نوروز در خانه بمانید

توصیه نوروزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهدو نگرانی معاون وزیر بهداشت از وضعیت شهر

محمد حسام مسلمی  / اگر جان بهترین عزیزان تان برای همه اهمیت دارد نوروز امسال در خانه بمانید؛ این جان کلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که خانه ماندن در ایام نوروز را بهترین هدیه برای تمامی افراد جامعه بیان می کند، هدیه ای که سلامتی را به همه افراد می بخشد و می تواند سایه شوم این ویروس را از سر شهر بردارد. با وضعیتی که بیماری کرونا در کشور ایجاد کرده به نظر می رسد بهترین سین هایی که در سفره نوروزی ما می تواند دل ها را شاد کند سین سلامتی است و آن نیز محقق نمی شود مگر با خانه ماندن در ایام نوروز.
به گزارش «خراسان رضوی»، در گفت و گویی که با دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واپسین روزهای سال 98 داشتیم، او در توصیه های نوروزی خود به مردم گفت: نه تنها در ایام نوروز بر مسئله خانه ماندن به صورت جدی تاکید می شود حتی در این ایام علاوه بر خانه ماندن توصیه های بهداشتی را باید رعایت کنیم تا از این بیماری به زودی عبور کنیم. وی با بیان این که نوروز امسال با سال های گذشته به خاطر شیوع کرونا متفاوت است، افزود: زمانی که در خانه هستیم موازین بهداشتی را هم باید رعایت کنیم، افراد حداکثر فاصله را با همدیگر داشته باشند، مهم ترین مسئله ای که در خانه ماندن اهمیت دارد توجه به افراد کهن سال است، ممکن است کودکان با این افراد در ارتباط باشند، به لحاظ این که افراد مسن بیشتر در معرض این بیماری هستند مراقبت کنید که کودکان با این عزیزان در ارتباط نزدیک نباشند تا خدای ناکرده اتفاق بدی رخ ندهد. وی درخواستی  هم از شهروندان مشهدی داشت و گفت: اگر فامیلی  در خارج از شهر مشهد دارید به آن ها بگویید که به مشهد نیایند.
همچنین به گزارش وبدا، معاون کل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست با رئیس ومعاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: راه اصلی مقابله با ویروس کرونا، شناسایی بیماران و جدا سازی آن ها و جلوگیری از شیوع بیماری است و قدم دوم به حداقل رساندن سطح تماس مردم با یکدیگر است. دکتر حریرچی با اشاره به این که خود اظهاری بهترین راهکار برای شناسایی بیماران است تاکید کرد: افراد از طریق سامانه خود اظهاری به نشانی salamat.gov.ir یا پاسخ گویی به کارشناسان با شماره  ۴۰۳۰ خانواده خود را غربالگری می کنند. وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدامات خوبی در زمینه شناسایی بیماران انجام داده  است، افزود:  باتوجه به شرایط شهر مشهد ، نگران این شهر هستیم و با توجه به گستردگی بیماری، توان سیستم بهداشت و درمان برای رسیدگی به بیماران شهر مشهد است اگر تعداد قابل توجهی مسافر وارد شود، نمی توانیم غربالگری کنیم .
متاسفانه شاهد ورود جمع زیادی از مردم به مشهد هستیم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان این که خروج از خانه در روزهای سخت کرونایی کاری غیرمنطقی است، افزود: آمار بالای مسافرت‌ها و ترددهای غیرضروری مردم، آن هم در زمانی که با بحران کرونایی مواجه هستیم نگران‌کننده است. دکتر شاپور بدیعی ضمن انتقاد از بی‌توجهی برخی از مردم به توصیه‌های مسئولان در زمینه مسافرت نرفتن ‌های نوروزی، گفت: در این روزها شاهد ورود جمع کثیری از مردم به مشهد هستیم، آن هم در شرایطی که بارها از سوی مسئولان اعلام شده بود که امسال برنامه‌های طرح نوروزی را نخواهیم داشت و آمادگی پذیرش مهمان را در وضعیت سخت کرونایی نداریم. دکتر بدیعی تصریح کرد: در شرایطی که امکانات موجود با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی به سختی نیاز درمانی مشهدی‌ها را پاسخ می‌دهد، باز شاهد حضور مسافران نوروزی در این شهر هستیم و اگر خدای نکرده مشکلی برای آنان ایجاد شود خدمات‌رسانی در حوزه درمان با توجه به روند روبه‌رشد آمار مبتلایان به ویروس کرونا بسیار سخت خواهد بود.
63 مورد به مبتلایان قطعی کرونا در استان افزوده شد
با اضافه شدن 63 مورد جدید به مبتلایان قطعی کرونا در استان تعداد افراد دارای کرونا در خراسان رضوی به 631 نفر رسید. دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰۸  نفر از کل شهروندان مبتلا به بیماری کرونا در خراسان رضوی مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۲۲۳ نفر متعلق به مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر این استان هستند. انجیدنی در گفت و گو با ایرنا افزود: دانشکده علوم پزشکی نیشابور با ۸۵ نفر بیمار مبتلا به کرونا بعد از مشهد بیشترین شمار بیماران را دارد و پس از آن نیز دانشگاه های علوم پزشکی تربت‌ جام و تربت حیدریه با ۴۲ و ۴۱ بیمار در رده های بعدی شیوع کرونا در خراسان رضوی قرار دارند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حوزه زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار و گناباد نیز به ترتیب ۳۶ و ۱۹ نفر است. انجیدنی افزود: ظرف روزهای ۳۰ بهمن گذشته تا ۲۷ اسفند سه  هزار و ۳۹۷ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی بستری شده‌اند. در این مدت تاکنون دو هزار و ۵۸ نفر از شهروندان اهل خراسان رضوی که به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا مبتلا شده بودند، بهبود یافته و از بیمارستان ها مرخص شده‌اند. وی گفت: هزار و  ۹۶۴ نفر از بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که تاکنون هزار و ۱۰۵ نفر از آن ها بهبود یافته و از بیمارستان به منزل رفته‌اند. انجیدنی همچنین تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان رضوی را که آزمایش آن ها به طور قطعی مثبت بوده است ۴۶ نفر اعلام و بیان کرد: ۲۶ تن از این جان باختگان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۹ تن در حوزه دانشکده علوم پزشکی نیشابور و چهار تن هم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تربت‌جام فوت کرده‌اند. همچنین حوزه جغرافیایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز سه بیمار فوتی و دانشگاه های علوم پزشکی تربت‌حیدریه و گناباد هم هر کدام دو فوتی بر اثر کرونا را ثبت کرده‌اند.