آیت ا... علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد:

نهی از منکر و مبارزه دو وظیفه امام جمعه است

غلامی- آیت ا... علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد گفت: حداقل تکلیف یک امام جمعه نهی از منکر است، جریان های ناهنجاری که در جامعه ما به عنوان منکر شرعی است باید بی‌پروا مطرح شود و مورد نهی در نماز جمعه قرار بگیرد. خصوصیت دوم، مسئله مبارزه است. اسلحه ای که امام جمعه بر آن تکیه می کند و خطبه می خواند نشان حقیقتی است که ما تا رسیدن به آن نقطۀ نهایی پیروزی انقلابمان که ظهور و فرج مولایمان بقیه ا... است، باید در دنیا مبارزه کنیم.به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه مشهد با اشاره به سالروز برگزاری اولین نماز جمعه در کشور گفت: 45 سال گذشته اولین نماز جمعه در کشور اتفاق افتاد با حکم امام بزرگوار (ره)، مرحوم آیت ا... طالقانی، اولین نماز جمعه را چنین روزی در دانشگاه تهران برقرار فرمودند. آن روز گذشت، کسانی که شاهد بودند و خاطرات آن روز را دارند، متوجه هستند. آن روز، روز عجیب، پرماجرا و پرهیجانی بود.امام جمعه مشهد افزود: دانشگاه تهران، جایی بود که قبل از پیروزی انقلاب اصلا کسی آن جا نماز نمی خواند، نماز از کسی نشان داده نمی شد. دکتر حداد عادل می فرمودند «من دانشجوی دانشگاه تهران بودم، یک روز نماز ظهر و عصرم داشت قضا می شد. دنبال جایی می گشتم که نماز بخوانم و کسی نبیند.» یعنی نماز خواندن در دانشگاه تهران این بود. مردم در فاصله چند ماهی که از پیروزی انقلاب گذشت، چشمشان را باز کردند، دیدند دانشگاه تهران مسجد شده است.
 
رهبر انقلاب الگوی امام جمعه در ذهن مردم
آیت ا... علم الهدی افزود: از این قضیه 7 ماه گذشت، مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه قطعی تهران از طریق امام معرفی شدند. شخصیت مقام معظم رهبری با آن مجاهدت ها، مبارزه های قبل از انقلاب، با آن شخصیت علمی و فقاهتی که آن روز داشتند، ضمیمه همه آن ها یک نبوغ و استعداد بالای جوانی هم دقیقا در شخصیت مقام معظم رهبری نمایان بود. شاخصه و مؤلفه امام جمعه را در ذهن مردم مجسم کرد. کلاس امامت جمعه در یک سطح بالایی قرار گرفت. کار به جایی رسید که در اقصا نقاط کشور هر امام جمعه ای قرار بگیرد مردم به آن چشم نگاه می کردند و از او همان انتظارات را داشتند. یعنی امامت جمعه مقام معظم رهبری شاخصه امام جمعه را در کشور بالا برد.
 
