ترین دغدغه انسان ها داشتن محیط سالم و پاک است و در این زندگی هر فردی درحفظ محیط  زیست سالم و پاک سهمی دارد . "علیرضا رشیدیان" در باره برگزاری همایش دوچرخه سواری گفت:این حرکت به عنوان یک حرکت نمادین، سر آغازی خواهد بود برای این که در رفت و آمد های شهری ازوسایل حمل ونقل سبک  مانند دوچرخه استفاده کنیم که هم می تواند برای حفظ سلامت خود و هم در حفاظت از محیط زیست موثر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که برای برگزاری مستمر چنین مراسمی که مدیران و مسئولان اجرایی استان در کنار اقشار مردم ،دوچرخه سواری کنند، چه کارهایی باید  انجام شود، گفت:یکی از مواردی که در توسعه و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری باید به آن توجه شود،بحث توسعه  مشارکت های عمومی است. اگرچه در بحث ساختاری نیز شهرداری ها باید اقداماتی را برای ایمن سازی و تامین امنیت دوچرخه سواران در شهرانجام دهند ، از جمله پویایی ، تجهیز و  احداث ایستگاه های دوچرخه سواری که می تواند حرکتی چند منظوره باشد ؛ از یک طرف می تواند به عنوان ورزشی مفرح  و شاد کاربرد داشته باشد و از طرف دیگر در حفظ سلامتی و همچنین  حفظ محیط زیست و هوای پاک موثر است.
"رشیدیان" خاطر نشان کرد:  ما مشهدی ها  که در جوار بارگاه امام مهربانی ها زندگی می کنیم، باید از شیوه رفتاری حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع)درس بگیریم و در زمینه حمایت از محیط زیست و ساختن محیطی پاک برای زندگی سالم ،پرنشاط و شاداب برای همه تلاش کنیم. به گزارش خراسان رضوی، بعد از این سخنان، سوت آغاز همایش توسط استاندار ساعت8:30 پنج شنبه24 دی ماه  از مقابل اداره کار ، رفاه و تعاون اجتماعی استان به صدا در آمد و دوچرخه سواران مسیر میدان فردوسی تا میدان شهدا را رکاب زدند که در این میان، حضور برخی از قهرمانان این رشته به همراه مسئولان و مدیران اجرایی استان، ستودنی بود .
ورزش سبک و ارزان
در ادامه، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز در حاشیه این همایش که در یک روز بهاری در زمستان و با حضور بیش از 1000 دوچرخه سوار برگزار شد، گفت: برگزاری این قبیل همایش ها می تواند نوید بخش حرکتی رو به جلو  برای جلوگیری از انتشار آلاینده ها و تنفس در هوای پاک را به همراه داشته باشد.
"کوروش صبوریان" در باره هدف از برگزاری این همایش افزود: همایش دوچرخه سواری عمومی به مناسبت هفته هوای پاک و با هدف فرهنگ سازی  و تشویق جوانان و نوجوانان به استفاده از دوچرخه و مقابله با هوای آلوده برگزار شد . با توجه به بحث آلاینده ها و آلودگی آب و هوای شهر، یکی از اقداماتی که می تواند حتی به صورت نمادین در زمینه محیط زیست راهگشا  باشد، برگزاری این قبیل همایش‌هاست.
مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی یاد آور شد: البته برگزاری همایش نمی تواند به تنهایی افراد جامعه را برای استفاده از دوچرخه ترغیب کند؛ تهیه بسته های آموزشی و تشویقی در این زمینه ابزار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران برگزاری همایش گفت:با این که زمان برگزاری همایش با فصل امتحانات دانش آموزان همزمان بود، حضورچشمگیر دانش آموزان در این همایش قابل تقدیر است.


