سی و پنجمین «تربیون‌محله» به‌همراه شهردار منطقه9 پای صحبت ساکنان و کسبه بولوار «کوثــر»

ترافیک، سد معبر و تعلل در به سازی پیاده روها

گزارش: فرزانه غروبی | عکس: خراسان

«کوثر» از جمله محله‌های خوشنام و برخوردار مشهد است که ساخت و ساز در آن رواج دارد، به طوری که بیشتر خانه های این محله، به شکل آپارتمان های پنج، شش طبقه و خانه‌های دو، سه طبقه ساخته شده است. نمای بیشتر ساختمان‌ها که معمولا معماری رومی دارند، سنگ مرمر و گرانیت است و اهالی محله، تا حد زیادی از شرایط محل زندگی‌شان راضی هستند. وجود اماکن تجاری، مراکز فرهنگی، مراکز آموزش عالی، یک کتابخانه عمومی و بیمارستان تخصصی فارابی که شامل درمانگاه‌های تخصصی است، از جمله امکانات محله کوثر است که به رفت و آمد و تــردد زیاد شهروندان از تمام نقاط مشهد به این محله دامن زده است. کوثر که در ناحیه 2 منطقه 9 شهرداری مشهد واقع شده است، از شرق به بولوار کوثر، از غرب به خیابان هاشمیه، از شمال به بولوار وکیل آباد و از جنوب به بولوار پیروزی محــدود می شود. یک پنج شنبه پاییزی، به همراه شهردار منطقه9 مشهد، مهمان اهالی محترم کوثر بودیم تا ضمن گشت و گذار در محله، شنونده مشکلات و دغدغه های مردم این منطقه باشیم.

 

یاد و نام شهدای محله کوثر، زنده‌باد
در طول سال‌های دفاع مقدس، 35 شهید از محله کوثر، برای دفاع از خاک و ناموس و وطن پر کشیدند که شهیدان «جواد نمازی مکی»،  «حسین ثابت بیکیان»، «حسن حسینی کاریز عمر»، «محمدرضا یزدانی»،«جلال صدر محمدباقری» و «بهرام علی نژاد مطلق» از این جمله‌انــد. روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.
 

ضرورت چاره اندیشی برای معضل تردد زیاد زباله‌گردها در محله
خانم مظاهری که 13 سال است ساکن محله کوثر است، می گوید: «در این محله، زباله گردها به تعداد بسیار زیاد، رفت و آمد دارند و مدام زباله ها را به هم می ریزند و خیابان ها را کثیف می کنند. از شهرداری می خواهیم در این خصوص چاره ای بیندیشد. دیگر این که گذرگاهِ خاکیِ آب، پشت خیابان هاشمیه 2 قرار دارد که با این که چندین نهال در آن کاشته شده اما هنگام باد و توفان،
گرد وغبار زیادی ایجاد می کند، از شهرداری تقاضا داریم در صورت امکان درخصوص چمن کاری این فضا اقدام کند.»

    حسین فرهادیان، شهردار منطقه 9 شهرداری در پاسخ به این گلایه می گوید: «پسماند خشک دارای ارزش ریالی است و به واسطه سود حاصل از آن، زباله گردها از گذاشته شدن زباله ها در بیرون منازل توسط شهروندان استفاده و این زباله ها را تفکیک می کنند و باعث به هم زدن پلاستیک زباله ها و ریختن زباله در پیاده روها می شوند. بنابراین از شهروندان درخواست می کنیم زباله های خشک را در منزل تفکیک کنند و با مراجعه به سامانه «سیمپ» و دادن آدرس و شماره تلفن، زباله های خشک شان را به ما بسپارند. ماموران این سامانه، با قیمتی بالاتر از ایستگاه های مبادله پسماند در سطح شهر، این زباله ها را دریافت می کنند و در کارتی که به شهروندان ارائه می کنند مبلغ آن ذخیره می شود که مبلغ این کارت ها را می توان برای حمل و نقل با مترو یا اتوبوس استفاده کرد. موضوع چمن کاری را هم بررسی و در صورت امکان، اقدام می کنیم.»
 

