از میان خبرها

سرپرست دانشکده تربت جام‌:
وبا در تربت جام مشاهده نشده است
حقدادی/ سرپرست دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: هم اکنون موردی از بیماری وبا در شهرستان های تربت جام و صالح آباد شناسایی نشده است.
به گزارش خراسان رضوی، دکتر محمد محمدی با اشاره به مهم ترین علایم و نشانه های این بیماری افزود: بیماری وبا از راه تماس یا مصرف آب و خوراک آلوده شیوع پیدا می کند که باید مردم موارد بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر از گذشته رعایت کنند ، استفراغ بدون حالت تهوع ،
اسهال آبکی شدید ، احساس پری و غرغر شکم ،کم آبی شدید بدن و... از جمله مهم ترین علایم و نشانه های بیماری وباست.
وی با اشاره به راه های انتقال بیماری ادامه داد: مصرف آب آلوده ،مصرف میوه و سبزیجات خام آلوده ،استفاده از غذاهای پخته و نیم پخته آلوده از جمله راه های انتقال بیماری است. مردم توجه داشته باشند در صورت داشتن علایم باید به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و برای جلوگیری از کم آبی بدن مصرف مایعات را افزایش دهند ، همه مراکز بهداشتی درمانی در منطقه  غربالگری را انجام می دهند و در صورت مشاهده مورد مشکوک بلافاصله نمونه گیری آزمایشگاهی انجام و درمان آغاز می شود.
دکتر محمدی با اشاره به راه های پیشگیری از بیماری وبا گفت: استفاده از آب آشامیدنی سالم ،
استفاده از آب سالم برای شست وشو ،ضدعفونی کردن میوه و سبزی در منزل ،جوشاندن آب  برای تهیه شیرخشک اطفال و جوشاندن شیر غیر پاستوریزه (محلی) ، دفع بهداشتی فاضلاب ها و زباله های خانگی ،گرم کردن و پختن غذا به میزان کافی ،رعایت بهداشت فردی و شست وشوی دست ها با آب و صابون و... ازجمله راه های پیشگیری از بیماری وباست.
وی تاکید کرد: شهروندان از بهداشتی بودن آب مصرفی مطمئن شوند، محلول مخصوص 
شست وشوی سبزیجات را از داروخانه  تهیه کنند و میوه و سبزیجات را با آن محلول شست وشو دهند و به شستن صحیح دست ها توجه کنند.
 
نخستین نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذا در فریمان
 رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فریمان گفت: «نخستین نمایشگاه صنایع ‌دستی و جشنواره غذا» در این شهرستان برگزار می‌شود.به گزارش روابط عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی، محمد جواد بلبلی افزود: «این نمایشگاه از فردا تا 17 تیرماه امسال در محل سالن شهید موسوی جنب باغ ملی برگزار خواهد شد.»
وی ادامه داد: «این نمایشگاه صنایع ‌دستی در رشته‌های مختلف و متنوع برگزار خواهد شد و تمهیداتی برای تسهیل حضور هنرمندان از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و لرستان اندیشیده شده است.»
بلبلی اظهار کرد: «برگزاری بازی‌های بومی محلی از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه و جشنواره است.»
 
دستگیری 3 حفار غیرمجاز در قوچان
فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی از دستگیری سه حفار غیرمجاز در شهرستان قوچان خبر داد.
به گزارش روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سرهنگ محمدعلی مدیر با اعلام این خبر افزود: «در پی کسب خبر رسیده از انجمن میراث ‌فرهنگی روستای «آب‌جهان» مبنی بر فعالیت یک گروه حفار در ارتفاعات «آله» این روستا، با هماهنگی پاسگاه انتظامی امام قلی، نیروهای یگان حفاظت به محل اعزام و تعداد سه حفار در حین حفاری غیرمجاز دستگیر شدند.»
مدیر ادامه داد: «از این افراد آلات و ادوات حفاری کشف و ضبط شد و متهمان به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی معرفی شدند و موضوع در حال پیگیری است.»