ممنوعیت سفر به مشهد همچنان معطل تصمیم ستاد ملی

بهبودی نیا- ممنوعیت سفر به مشهد که چهارشنبه دو هفته پیش در قالب طرحی به ستادملی مقابله با کرونا ارسال شده بود، هنوز تعیین تکلیف نشده و معطل تصمیم ستاد ملی کروناست، آن طور که معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده، «هنوز از ستاد ملی کرونا برای محدودیت یا ممنوعیت ورود با خودروی شخصی به مشهد چیزی ابلاغ نشده است.» تعلل در تعیین تکلیف این موضع در حالی صورت می‌گیرد که دهه آخر صفر شروع شده و ضروری است که تصمیم گیری در این زمینه تسریع شود تا به منظور حفظ کرامت زائران حضرت رضا(ع) اقناع سازی سفر نکردن به مشهد در این ایام از مبدأصورت گیرد و سفرها به مشهد از مبدأ مدیریت شود، قطعا در شأن زائر حضرت رضا(ع) نیست که از ورود آن ها به شهر جلوگیری شود یا در مبادی ورودی مشهد، برگردانده شوند، بنابراین ضروری است که تصمیم سریع تری در این زمینه گرفته شود. به گزارش «خراسان رضوی»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز گذشته در نشست خبری ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: پیوست های جدیدی به منظور بومی سازی پروتکل ها به ستاد ملی کرونا ارسال شد و هنوز از کشور و ستاد ملی کرونا ابلاغی برای محدودیت یا ممنوعیت ورود با خودروی شخصی به مشهد به ما ابلاغ نشده است. دکتر قلیان همچنین به ارائه آماری از وضعیت کرونا در استان پرداخت و افزود: در 24 ساعت منتهی به روز شنبه 19 فوتی داشته ایم، تعداد کل بستری ها به 1191 نفر رسیده است و خراسان رضوی از نظر بروز بیماری در بین استان‌های کشور در رتبه ۲۴ قرار گرفته و اگر چه روند شیوع بیماری در استان نزولی است اما شاخص خطر در برخی از شهرستان ها بالاست. در مشهد نیز در همین بازه زمانی تعداد فوتی ها به عدد 15 رسیده و تعداد کل بستری‌ها ۷۰۷ نفر است. وی تصریح کرد: میانگین دریافت کنندگان واکسن در افراد بالای ۱۸ سال در دوز اول در استان ۵۴ درصد و در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۳ درصد است اما متاسفانه تاکنون فقط 24 درصد از واجدان شرایط دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.
درخواست از علوم پزشکی سراسر کشور برای جلوگیری از سفر مردم به مشهد
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: با توجه به این که واکسیناسیون در کشور به بالای ۷۰ درصد نرسیده، از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درخواست داشته‌ایم مردم و زائران امام رضا(ع) را اقناع کنند تا به مشهد سفر نکنند. رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تدابیر ستاد کرونای خراسان رضوی در دهه پایانی صفر در مشهد اظهار کرد: یک طرح و پروتکل اختصاصی برای خراسان رضوی آماده شده که به ستاد کرونای استانی نیز ارائه و یک مرتبه درباره آن نیز بحث و بررسی شده است. ستاد ملی کرونا نیز برای دهه آخر صفر برنامه‌ای جداگانه دارد که به محض ابلاغ، اعمال خواهد شد. وی افزود: به هیچ عنوان تقابل میان دین و سلامت را قبول نداریم. همان طور که دین بر سلامت جسمانی و روحانی افراد تاکید دارد، ما نیز تاکید داریم که بخشی از سلامتی، مسائل معنوی افراد است. وی در خصوص بازگشت زائران اربعین به ایران نیز گفت: از تمام زائران به محض ورود به ایران تست کرونا گرفته خواهد شد، اگر تست کسی مثبت باشد، قرنطینه خواهد شد و دیگر افراد نیز توسط مراقبان سلامت کنترل می‌شوند.
مرکز واکسیناسیون در حرم راه‌اندازی شد
آستان قدس رضوی نیز با هدف تسریع واکسیناسیون عمومی و کمک به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز واکسیناسیون حرم مطهر رضوی را فعال کرد. به گزارش آستان نیوز، معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تزریق واکسن کرونا در این بارگاه ملکوتی اعلام کرد: مرکز واکسیناسیون کرونا با همکاری آستان قدس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیج دانشجویی، فعالیتش را در رواق «دارالمرحمه» حرم مطهر رضوی آغاز کرده است. بهنام گفت: عموم زائران و مجاوران می‌توانند همه روزه از ساعت 9 تا 24 با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای انجام واکسیناسیون به این مرکز مراجعه کنند.