با حضور مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در بخش شهرآباد

کلنگ احداث موزه و پایگاه پژوهشی در فیروزآباد زده شد

جواد قنبری - مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در اولین سفر خود به بخش شهرآباد بردسکن کلنگ احداث   سایت موزه و پایگاه پژوهشی  در روستای تاریخی فیروزآباد این بخش را به زمین زد.به گزارش خراسان رضوی ، سید جواد موسوی در این مراسم گفت : از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم و با تلاش نماینده این دیار در مجلس، پیگیر احداث این سایت موزه بودیم تا این که  این فرصت فراهم شد تا قدم اول این کار برداشته شود. وی با تاکید بر وجود ظرفیت های مختلف در محوطه باستانی فیروزآباد گفت: تحقق این مهم قطعا پیگیری ، همت و همراهی مسئولان محلی را می طلبد.مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی افزود : پس از دریافت داده های این گمانه زنی، زمینه حضور مراکز تحقیقاتی از دانشگاه ها فراهم و این منطقه به یک مکان گردشگری تبدیل می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در فاز اول 640 میلیون ریال اعتبار برای گمانه زنی محوطه باستانی فیروزآباد در نظر گرفته شده است . وی همچنین از ثبت علمی دو یادمان دفاع مقدس برای اولین بار در استان طی هفته جاری و به مناسبت تقارن هفته دفاع مقدس  و روز جهانی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خبر داد. مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص فرصت های گردشگری بخش شهرآباد گفت : ظرفیت های گردشگری بخش شهرآباد استثنایی است.
آمادگی برای تهیه طرح جامع گردشگری بخش شهرآباد 
موسوی اظهارکرد:آمادگی کامل داریم برای تهیه طرح جامع گردشگری بخش شهرآباد اقدام کنیم البته در این مسیر کمک شهرداری،  دهیاری ها و همچنین شوراهای اسلامی منطقه را نیاز داریم . مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به درخواست شهردار مبنی بر واگذاری «کفه نمکی» به شهرداری و شورای اسلامی این شهر نیز گفت : ما آماده همکاری هستیم اما باید قبل از هر گونه واگذاری، شرایط مجموعه و نیز ظرفیت های محلی بررسی و تبیین شود. وی در خصوص نبود هیچ گونه مرکز بوم گردی در بخش شهرآباد هم افزود : توسعه گردشگری به دست مردم است و هر درخواستی در این خصوص به دست ما برسد کاملا همکاری می کنیم و مسیر را برای علاقه مندان هموار خواهیم کرد.
ظرفیت گردشگری کفه نمکی 
وی کفه نمکی روستای رحمانیه را یک ظرفیت ملی نامید و گفت : اولین بار این ظرفیت توسط ما و گروهی علاقه مند به عکاسی از شب در دل کویر در نیمه ماه رمضان رخ داد. موسوی با تاکید بر تمرکز شهرستان بر توسعه ظرفیت های گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی ، کویر و معادن اظهار کرد : آثار تاریخی شهرستان بردسکن خاص و نیازمند بهره برداری مناسب تر از این ها هستند. همچنین حجت الاسلام نیک بین، نماینده کاشمر در مجلس در این مراسم با بیان این که فیروزآباد بدون شک نگین ترشیز محسوب می شود ، بر بهره گیری مناسب از ظرفیت های تاریخی و کشاورزی این روستا تاکید کرد. وی گفت :بر همین اساس از ابتدای شروع به کار در مجلس پیگیر راه اندازی سایت موزه فیروزآباد بودم و خوشحالم که امروز با همراهی مسئولان کشور و استان ،گام اول این خواسته به حق مردم و منطقه برداشته شد. وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا در هفته دفاع مقدس افزود : دفاع هیچ وقت تعطیل نیست. وی با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد : بخش شهرآباد از ظرفیت های کم نظیری در این خصوص بهره مند است و می تواند در صورت توجه مسئولان ،گردشگران داخلی و خارجی متعددی را جذب کند . نیک بین در بخشی از سخنان خود انتقادی هم به رهاسازی بدون دلیل صدها متر سنگفرش در محوطه باستانی فیروزآباد کرد و خواستار تعیین تکلیف آن ها و همچنین استفاده از ظرفیت شهرداری شهرآباد به عنوان نهاد اجرایی نزدیک به این روستا در فاصله سه کیلومتری شد .در ادامه، فرماندار بردسکن هم در سخنانی با بیان این که 220 اثر تاریخی در بردسکن وجود دارد که از این تعداد 30 اثر دارای شماره ثبت ملی هستند، گفت : ضروری است دیگر آثار تاریخی شهرستان هم در فهرست آثار ملی به ثبت برسند. مجتبی شاکری اظهارکرد: افزون بر وجود ده ها اثر تاریخی متعدد ، بخش شهرآباد به طور مشخص ظرفیت توسعه گردشگری کشاورزی را دارد. نماینده دولت در بردسکن افزود : تمام ادارات مرتبط در شهرستان خود را موظف می دانند در تحقق راه اندازی سایت موزه فیروزآباد ،کمال همکاری را داشته باشند. صابری مدیر میراث فرهنگی بردسکن هم گفت: محوطه و منطقه باستانی فیروزآباد بر اساس شواهد علمی موجود مسیر عبور امام رضا(ع) از مرو به نیشابور در قرن دوم هجری بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان گردشگری استان و کشور است.گفتنی است در خاتمه این مراسم کلنگ فاز اول احداث موزه میراث فیروزآباد در قالب طرح گمانه زنی محوطه باستانی به زمین زده شد. مدیر اجرایی این طرح نیز با تاکید بر ضرورت آموزش یافته های این گمانه زنی به نسل های آینده و راه اندازی نمایشگاه در این خصوص افزود : در فاز دوم، مطالعات ژئو فیزیک محوطه انجام و گام عملیاتی راه‌اندازی موزه برداشته می شود.