از دنیای روان شناسی

آسیب بیشتر محتواهای غیراخلاقی به مغز نسبت به قمار و بازی‌های‌ رایانه ای

تحقیقات جدید با درک سازوکارهای عصبی پشت پردازش پاداش در مغز، می‌تواند کلید کشف و توسعه روش‌های جدید در درمان اعتیادهای دیجیتال باشد. طبق پژوهش جدید که در نشریه «نقشه‌برداری مغز انسان» منتشر شد، تصاویر ویژه بزرگ سالان(غیراخلاقی) بیشتر از قمار یا بازی‌های رایانه ای، مرکز پاداش مغز مردان بالغ سالم را تحریک می‌کند و به آن آسیب می‌زند.
نحوه انجام این پژوهش
این مطالعه به بررسی نحوه شرطی شدن مغز انسان برای دریافت محرک‌های مرتبط با اینترنت پرداخت. این محرک‌ها عبارت بودند از فیلم‌های مخصوص بزرگ سالان(پورنوگرافی)، شرط‌‌‌‌‌بندی و قمار و بازی‌های رایانه ای که از رایج‌ترین اعتیادها در فضای مجازی‌محسوب می‌شوند. هدف از این مطالعه، بررسی این موضوع بود که این محرک‌ها چگونه در مغز افراد، حتی کسانی که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی‌اند و مشکلات پاتولوژیک(بیماری جدی نیازمند درمان) ندارند، به‌مثابه پاداش ثبت می‌شوند. به گزارش نیویورک‌پست، محققان در این پژوهش ۳۱ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله را که همگی سالم بودند، تحت آزمایش قرار دادند. از هر شرکت‌کننده خواسته شد محرک‌ مورد‌علاقه‌اش را انتخاب کند؛ تصاویر با محتوای غیراخلاقی، اسکرین‌شات‌ از بازی‌های رایانه ای و تصویری که نشان‌دهنده افزایش موجودی بانکی بود. این شخصی‌سازی به محققان کمک می‌کرد اطمینان حاصل کنند که محرک‌ها برای هر شرکت‌کننده واقعا معنی پاداش‌ داشته باشند تا تاثیر واقعی آن‌ها روی مغزشان بررسی شود.
تصاویر غیراخلاقی بیشتر اعتیادآورند
محققان به کمک اسکن ام‌آر‌آی، آزمایش‌های هدایت‌پذیری و رسانایی پوست که برانگیختگی فیزیولوژی را هم اندازه‌گیری می‌کرد و رتبه‌بندی ذهنی خود شرکت‌کنندگان داده‌ها را جمع‌آوری کردند. تصاویر غیراخلاقی در صدر فهرست قرار گرفت. با تکیه بر نتایج این پژوهش، می‌توان گفت که تصاویر با محتویات جنسی بیشتر از بازی یا پول احساس لذت و رضایت به دنبال دارند و احتمالا به همین دلیل اعتیادآورترند. این یافته‌ها بر نتایج تحقیقات قبلی هم که نشان می‌داد پورنوگرافی از برخی فعالیت‌های اعتیادآور دیگر تحریک‌کننده‌تر و موثرتر است، صحه می‌گذارد. تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند باتوجه به آثار قوی‌تر این محرک‌ها روی سیستم پاداش مغز، به توسعه راهبردهای جدید برای درمان اعتیاد کمک کند.