حرکت چند منظوره ورزشی
مدیر کل محیط زیست استان نیز در حاشیه این همایش گفت:با برگزاری این همایش ورزشی برای حفظ محیط زیست و هوای پاک رکاب زدیم و هوای پاک را مطالبه کردیم."حمید صالحی" افزود:  حفظ محیط زیست  وظیفه همگانی است و همه باید برای سلامتی خود و دیگر شهروندان اهمیت قائل شوند.رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان رضوی نیز در این همایش در باره تعداد شرکت کنندگان گفت:خوشبختانه استقبال مردم در این همایش پیش بینی شده بود. با توجه به استانداردهایی که در نظر داشتیم، حضور 1000 نفر را در این همایش پیش بینی کردیم که خدا را شکر همایش در کمال آرامش و به خوبی برگزار شد.
"مهدی روزبهانه" در باره تعداد دانش آموزان شرکت کننده در این همایش  نیز گفت :از مدارس استان بیش از 300 نفر شرکت کننده داشتیم که با توجه به همزمانی این همایش با فصل امتحانات دانش آموزان، حضور همین تعداد نیز قابل تقدیر است .
وی در پاسخ به سوالی درباره امکان شرکت بانوان در این همایش ها افزود: شرکت بانوان در همایش های عمومی به ساز وکار و شرایط خاص و ویژه نیاز دارد؛ با این حال ما مسابقات و همایش های  دوچرخه سواری بانوان را در بوستان حجاب مشهد برگزار می‌کنیم. وی با اشاره به  برگزاری همایش در روز "غیر تعطیل" هفته و برگزاری همایش  با این وسعت برای نخستین بار در استان افزود: برای نخستین بار است که همایشی  را روز پنج شنبه برگزار کردیم و علت آن، متقارن شدن همایش با فصل امتحانات دانش آموزان بود.
گفت وگو با چند ورزشکار
در ادامه این گزارش،به سراغ یکی از دانش آموزان  شرکت کننده در این همایش رفتیم که وی به "خراسان رضوی" گفت: "محمدرضا همتی" هستم و  از مدرسه اسرار مشهد در این همایش شرکت کردم. وی در پاسخ به  این سوال که چگونه از برگزاری این همایش مطلع شده است، گفت: 2 روز قبل مدیر مدرسه در جلسه امتحان از برگزاری همایش خبر داد و من هم به دلیل علاقه ای که به دوچرخه سواری و مسابقات دارم ، در این برنامه شرکت کردم.وی در باره اهمیت دوچرخه سواری گفت:دوچرخه سواری در بالا بردن توان فکری افراد، تاثیر زیادی دارد و همیشه با دوچرخه سواری روحیه شادی پیدا می کنم. قبلا وقتی از سرویس مدرسه برای رفت و آمد استفاده می کردم، همیشه خواب آلود سر کلاس درس حاضر می شدم، اما از وقتی از دوچرخه استفاده می کنم، سر زنده و شاد تر هستم.
خوب،اما ناکافی
در همین باره با یکی دیگر از شرکت کنندگان در این همایش گفت و گو کردیم." جواد کریمان "که خود از فروشندگان دوچرخه در مشهد است، در باره برگزاری همایش می گوید:برگزاری این همایش ها خیلی خوب است، اما برای ترویج و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در برابر ساخت و فروش روز افزون اقسام خودروهای رنگارنگ نمی تواند کافی باشد .
وی ادامه می دهد:مدیران ومسئولان اجرایی کشور اگر بنا دارند این فرهنگ همچنان حفظ شود و توسعه پیدا کند باید علاوه بر برگزاری همایش، خودشان هم  همت کنند و از این وسیله برای رفت و آمدهای درون شهری  استفاده کنند. در واقع در توسعه و رونق استفاده از دوچرخه ، الگوی اولیه خود مسئولان هستند  و برگزاری چنین مراسم نمادینی فقط مسکنی است  که درد را آرام می کند و بعد از پایان  همایش نیز همه حرف ها متاسفانه به فراموشی سپرده می شود .
