طلایی برآمده از چوخه

گپ و گفتی با ملی پوش کوراش کار خراسانی که برای مدال آسیایی و جهانی آماده می شود
علی ترابی / خیلی تاسف آور است که جزو ورزشکاران مدال آور در سطح آسیایی و جهانی باشد، اما در شهر خودش همچون غریبه‌ای باشد و مورد بی مهری قرار بگیرد؛ حتی متولیان ورزش هم از حال و روز او خبر نداشته باشند. مسعود قوی بازو از قهرمانان مدال آوری است که در رشته های  کشتی چوخه ، جودو  و کوراش مبارزه می کند و تاکنون هم در رویدادهای مختلف بین المللی برای پرچم کشورمان افتخاراتی کسب کرده؛ اما از آن دسته ورزشکارانی است که هنوز در شهر خودش دیده نشده و در عین گمنامی در رویدادهای ورزشی خوش می درخشد. او برآمده از ورزش پرطرفدار کشتی چوخه است که همچون یل خراسانی در میادین حریف می طلبد. او این روزها در تلاش و تکاپو است تا برای رویداد مهم آسیایی و جهانی که کمتر از چند ماه دیگر برگزار می شود، آماده شود تا همچون سال گذشته طلای خود را تکرار کند. از تماس خبرنگار خراسان تعجب می کند. از این که پس از سال ها عمر قهرمانی کسی سراغ او را گرفته و از این بابت خوشحال بود. بهانه ای شد که گپ و گفتی با این ورزشکار 28 ساله داشته باشیم که در ادامه تقدیم می شود.
 
از چوخه به تیم ملی
مسعود قوی بازو ورزش را با چوخه آغاز کرد و به مرور با توجه به توانمندی و علاقه اش به دیگر رشته های ورزشی همچون جودو و کوراش هم سوق داده شد و از قضا به پیراهن مقدس تیم ملی رسید و حالا جزو آن دسته از ملی پوشان مدال آور هم محسوب می شود. او که به بی مهری و بی توجهی مدیران عادت کرده است، از سابقه خود این گونه می گوید: «ورزش را با چوخه آغاز کردم و در این مسیر به افتخارات خوبی رسیدم. اما فنون و شگردهای چوخه باعث شد تا به رشته هایی همچون جودو و کوراش هم کشیده شوم و شانس و توانمندی خود را در این وادی هم امتحان کردم که از قضا به درجات خوبی رسیدم و از این بابت خیلی خوشحالم. سال 1400 بود که در مسابقات انتخابی تیم ملی کوراش شرکت کردم و انتخاب شدم. در اولین رویداد بین المللی به مسابقات آسیایی تاجیکستان رفتم و موفق شدم به مدال طلا دست یابم. همچنین در مسابقات جهانی 2022 هند شرکت کردم و به طلا رسیدم. در این چند سال اخیر در چند رویداد مهم بین‌المللی شرکت کردم و به مدال هم رسیدم. در انتخابی جهانی 2021 ترکمنستان هم به مدال برنز رسیدم.
 
دیده نمی شویم
کوراش با وجود این که رشته ناشناخته ای است، اما طرفداران و علاقه مندان خاص خودش را دارد و خیلی از ورزشکاران چوخه کار هم به این وادی کشیده شده اند و در سطح کشور شناخته شده اند. قوی بازو در این باره می افزاید:« به نظرم جایگاه کوراش در استان خراسان رضوی بالاست؛ چرا که چوخه کاران زیادی هستند که در کوراش و حتی جودو هم مسابقه می دهند و از این حیث می توان گفت که خراسان رضوی در این ورزش سرآمد کشور است و باید بیشتر به آن بها بدهند. این در حالی است که این رشته ورزشی اصلا دیده نمی شود. هم‎اکنون خیلی از کشورهای همسایه به کوراش اهمیت می دهند و حمایت همه‌جانبه‌ای از این ورزش دارند که برای همین هم در رقابت های آسیایی و جهانی حرفی برای گفتن دارند. در همین رشته کوراش ملی پوشان زیادی داریم که تاکنون دیده نشده اند. شناختی از ما ندارند. به عنوان مثال از سال 1400 ملی پوش هستم  و در همه رویدادهای مهم بین المللی هم حضور داشتم و به مدال هم دست یافتم. اما در مشهد دیده نمی شوم . هرچند که گلایه ای ندارم و به این وضع عادت کرده ام و تمام تمرکز خود را در تمرین و مسابقه می گذارم که حال دلمان خوش باشد. در خیلی از شهرهای دیگر دیدم که از قهرمانان شان با کوچک ترین اتفاق تقدیر می کنند. اما در خراسان رضوی چنین برنامه هایی ندیدم. در مجموع که مشکلات زیاد است و با حرف زدن هم کاری پیش نمی رود. خودم هم اصلا اهل حاشیه و این مسائل نیستم و بیشتر حواس و تمرکزم به تمرین است.
 
مبارزه برای جهانی
این کوراش کار مشهدی که وارد 28 سالگی شده است، این روزها تمرینات خود را در مشهد دنبال می کند تا برای رویدادهای آسیایی و جهانی آماده شود که کار خیلی سختی دارد و باید از سابقه قهرمانی خود دفاع کند. او چند روز قبل در مسابقات بین المللی کوراش در اسفراین شرکت کرده بود و مدال نقره کسب کرد که در این باره اظهار می کند:« رقابت های بین المللی کوراش در ۲ وزن منفی ۹۰ کیلوگرم و مثبت ۹۰ کیلوگرم در گود زینل خان اسفراین برگزار شد که روسیه، فرانسه، هند، قرقیزستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تایلند، لیتوانی و ایران از تیم های حاضر در این رقابت ها بودند. کشور ما با 8 ورزشکار شرکت کرده بود که بنده هم در وزن منفی 90 کیلوگرم حضور داشتم . در این رویداد که برای اولین بار برگزار می شد با حریفان مختلفی رو به رو بودم. با تمام تلاش به فینال رسیدم و در یک کشتی نزدیک و پایاپای آن هم با یک اخطار نتیجه را به حریفی از ازبکستان واگذار کردم و در نهایت دوم شدم.» او همچنین به مسابقات آسیایی و جهانی که چند ماه دیگر برگزار می شود، اشاره و خاطرنشان می کند:« امسال چند رویداد مهم کشوری و بین المللی پیش رو داریم که باید خود را برای این مسابقات آماده کنم. در هفته آینده مسابقات انتخابی تیم ملی را داریم که در زاهدان برگزار می شود و باید با رقبای خودم مبارزه کنم تا دوباره بتوانم پیراهن تیم ملی را بر تن کنم. همچنین رقابت های آسیایی 2024 کوراش را که خردادماه در تهران برگزار می شود، پیش رو داریم که باید به طلا برسم. در ادامه مسابقات جهانی مغولستان را در پیش داریم که آن هم خیلی مهم و حساس است و مبارزه با بهترین های کوراش است . ولی در گذشته نشان دادیم که می توانیم به طلا دست یابیم.