به‌رغم مجوز اتحادیه، چرا گل و گلدان گل‌فروش‌ها از پیاده‌روهای محله جمع می‌شود؟
نوروز بیگی که 20 سال است در این محله به گل فروشی مشغول است، با اشاره به این که ماموران سد معبر گل های گل فروشی ها را از مقابل مغازه ها جمع می کنند، می افزاید: «ماموران سد معبر مغازه های گل فروشی را اذیت می کنند و وقتی سبدهای  گل را جلوی مغازه می گذاریم، با سر و صدا آن ها را جمع می کنند. در صورتی که از طرف صنف گل فروشان مجوز داریم که تعدادی گل و گلدان  بیرون مغازه بگذاریم. با این حال ماموران سلیقه ای عمل می کنند و به تعدادی مغازه اجازه می دهند و به تعدادی نــه. این چه وضعی است که گریبانِ ما گل فروشانِ محله کوثر را گرفته؟»

    شهردار منطقه 9 شهرداری مشهد در این خصوص می گوید: «از گل فروشی ها تشکر می کنم که در ایام پایانی سال و اوایل سال جدید در زمینه فضاسازی و زیباسازی شهر به شهرداری کمک می کنند. به هرحال عرض پیاده روهای این محله، آن قدر زیاد نیست، که بشود کالا و اجناس جلوی مغازه گذاشت اما درخصوص گل فروش ها به همکارانم یادآوری می کنم یک فضای مشخص اختصاص دهند که گل فروش ها مثلا تا 50 سانتی متر مجاز باشند در پیاده رو گل بگذارند تا هم کار و کاسبی شان رونق داشته باشد و هم مزاحمتی برای عبور و مرور شهروندان ایجاد نشود.»

 

تعلل پیمانکار در انجام عملیات عمرانی پیاده روهای کوثر
حسینی، شیرینی فروش محله کوثر گلایه می‌کند و می گوید: دو ماه است این منطقه، توسط پیمانکار طرف قرارداد شهرداری که وظیفه ایجاد پیاده رو و به سازی پیاده روهای قدیمی را بر عهده داشته، در کُما فرو رفته و کاسبی ما مختل شده است. با این که ماهانه باید اجاره بهای سنگینی بدهیم، به واسطه تعلل پیمانکار که امروز و فردا می کند و کار را انجام نمی دهد و بهانه می آورد که شهرداری پول ما را نداده، از کار و کاسبی افتاده ایـــم. تکلیف ما چیست و چه کسی پاسخ گوی ضرر و زیان ما به واسطه این شرایط است؟»

   شهردار منطقه 9 با شنیدن گلایه های کاسبان، با پیمانکار پروژه تماس می گیرد و در حضور مردم، او را بازخواست می کند. پیمانکار توضیح می‌دهد به واسطه ناهماهنگی آبفا، معطل نصب انشعاب فاضلاب هستیم و تعلل برای انجام کار، به این دلیل است. منتها قول می دهیم نیروهایمان را در این خیابان و پروژه فعال تر کنیم و زمان رسیدگی به پیاده روهای میدان اول هاشمیه تا میدان دوم هاشمیه را که در قرارداد هشت ماه ذکر شده است به چهار ماه کاهش و در نهایت، تا دوماه آینده، این پروژه را تحویل دهیم.

 

تخفیف الیت به کاسبان محله، در تناقض با اهداف این طرح است
یاشار از کاسبان محله، با دیدن شهردار می گوید: ای‌کاش الیت برای کاسبان محله که مجبورند ساعت های زیادی، خودرویشان را گوشه خیابان، پارک کنند، تخفیف در نظر بگیرد تا هر هفته و هر ماه، مجبور به پرداخت مبلغ چشمگیری به الیت نباشند.»