بردسکن
نوری-همچنین در بیشتر شهرستان های استان نیز همایش دوچرخه سواری برگزار شد که گزارش خبرنگاران ما از این شهرستان ها تقدیم شما می شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بردسکن از برگزاری همایش بزرگ دوچرخه سواری به مناسبت روز هوای پاک در این شهرستان خبر داد ."محمد دانشورثانی" با اعلام این خبر گفت: همزمان با سراسر استان بیش از 300 نفر از دوچرخه سواران مسیر 3 کیلومتری میدان فرهنگ تا گلزار شهدای گمنام بردسکن را به مناسبت روز هوای پاک رکاب زدند. وی گفت : این همایش به همت اداره محیط زیست وبا همکاری اداره ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش، با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد. در پایان مراسم با حضور فرماندار ، معاون فرماندار، مسئول آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان ادارات به 20 نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شد.
تربت جام
حقدادی- رئیس اداره محیط زیست تربت جام  در حاشیه همایش دوچرخه سواری روز گذشته در این شهرستان گفت: همایش دوچرخه سواری "روز هوای پاک" در این شهرستان با همکاری شورای اسلامی شهر ، شهرداری و اداره ورزش و جوانان و شرکت بیش از 500 دوچرخه سوار برگزار شد.
"جواد دامن پاک "گفت : با توجه به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر ها و لزوم فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه ، همایش دوچرخه سواری به همت اداره محیط زیست با کمک شورای اسلامی شهر ، شهرداری و اداره ورزش و جوانان با حضور پررنگ دانش آموزان برگزار شد.
تربت حیدریه
غضنفری- به مناسبت هفته هوای پاک ودر راستای توسعه فرهنگ زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا و استفاده از دوچرخه در مسیرهای کوتاه، همایش دوچرخه سواری با همکاری ادارات ورزش و جوانان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه، محیط زیست و هلال احمر در تربت حیدریه برگزار شد. رئیس هیئت دوچرخه سواری تربت حیدریه بااعلام این خبر به خراسان گفت:دراین مسابقه ۸۶ دوچرخه سوار و برخی از مسئولان ادارات مسیر ۷ کیلومتری شرکت نفت تا اداره حفاظت محیط زیست (واقع در پارک ملت) را رکاب زدند." نیرویی"افزود: به شرکت کنندگان درهمایش که از گروه های سنی 9 تا ۸۵ سال حضور داشتند، توسط اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه بسته های آموزشی بهداشتی و زیست محیطی اهدا شد و از مسن ترین شرکت کننده به نام "علی مقربی" که 85 سال داشت، با اهدای جوایزی ویژه تقدیر شد .
جوین
شمس آبادی- به مناسبت روز هوای پاک، مراسم دوچرخه سواری در شهرستان جوین برگزار شد. به گزارش خراسان، این مراسم از چهار راه نیروی انتظامی شهر نقاب تا مزار شهدای گمنام با حضور شهروندان شهر نقاب برگزارشد .
فریمان
اصغری- رئیس اداره ورزش و جوانان فریمان گفت:همزمان با آغاز هفته شورای آموزش و پرورش و روز هوای پاک ، مسابقه دوچرخه سواری با حضور برخی مسئولان ادارات و دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش و اداره محیط زیست این شهرستان برگزار شد.به گزارش خراسان،مهندس "محمد علی نهادی" گفت:دوچرخه سواران پس اجتماع مقابل فرمانداری با طی کردن مسیر خیابان های شهید رجایی و امام خمینی(ره) وارد باغ ملی فریمان -که یکی از بزرگ ترین باغ ملی های استان خراسان رضوی است- شدند و در پایان به برخی از شرکت کنندگان و مسئولان حاضر، هدایایی از قبیل بلیت نیمه بهای استخر و... تقدیم شد.
