مشهد الرضا(ع) در اربعین حسینی یکپارچه عزادار سید و سالار شهیدان می شود

اربعین نیست حدیثی که فراموش شود

فردا اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) است و مردم در هر کوچه و خیابان رخت عزا بر تن کرده اند و چله نشینان غم حسین(ع) و یاران باوفایش هستند. مشهدالرضا(ع) نیز این روزهای دهه پایانی صفر یکپارچه سیاه پوش و عزادار است و برنامه های مختلفی هم به همین مناسبت در حرم مطهر رضوی و دیگر نقاط شهر برگزار می شود.
حرم مطهر رضوی در این روزهای دهه پایانی ماه صفر برنامه های خود را با دو رویکرد «حضور حداقلی زائران» و «پوشش گسترده در بستر رسانه و فضای مجازی» برگزار خواهد کرد. آن طور که مدیر عالی حرم و رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس اعلام کرده اند، حرم مطهر در این ایام محفل برپایی مراسم عزاداری به شکل محدود و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است که محوریت اجرای برنامه‌های این ایام صحن پیامبر اعظم(ص) خواهد بود. برپایی نمایشگاه‌های موضوعی محصولات فرهنگی به ویژه سیره رضوی، برپایی مواکب حسینی، توزیع 2500 بسته کمک معیشتی، برگزاری نخستین همایش ملی «مطالعات اربعین؛ گذشته، حال، آینده»، ارائه بسته فرهنگی، تبلیغی و تبرکی به هیئت های مذهبی و... از جمله دیگر برنامه های حرم مطهر رضوی در این ایام است.
مشهدالرضا سیاه پوش عزای حسینی
قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد نیز از سیاه پوش شدن شهر در دهه پایانی ماه صفر و برنامه‌ریزی برای خدمت رسانی مطلوب به زائران و مجاوران حریم رضوی در این ایام با رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، یعقوبی اظهار کرد: بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته در ایام پایانی ماه صفر، بیش از ۶۵ میلیون مترمربع از معابر شهری با اولویت معابر منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت مداوم تنظیف و شست وشو می‌شود و نقاط حساس نیز به صورت مرتب ضدعفونی خواهد شد. وی با اشاره به استقرار ۳۴۰ جایگاه مناسبتی برای نصب اطلاعیه های مجموعه مراسم عزاداری در شهر گفت: در این ایام حدود ۱۳۰۰ عدد از پرچم های عرشه پل ها و میادین تعویض و سیاه پوش می شود. یعقوبی ادامه داد: کاهش سر فاصله زمانی 2 تا 5 دقیقه ای خط یک قطار شهری، افزایش زمان سرویس دهی یک ساعته قطار شهری و تقویت خطوط اتوبوسرانی منتهی و عبوری از حرم مطهر رضوی، سیاه پوش شدن کلیه ایستگاه های حمل و نقل عمومی، آمادگی ارائه خدمات در ۲۸۰۰ فضای پارک غیرحاشیه ای بافت مرکزی شهر و فعالیت شبانه روزی پارکینگ های هسته مرکزی شهر بخشی از اقدامات این حوزه است. معاون شهردار مشهد ادامه داد: در ایام پایانی ماه صفر، مشهدالرضا(ع) به صورت ویژه با بیش از ۳۰ هزار مترمربع اکران های محیطی با شعار «ما همه خادم الرضائیم»، ۲۱۲۵ مترمربع ریسه و المان‌های هنری، ۳۰۰۰ پرچم بیرقی و... سیاه پوش می‌شود و امسال ۱۳ مرکز جمع آوری نذورات مردمی نیز در نقاط مختلف شهر مستقر شده است.
پیاده روی جاماندگان اربعین در مشهد
معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز از برگزاری همایش جاماندگان اربعین در مسیر میدان فردوسی تا حرم مطهر با برپایی ایستگاه ها و موکب های سلامت محور خبرداد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، منتظری افزود: با توجه به این که امسال همانند سال گذشت به علت شیوع بیماری کرونا امکان سفر علاقه مندان و عاشقان اباعبدا... الحسین(ع) به عراق و پیاده روی مسیر نجف تا کربلا و دیگر محورها در ایام اربعین میسر نیست، همایش جاماندگان حسینی در مشهد برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: در چهارچوب این همایش، مسیر میدان فردوسی تا میدان شهدا و از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی به طول 5 کیلومتر با عنوان معبر حسینی برای پیاده روی جاماندگان اربعین و زیارت امام رضا(ع) به نیابت از کربلا با مشارکت هیئت های مذهبی آماده سازی خواهد شد. این محور در روز اربعین از ساعت 8 تا 20 برای پیاده روی زائران و جاماندگان کربلا به سمت حرم مطهر حضرت رضا(ع) با نواهای حسینی و خدمات رسانی ایستگاه ها و موکب های خدمات رسان آماده خواهد بود.
نذر خون در روز اربعین
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان نیز گفت: طبق هماهنگی انجام شده با سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ۱٠ مکان مهم و محوری برگزاری مراسم اربعین، پایگاه سیار اهدای خون برپا می‌شود. حجت‌الاسلام مرتضی همتی‌فر در گفت و گو با مهر اظهار کرد: یک برنامه محوری برای هر شهرستان تدارک دیده شده که بر اساس آن، قرار است در مناطقی که دارای بقعه متبرکه هستند، در روز اربعین مردم از منزل خودشان به سمت آن مکان مقدس به قصد زیارت پیاده‌روی کنند. وی با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار در ایام عزاداری اباعبدا... الحسین (ع)، افزود: از دیگر برنامه‌های اربعین، «نذر خون» است که با هماهنگی انجام شده با سازمان انتقال خون، ۱٠ مکان مهم و محوری که مراسم اربعین در آن جا برگزار می‌شود، به این سازمان معرفی شده تا بر اساس ظرفیت‌های موجود در کنار این مراسم، پایگاه سیار اهدای خون برپا شود. معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص سلامت مردم، از برپایی پایگاه‌های سیار واکسیناسیون در روز اربعین خبر داد و بیان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده با نهادهای مربوط، قرار شد در محل برپایی مراسم هیئت های بزرگ‌تر و با جمعیت بیشتر در فضای باز، پایگاه‌های واکسیناسیون مستقر شوند و به مردم ارائه خدمت کنند. وی از مشارکت هیئت های مذهبی و شهرداری مشهد در فضاسازی شهری به مناسبت اربعین خبر داد و گفت: با همراهی هیئت های مذهبی و شهرداری مشهد، فضاسازی لازم از میدان فردوسی تا حرم امام رضا(ع) انجام می شود تا عزیزانی که در این مسیرها پیاده‌روی خواهند داشت از فضای مناسب بهره ببرند. همتی‌فر با بیان این که دو برنامه محوری نیز در شهر مشهد برگزار می‌شود، افزود: به همت چند هیئت مذهبی محوری در مشهد، در خیابان‌های امام رضا(ع) و طبرسی، برنامه‌ای شبیه مراسم ظهر عاشورا برگزار خواهد شد که فضاسازی لازم برای این مراسم نیز انجام شده است.