   حسین فرهادیان، شهردار منطقه 9 شهرداری مشهد پاسخ می‌دهد: هدف الیت این است که توقف خودروها در سطح معابر و خیابان ها کاهش یابد و طبیعتا بهتر است خودرویی که قرار است 8 ساعت مقابل مغازه و کنار خیابان پارک شود، در خانه بماند و کاسبان برای رفت و آمد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. الیت اگر بخواهد به کاسبان تخفیف دهد، به این مفهوم است که قبول کرده شهروندان در مواقع غیرضروری، وسایل نقلیه شخصی شان را به خیابان بیاورند که این موضوع با هدف الیت تناقض دارد.

 

می‌توانیم میز و نیمکت کافه‌مان را در پیاده‌روهای کوثر قرار دهیــم؟
بدیعی یکی از کاسبان این محله که صاحب کافی شاپ پررفت و آمدی در کوثر است، می گوید: از شهرداری می خواهم به ما کافه داران، به خصوص در چنین منطقه پررفت و آمدی، این اجازه را بدهد که مقابل مغازه مان چند میز و نیمکت جمع و جور قرار دهیم تا هم مبلمان شهری زیبا و چشم نواز شود و هم بتوانیم با خدمات رسانی بیشتر به مشتریان، کاسبی پررونق تری داشته باشیم.»

   فرهادیان، شهردار منطقه9 توضیح می‌دهد: مغازه دارانی که درخواست گرفتن مجوز برای قرار دادن میز و صندلی در پیاده رو را دارند، با مراجعه به شهرداری منطقه شان، درخواست بدهند تا پس از طی مراحل اداری و قانونی و بررسی شرایط در صورت امکان، فضای مدنظر در اختیارشان قرار گیرد.

 

ویراژ خودروها با سر و صدا و موزیک بلند، مخل آسایش ساکنان
خانم حسینی که 10 سال است ساکن محله کوثر است، گلایه می‌کند و می گوید: وجود مراکز آموزشی در محله، یک امتیاز است ولی به ترافیک دامن می زند. فارغ از این، رفت و آمد پرسرعت و ویراژهای همراه با سر و صدا و موزیکِ بسیار بلند جوانان، عصر و شب و نصفه شب در کوثر که اتفاقا محله ای است که سالمندان، به خاطر آرامش و سکوت این محله را برای زندگی انتخاب کرده اند، مخل آسایش همسایه ها شده. تکلیف ما چیست؟»

   سرهنگ «علیرضا رحیمی»، رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در این‌باره پیشنهاد می‌دهد: از ساکنان گلایه مند کوثر می خواهم اعتراض و درخواست رسیدگی شان را در این باره به شکل مکتوب به ایستگاه پلیس راهور، مستقر در فلکه پارک ارائه دهند تا بتوانیم موضوع را به وسیله گشت و نظارت، پیگیری کنیم.

 

جانمایی نامناسب ایستگاه اتوبوس باعث تصادف و خسارت
یکی دیگر از کاسبان محله که به ساعت فروشی اشتغال دارد، اعتراض می کند و می گوید: یک ایستگاه اتوبوس مقابل مغازه ام واقع در کوثر قرار دارد که به واسطه جانمایی نامناسب، اتوبوس امکانِ پهلو گرفتنِ مناسب ندارد و بیشتر مواقع باعث تصادف می شود. لازم است این ایستگاه، برای جلوگیری از خطرات و خسارت های بعدی، در اولین فرصت جابه جا شود.»

   شهردار منطقه 9 شهرداری مشهد می گوید: از همکاران بخش ترافیک در شهرداری خواستم این مسئله بررسی و در صورت صحت، طی مکاتبه ای با اتوبوسرانی، موضوع حل شود.»

 

قرار امروز تریبون‌محله، 25مهرماه، محله ایثار
امروز 25مهر، تریبون‌محله‌ای‌ها مهمان مردم محله ایثار، واقع در منطقه 4 شهرداری مشهد هستند. اهالی محترم این محله می‌توانند ساعت 10:30، ابتدای خیابان ایثار منتظرمان باشند تا به همراه شهردار منطقه، مشکلات و کمبودهای محله شان را بشنویم و منعکس کنیم.