دستور معاون استاندار برای برخورد جدی با رها کنندگان پسماندهای عفونی در مشهد
خط و نشان برای مخلان بهداشت و سلامت عمومی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در دستوری از دستگاه های متولی ناظر خواست با تولید کنندگان پسماند عفونی که اقدام به رها کردن آن در معابر عمومی می کنند و بهداشت و سلامت عمومی را به خطر میاندازند، برخورد قانونی کنند. به گزارش ایرنا، سید کمالالدین میرجعفریان در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان از دستگاه های اجرایی مرتبط خواست که موضوع پسماندهای عفونی را با حساسیت ویژه ای دنبال کنند زیرا این مسئله فراتر از دستورالعمل ها و قوانین و مقررات است و ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد. وی تاکید کرد: لازم است ضمن فرهنگ سازی، دستگاه های متولی رصد و پایش میدانی در خصوص چگونگی دفع پسماندهای عفونی را افزایش دهند . پس از صدور پروانه فعالیت و تنظیم قرارداد پسماند، دستگاه متولی صادرکننده پروانه باید نظارت بر رعایت الزامات مبتنی بر صدور این پروانه را انجام دهد و یک پشتوانه اجرایی نیز برای آن دیده شود. وی تصریح کرد: براساس الزاماتی که همراه با صدور پروانه فعالیت برای مطب یا مجتمع پزشکی دارای پسماند عفونی تعریف می شود یا باید خود صاحب پروانه مسئول امحای پسماند عفونی اش باشد یا دستگاه متولی که با آن قرارداد منعقد می کند، این مسئولیت را برعهده گیرد. معاون استاندار با تاکید بر همکاری شهرداری در دفن پسماندهای عفونی گفت: به عنوان پشتوانه اجرای رعایت الزامات داشتن پروانه فعالیت مکان های تولید کننده پسماند عفونی، باید بخش «نظارت بر بهداشت محیط» به عنوان دستگاه نظارتی به این موضوع ورود کند و گزارشی از صدور پروانه های فعالیت و اعمال ضوابط و مقررات ارائه دهد.
تولید بیشترین پسماند عفونی در مناطق یک و ۹ مشهد
در این نشست همچنین مناطق یک و ۹ مشهد دارنده بیشترین پسماندهای عفونی شهر مشهد معرفی شدند که در پاره ای موارد این پسماندها از سوی مطب ها و مجتمع ها در معابر رها می شود و جان زباله گردان و بسیاری از مردم را در معرض خطر قرار می دهد، از سوی دیگر پسماند فاضلاب های خانگی نیز در فصل بهار و تابستان بعضا در داخل آب های سطحی رها می شود که این از دیگر معضلات شهر مشهد است. بنابراین مقرر شد که سازمان نظام پزشکی مشهد فهرست واحدهایی که زباله های عفونی را در معابر رها می کنند، مشخص کند تا این مورد پیگیری و مشکل حل شود.
همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست گفت: پس از اعلام فراخوان سرمایه گذاری برای راه اندازی سایت پسماندهای صنعتی و ویژه استان و تبیین نتایج بررسی های به عمل آمده توسط هیئت ارزیابی، دو متقاضی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کردند. وی افزود: فراخوان مزبور توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی و منتشر شد که علاوه بر ایجاد سایت پسماندهای صنعتی، برای ایجاد زباله سوز نیز دعوت به همکاری شده بود. وی اظهارکرد: پس از ارزیابی به عمل آمده، یک سرمایه گذار به عنوان منتخب و یک سرمایه گذار به عنوان جایگزین در بخش لندفیل فراخوان مزبور پذیرفته شدند، با توجه به زمین درخواست شده از سوی متقاضیان برای اجرای لندفیل و پهنه کلی موجود برای سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه نیاز فعلی استان و حفظ فضای رقابتی در فعالیت مزبور، ۱۵ هکتار برای هر متقاضی شامل کاربری های لندفیل، فضای سبز و تاسیسات عمومی اختصاص یافت.
موضوع وضعیت نابسامان پسماندهای عفونی رها شده توسط برخی مطب های پزشکی در مشهد از جمله مواردی است که روزنامه خراسان رضوی در گزارش های پیگیرانه به آن پرداخته است، از جمله گزارشی که روز 28 فروردین ماه در صفحه گزارش روزنامه «خراسان رضوی» با عنوان «دردسر پسماندهای مطب پزشکان» منتشر و درآن وضعیت پسماندهای رها شده عفونی توسط برخی مطب های پزشکی در روزهای قرمز کرونا بررسی شد.