نماز جمعه در مشهد
امام جمعه مشهد گفت: از آن روز تا به امروز 45 سال گذشته است. آن زمان اول یکی و بعد دو- سه نماز جمعه بیشتر در کشور برگزار نشد ولی امروز 900 نماز جمعه منعقد است. در مشهد، قبل از پیروزی انقلاب، مرحوم آیت ا... آشیخ غلامحسین تبریزی در دوران طاغوت نماز جمعه اقامه می کردند و یک عده از مقدسان مشهد هم مقید به شرکت در نماز جمعه ایشان بودند و نماز جمعه آن روز مرحوم آیت ا... تبریزی در واقع یک سلسله برخوردها هم با نظام طاغوتی داشت، منتهی دستگاه حکومتی نظام ستمشاهی در مشهد مصلحت نمی دید که نماز جمعه را در جریان مقابله با حکومت قرار بدهد، به همین دلیل برخورد نمی کرد.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: با پیروزی انقلاب تا آیت ا... شیرازی در قید حیات بودند، امام دستور دادند خود ایشان نماز جمعه را در مشهد ادامه دهند. اما ایشان چند صباحی بیشتر بعد از پیروزی انقلاب زنده نماندند. اولین امام جمعه ای که در مشهد با حکم امام به عنوان امام جمعه نصب شد مرحوم آیت ا... آشیخ حسن شیرازی بود. مرحوم آقای شیرازی یک شخصیت یک شخصیت عالم، فقیه، بافضیلت و در مسئله اخلاق با اخلاص و تقوا یک نماد فوق العاده قابل توجه بود. در دوره نقاهت و بیماری ایشان مرحوم آیت ا... عبادی در ابتدا به عنوان امام جمعه موقت و بعد هم به عنوان امام جمعه قطعی مشهد مدت 12 سال امامت جمعه داشتند. روزی که ایشان از دنیا رفتند برای مردم مشهد یک داغ بسیار بزرگی به وجود آمد. چون شخصیتی بود که از نظر ارتباط اجتماعی و رابطه با فقرا و محرومان، حفظ اصول اخلاقی در برخورد با مردم مرد بسیار فوق العادهای بود که به عنوان یک نمونه در کشور به حساب می آمد.
آیت ا... علم الهدی گفت: امسال بیستمین سال است که بنده اقامه نماز جمعه می کنم. در مورد بنده مطالب زیاد است. منتهی طرح این مطالب در نماز جمعه که جای دو رکعت نماز است صلاح نیست. آنچه مشخص است نماز جمعه مشهد از اول تا به امروز که برگزار شده است، یک نماز جمعه مستقر، قطعی، بدون خلأ و بدون چالش بوده است. در شهر ما علاوه بر زائرانی که در پیک زیارتی در نماز جمعه شرکت می‌کنند، همشهری‌های مشهدی ما هم افرادی هستند که این ها قیدشان به نماز جمعه زبانزد است، اصلا پاتوق جمعه هایشان، نماز جمعه است. این پایمردی شما در اقامه نماز جمعه خیلی ارزش دارد.
 
نهی از منکر و مبارزه 2 خصوصیت امام جمعه است
امام جمعه مشهد افزود: امام جمعه دو مسئولیت دارد؛ مسئول مردم است و قبل از مسئولیت در برابر مردم مسئول در برابر خداست. به عبارتی امام جمعه وظیفه‌اش احیای حقوق پروردگار در جامعه است و بعد احیای حقوق مردم به عنوان بندگان خدا. ایفای حقوق پروردگار در دو جهت قابل تحقق یکی در نهی از منکر، حداقل تکلیف یک امام جمعه نهی از منکر است. جلوی منکرات را بگیرد، جریان‌های ناهنجاری که در جامعه ما به عنوان منکر شرعی است باید بی‌پروا مطرح شود و مورد نهی در نماز جمعه قرار بگیرد. به هر قیمتی که باشد. با هر برخوردی، با هر دشمنی، عداوت و بی‌آبرویی با هر وضعی که پیش روی اوست باید مقاومت خودش را در نهی از منکر از دست ندهد و خصوصیت دوم، مسئله مبارزه است. اسلحه‌ای که امام جمعه بر آن تکیه می کند و خطبه می خواند نشان حقیقتی است که ما تا رسیدن به آن نقطۀ نهایی پیروزی انقلابمان که ظهور و فرج مولایمان بقیه ا... است، باید در دنیا مبارزه کنیم.
 
تشکر جوانان اروپایی از رهبر انقلاب
آیت ا... علم الهدی افزود: با بایستیم نگاه کنیم مردم غزه را خاکستر کنند، تماشاچی باشیم. دنیا را به سرشان ریختیم، خود آمریکا به سر آمریکا و اسرائیل ریخته است. این ها حرکات کمی نبود. اخیرا نامه‌ای از بلژیک، دانشجویان اروپایی خدمت مقام معظم رهبری نوشته‌اند و از مقام معظم رهبری به خاطر نامه‌ای که برای دانشجویان اروپا و آمریکا نوشته‌اند، تشکر کرده‌اند. شغل اصلی ما مبارزه است. در مبارزه با دشمن مرز وجود ندارد. تا جایی که آبرو ببرند، فحش دهند، اهانت کنند. به طوری که دستگاه‌های امنیتی به ما گفتند به فاصله یک ماه 33 هزار پست و پیام علیه تو در فضای مجازی پخش شده است. روزی 1000 نفر روی سرت ریخته اند. تا این جا؟ نه بالاتر تا جایی که خون در رگ ماست باید بجنگیم هر وقت نفس آخر قطع شد مبارزه نداریم تا نفس آخر می‌جنگیم.