والیبال و هندبال در مدار شکوفایی

خراسانی ها پس از چند سال وقفه امسال 2 تیم والیبال و هندبال در لیگ برتر دارند
 خراسان رضوی همیشه یکی از استان های با استعداد در حوزه های مختلف ورزشی است که در سطح کشور جایگاه ویژه ای دارد و در برهه های مختلف تیم های قوی و ریشه داری داشت که متاسفانه خیلی از آن تیم ها بر اساس مشکلات مختلفی همچون مسائل مالی  ،سوء مدیریت  و منفعت طلبی برخی افراد به بیراهه رفتند و دیگر نامی از آن ها وجود ندارد. دو رشته از رشته های ورزشی که این روزها خلأ تیم داری آن به شدت احساس می شود ، والیبال و هندبال است که چند سالی است خراسان در این رشته ها اصلا تیمی ندارد.این در حالی است که خراسانی ها در این دو رشته ورزشی صاحب نظر و به نوعی زمانی قطب کشور محسوب می شدند که حواشی زیاد باعث شده که تیم ها به سویی کشانده شوند که دیگر اثری از آن ها در میان نباشد.حالا شنیده شده که حضور تیم های والیبال و هندبال در لیگ برتر امسال قطعی شده که خبر خوشایند و امیدوار کننده ای است که باعث شور و هیجان بیشتر در این دو رشته می شود.هر چند که هنوز به طور کامل قطعی نیست اما بر اساس شنیده ها مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هواداران و علاقه مندان از امسال شاهد حضور نماینده های استان در لیگ برتر والیبال  و هندبال خواهند بود.
 
شور و هیجان والیبالی
خراسان رضوی در برهه های مختلف نماینده هایی در سطح لیگ برتر والیبال داشت که هر کدام به فراخور زمان مدتی تیم داری می کردند اما به مرور زمان با مشکلاتی که پیش رو داشتند، نابود شدند و حالا دیگر اثری از آن ها دیده نمی شود اما برخی از باشگاه ها در مدت زمانی که تیم داری می کردند منشأ آثار خیر برای والیبال بودند و خیلی از استعدادهای خراسانی در سطح کشور معرفی شدند اما این که پایدار نبودند و مقطعی در این حوزه فعالیت می کردند دلایل خاص خودش را دارد. آخرین سالی که خراسان رضوی در لیگ برتر والیبال نماینده داشت مربوط به سال 98 است که تیم پیام حضور داشت.باشگاهی که شاکله فوتبالی داشت اما به یک باره سر از والیبال در آورد.هر چند که در سال اول توانست با حضور جبار قوچان نژاد سوم ایران شود، اما در سال دوم تیم داری با حاشیه های زیادی که داشت به نابودی مطلق کشیده شد. این طور که گفته می شود، خراسان رضوی بعد از انقلاب اسلامی در حدود 9 نماینده در سطح لیگ برتر والیبال کشور داشت. تیم هایی همچون ابومسلم ، بسیج ، کوکاکولا ، چین چین ، راه آهن ، بانک صادرات ، میزان ، ثامن الحجج و پیام  تیم هایی هستند که هر کدام به فراخور خودشان مدتی تیم داری می کردند و حالا هیچ کدام در عرصه میدان حضور ندارند و فقط نامشان باقی مانده است.در این بین تیم های بانک صادرات ، میزان و ثامن الحجج بیشترین زمان تیم داری را نسبت به دیگر تیم ها داشتند که حتی میزان و ثامن الحجج مقام های چهارمی کشور را هم کسب کرده بودند.حالا دو سالی است که خراسانی ها نماینده در سطح لیگ برتر ندارند و در این مدت خلأ  آن به شدت احساس می شد. هر چند که جبار قوچان نژاد از مهر سال گذشته به دنبال این بود که بتواند با رایزنی یک حامی مالی دوباره خراسانی ها را صاحب لیگ برتری کند که بالاخره با یک باشگاه به تفاهم های اولیه رسیدند و ان شاءا... از فصل جدید شاهد رقابت والیبالیست ها در مشهد هستیم هر چند که در این بین موضوع مهم ، پایدار بودن حامی مالی در این عرصه است که به راحتی تیم داری را رها نکند.
 
 
احیای هندبال پس از چند سال
بدون اغراق می توان گفت که شهر مشهد و به خصوص سبزوار مهد هندبال کشور هستند و در برهه های مختلف بهترین ها را به کشور معرفی کردند.به نوعی سبزوار از همان ابتدای مسابقات لیگ برتر کشور که مربوط به سال 1366 است، نماینده ای در این سطح داشت. ابتدا با تیم بنیاد شهید روانه مسابقات شد و سپس تیم هایی همچون دخانیات ، جمکو ، پیکان ، کابل خودرو ، زعفران بی تا ، شهرداری ، پرسپولیس و ابومسلم تیم هایی بودند که در دوره های مختلف به عنوان نماینده های سبزوار در بالاترین سطح لیگ کشور حضور داشتند که چنین سابقه ای را نمی توان در بین دیگر شهرها پیدا کرد.همچنین شهر مشهد هم سابقه طولانی در لیگ برتر دارد. تیم هایی همچون برق ، صنایع، کارتن سازی ، دارو سازی ، آدنیس و ثامن به عنوان نماینده های مشهد در لیگ برتر به میدان رفتند. در دهه 90 هم تیم ثامن الحجج (ع) پای کار آمد و همزمان دو تیم در مشهد و سبزوار را راهی رقابت های لیگ برتر کرد که در طی چند سال تیم داری همیشه روی سکو قرار داشتند و عنوان های قهرمانی و نایب قهرمانی را به دست آوردند اما متاسفانه از سال 96 با نابودی موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) هندبال استان هم به ورطه نابودی کشیده شد و دیگر نتوانست همانند قبل سر پا بایستد.هر چند که طی دو سال اخیر با حمایت های باشگاه اشتاد سازه تیم هندبال بانوان ساخته شد و در لیگ برتر به قهرمانی هم رسید اما در بخش آقایان تیمی وجود نداشت تا این که امسال با حمایت های یک حامی مالی خودروساز در سبزوار قرار است تیمی در بخش آقایان به میدان بیاید. از طرفی مشهد هم قرار است دو تیم آقایان و بانوان در لیگ دسته یک کشور داشته باشد که امیداریم این حمایت ها ادامه دار باشد و شاهد شور و هیجان بیشتری در بین هندبالیست ها باشیم.