کاشمر
مهدیان- با هدف ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و گرامیداشت هفته هوای پاک، نخستین همایش دوچرخه سواری همگانی با استقبال چشمگیر مردم کاشمر در این شهرستان برگزار شد. به گزارش خراسان، فرماندار و مسئولان شهرستان به همراه 750 نفر از شهروندان کاشمری مسیر 3 کیلومتری "امامزاده سید حمزه(ع) "تا زیارتگاه شهید آیت ا... مدرس را با عبور از خیابان های اصلی شهر رکاب زدند و در پایان به قید قرعه به 55 نفر از شرکت کنندگان هدایایی داده شد. فرماندار کاشمر در پایان با تقدیر از استقبال کم نظیر اقشار مختلف مردم از این همایش دوچرخه سواری گفت: حقیقتا این حضور، دست اندرکاران برگزاری همایش را متعجب کرد و پیش بینی این تعداد علاقه مند را نداشتند. "مهدی فروزان" برگزاری برنامه های ورزش همگانی و عمومی در شهر را باعث ایجاد و تقویت روحیه نشاط و شادابی در جامعه دانست.
چناران
باقری- به مناسبت هفته هوای پاک بیش از 500نفر از علاقه مندان در همایش دوچرخه سواری شرکت کردند.به گزارش خبرنگار ما این دوچرخه سواران مسافت میدان امام خمینی (ره)تا سالن معلم چناران را رکا ب زدند  ودر پایان نیز به قید قرعه به چند نفر هدایایی اهدا شد .
همچنین به گزارش روابط عمومی هیئت دوچرخه سواری استان، همایش دوچرخه سواری در سایر شهرستان های استان،همچون قوچان، نیشابور، گناباد، خواف، زاوه، ، رشتخوار، خلیل آباد، جغتای و... نیز برگزار شد.

درحاشیه
در این همایش، گروهی ازجانبازان عزیز شهرمان در ردیف اول ، آغاز گر همایش بودند.
در پایان این همایش با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان وشرکت تولید دوچرخه"ناجی"، 20 دستگاه دوچرخه به قید قرعه به همراه لوح تقدیر و همچنین 20 "من کارت" توسط شرکت اتوبوسرانی مشهد به شرکت کنندگان اهدا شد.به گفته رئیس هیئت استان،"شرکت دوچرخه سازی ناجی"حامی مالی اصلی این همایش بود وهیئت دوچرخه سواری مشهد نیز در این مسیر پرتلاش بود.
در اختتامیه،قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع)فضایی معنوی به این مراسم بخشید.
همان طور که از قول برخی شرکت کنندگان هم عنوان شد، به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها دوچرخه سواری در میان تردد انبوه خودروهای شیک و رنگارنگ به ویژه  در مراکز استان ها نیاز به شجاعت خاص ومهارت ویژه دارد،چراکه متاسفانه برای حفظ جان دوچرخه سواران هیچ حاشیه امنی وجود  ندارد. فراموش نکرده ایم که پیشکسوت نامدار دوچرخه سواری استان ملقب به" بابا ناصری" -دوچرخه سوار کهنه کار و قهرمان دوچرخه سواری کشور -در تصادف با خودرو و هنگام دوچرخه سواری جانش را از دست داد(یادش گرامی باد) اگرچه برپایی همایش های عمومی دوچرخه سواری ، گامی مثبت در جهت رونق و توسعه ورزش مفرح دوچرخه سواری است، اما نمی تواند به تنهایی فرهنگ دوچرخه سواری را بین  6 میلیون نفر جمعیت استان ترویج دهد .
تلاش پلیس راهور برای برقراری نظم وجلوگیری از ورود خودروها به مسیرپرترافیک این همایش قابل توجه بود.
در یک روز آفتابی ومناسب، افرادی از تمام گروه های سنی پیر و جوان،حرفه ای و غیر حرفه ای ، در این همایش  حضور داشتند.
 نوشته هایی با مضمون: سهم من از هوای پاک چه قدر است؟ هوای پاک را به کودکانمان هدیه کنیم، شما هم باور زمین باشید و...جلوی برخی دوچرخه ها  نصب شده بود وعلاوه برآن، بیلبوردها و پلاکاردهایی نیز درباره ترویج همین برنامه ورزشی  در سرتاسر مسیر به چشم می خورد.