مزمن و دردناک مثل آرتروز

همه‌چیز درباره بیماری آرتروز که در میان‌سالی به سراغ آدم‌ها می‌‌آید و هر فرد برای درمان آن یک نسخه متفاوت می‌پیچد
آرتریت دسته بزرگی از بیماری‌هاست که باعث درد، تورم یا التهاب مفاصل می‌شود. آرتروز یکی از انواع آرتریت است که باعث سفتی، تورم و دردناک شدن مفاصل می‌شود و بیشتر صبح‌ها خود را نشان می‌دهد. همچنین صدای «قرچ» یا «تق‌تق» مفاصل می‌تواند یکی از نشانه‌های مهم آرتروز باشد. آرتروز زمانی رخ می‌دهد که غضروف صاف و لغزنده‌ای که مفصل را می‌پوشاند، با گذشت زمان دچار ساییدگی شود و شروع به از بین رفتن کند. هرچه سن بالاتر برود احتمال این که آرتروز به سراغ‌مان بیاید بیشتر است.  این بیماری می‌تواند تقریبا تمام مفصل‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد اما هم اکنون بیشتر خودش را در زانو، لگن و مفاصل کوچک دست و انگشتان نشان می‌دهد اما آرتروز را چطور بشناسیم و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟
  سروکله آرتروز از کجا پیدا می‌شود؟
همان‌طور که بالاتر گفتیم آرتروز وقتی خودش را نشان می‌دهد که غضروف انتهای استخوان‌ها دیگر کارایی قبلی خود را ندارد. علت دقیق این بیماری شناخته‌ نشده است اما عوامل متعددی باعث بروز آن در فرد می‌شود. غیر از چاقی و سن بالا که از دلایل اصلی بروز آرتروز است، آسیب‌های مفصلی، آرتروز ثانویه مانند روماتیسم مفصلی یا نقرس، عفونت، شغل‌هایی که در آن مفاصل دایم باید خم‌وراست شود و سابقه خانوادگی از دلایل دیگری‌ است که می‌تواند منجر به آرتروز شود. همچنین گفته می‌شود زنان بالای 45سال نیز با خطر بالاتری از پیشرفت آرتروز مواجه هستند و دلیل آن تغییرات هورمونی در سال‌های یائسگی است. شاید برخی عوامل مانند ژنتیک، سن و جنسیت را نتوان کنترل کرد اما مراقبت از بدن وقتی ورزشکار هستید یا در شغل‌تان با فعالیت بدنی بالا سروکار دارید، مراقبت از وزن، داشتن رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، سبزیجات و میوه‌ها و همچنین استراحت کافی می‌تواند تا حدی جلوی بروز آرتروز را بگیرد. همچنین بهتر است در صورت داشتن نشانه‌های آرتروز به پزشک مراجعه کنید تا هم جلوی پیشرفت آن را بگیرید و هم درمان‌‌تان موثر واقع شود.
 
  آرتروز چطور درمان می‌شود؟
حتما می‌خواهید بدانید درمان قطعی آرتروز چیست؟ محققان می‌گویند آرتروز یک بیماری درازمدت است که درمان مشخصی ندارد، لزوما در طول زمان بدتر نمی‌شود و گاهی ممکن است رو به بهبودی باشد. نشانه‌های خفیف آرتروز ممکن است با ورزش مداوم، کاهش وزن در صورت داشتن اضافه‌وزن، پوشیدن کفش‌های مناسب در حین ورزش و پیاده‌روی و استفاده از وسایل خاص برای کاهش فشار بر مفاصل درمان شود. موسسه ملی بهداشت و بهبود مراقبت انگلستان می‌گوید انجام ورزش منظم و مداوم حتی اگر ابتدا باعث درد شود، برای مفاصل بیمار مفید است. همچنین استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل شامل پروتئین حیوانی و گیاهان دارای آنتی‌اکسیدان بالا و دارای خواص ضدالتهابی مانند ماهی، آجیل، دانه‌ها، میوه و سبزیجات، لوبیا، روغن زیتون و غلات کامل می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند. البته کسانی که آرتروز شدید دارند بنا به مشورت با پزشک باید مصرف دارو را شروع کنند و شاید مجبور به عمل جراحی و تعویض مفصل شوند.
 
  گول «درمان‌های معجزه‌آسا» را نخورید
اگر خودتان یا اطرافیان‌تان درگیر آرتروز باشید به احتمال زیاد با محصولات بدون نسخه‌ای که برای درد و آرتروز تبلیغ می‌شوند، مواجه شده اید. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید :«بسیاری از محصولات بدون نسخه که برای درد و آرتروز تبلیغ می‌شوند حاوی مواد بالقوه مضری‌اند که در برچسب به آن‌ها اشاره نمی‌شود؛ موادی مانند استروئیدها، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی.» این ترکیبات ممکن است برای افرادی که داروهای دیگری هم استفاده می‌کنند تداخل دارویی ایجاد کند و خطرناک باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند به سراغ محصولات دارویی که نمی‌توانید ترکیبات آن را بخوانید، نروید و بهتر است از هر محصولی که «درمان‌های معجزه‌آسا» ارائه می‌دهد، دوری کنید.