باغ وحش مشهد همچنان در مدار حاشیه

«ارس» دور از انظار با حال نزار!

وحید تفریحی/ انگار مرگ خیال دست برداشتن از سر حیوانات باغ وحش مشهد  را ندارد و حاشیه هم بی خیال این مجموعه نیست؛ بعد از اتفاقات ریز و درشتی که در باغ وحش مشهد رقم خورد، از مرگ هفت توله ببر و تلف شدن یک قلاده شیر نر، قوچ، گراز و یک راس گوزن گرفته تا همین اتفاق تلخ اخیر که مرگ ریشا شیر نحیف این باغ وحش بود، دوباره خبر وضعیت نامساعد «ارس» پلنگ باغ وحش، این مجموعه را خبرساز کرد؛ این که برخی منابع آگاه مدعی شدند که در جریان تشنج، دست ارس شکسته و به دلیل تاخیر در رسیدگی، استخوان دست به همان صورت شکسته جوش خورده و پلنگ باغ وحش مشهد را در وضعیت نابسامانی قرار داده است، علاوه بر این، وضعیت ارس موجب شده که او را از انظار عمومی مخفی نگه دارند. موضوعی که البته سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان هم این وضعیت نامساعد ارس و دور نگه داشتن آن از انظار عمومی را تایید می کند.
 
جزئیات وضعیت «ارس» از زبان معاون محیط زیست استان
شنیده ها از وضعیت نامناسب «ارس» را از دکتر جواد نباتی سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان پیگیری می کنیم که وی در تشریح جزئیات به «خراسان» می گوید: این پلنگ تشنج کرده و یک سری اقدامات درمانی برای تشنج آن انجام شده است، در جریان این تشنج و وقتی در اوج آن قرار می‌گیرد ممکن است از ارتفاع پرت شود و نتواند خود را کنترل کند، خودش را به فنس بزند و اتفاقاتی از این قبیل رخ دهد که به همین دلیل یک شکستگی برای این گونه رخ داد. همکاران از شکستگی عکس گرفته‌اند و جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند تا مشخص شود چه کاری می‌توان انجام داد، از سوی دیگر به دلیل بیماری که ارس دارد یک سری از اقدامات پزشکی را نمی توان انجام داد. وی می افزاید:کل اتفاقی را که برای ارس افتاده به سازمان منعکس کرده‌ایم تا راهنمایی کنند، زیرا وضعیت پلنگ باغ وحش مشهد در مرحله‌ای قرار گرفته که اگر بخواهیم برای درمانش کاری انجام دهیم از طرفی موضوع بیهوشی با ریسک همراه است و از سوی دیگر نیز اگر به همین حالت رها شود، مشکل دیگری خواهیم داشت، بنابراین از سازمان خواسته ایم که در این زمینه اعلام نظر کند. هم اکنون ، جلساتی با دام پزشکی و بیمارستان در حال برگزاری است و به دنبال راهکار هستند، ضمن این که منتظر اعلام نظر سازمان نیز هستیم. از نباتی درباره دلیل مخفی کردن ارس در مجموعه باغ وحش مشهد سوال می کنیم که می گوید: درباره دور نگه داشتن از انظار نیز با توجه به شرایطی که پلنگ دارد زیاد جالب نیست که در دید عموم قرار بگیرد. هر چند داخل باغ وحش نگهداری و رسیدگی می‌شود.
 
رسیدگی به وضعیت ارس در انتظار تصمیم جمعی
یکی از ادعاهایی که درباره وضعیت ارس مطرح می شود، این است که چون رسیدگی به وضعیت شکستگی دست این پلنگ با تاخیر انجام شد و اقدامات برای ام.آر.آی انجام نشده، دست این گونه با همان وضعیت شکستگی جوش خورده است، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان درباره این موضوع می گوید: زمان دقیق شکستگی دست ارس توسط بیمارستان ذکر نشده است و امکان آن هم برایشان وجود ندارد، خیلی از اقدامات درمانی را به دلیل وضعیت خاص بیماری ارس نمی توان انجام داد، برای مثال اگر بخواهیم پین گذاری در قسمت شکستگی انجام دهیم ممکن است حیوان با توجه به بیماری که دارد تحمل چنین کاری را نداشته باشد. اکنون به دنبال اجماعی هستیم که وضعیت ارس از این بدتر نشود و جلسات دام پزشک، بیمارستان و باغ وحش و ... ادامه دارد تا بتوانیم با خرد جمعی به نتیجه برسیم که چه تصمیمی می توان برای بهبود پلنگ باغ وحش مشهد گرفت. وی می افزاید: درباره ام آر آی هم به این دلیل است که بیهوشی خطر ریسک بالایی داشت. اگر در چنین شرایطی اتفاقی برای پلنگ باغ وحش می افتاد، باز همه پیکان‌ها به سمت محیط زیست بود که شما نتوانسته‌اید این گونه را حفظ کنید، ما باید نشست‌ها و خرد جمعی را داشته باشیم تا آن چه را واقعا به نفع ارس است،انجام دهیم، ضمن این که نظر سازمان نیز برایمان مهم است. در نگاه ما هر چه زودتر اتفاقی به نفع ارس بیفتد، بهتر است.
 
باغ وحش مشهد هنوز با ایده آل ها فاصله دارد
بالاخره حواشی درباره باغ وحش مشهد زیاد است، اواخر اسفند سال گذشته بعد از این که خبر تلف شدن یک ببر در باغ وحش مشهد بعد از یک ‌ماه رسانه‌ای شد، روزنامه همشهری در گزارشی آماری به بررسی میزان تلفات گونه های جانوری در باغ وحش های کشور پرداخت که بر اساس آن، 21 حیوان در باغ وحش مشهد تلف شده اند که از این نظر، مشهد رکورددار تلفات گونه های جانوری در باغ وحش های کشور است! حال با توجه به این وضعیت و همچنین اتفاقات ریز و درشتی که هرازگاهی از وضعیت گونه های جانوری باغ وحش مشهد منتشر می شود، از دکتر نباتی سوال کردیم که نظر محیط زیست استان به عنوان نهاد ناظر درباره وضعیت باغ وحش مشهد چیست؟ وی می گوید: وضعیت باغ وحش مشهد امروز نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر است، با این حال همچنان دنبال استانداردسازی هستیم اما این که این استانداردسازی چقدر زمان می‌برد بستگی به شرایط مختلف دارد، نمی شود باغ وحش را تعطیل کرد، باید پاسخ گوی مردم بود اما تلاش ما بر این است که باغ وحش را به استانداردها برسانیم. وی تاکید می کند: اما به طور کل وضعیت باغ وحش مشهد نسبت به گذشته بهتر شده اما عالی و ایده آل نیست و هنوز جای کار دارد، نظارت عالیه را داریم و دنبال این هستیم که وضعیت بهتر شود.