مهارت یک‌دقیقه‌ای

چند نکته برای داشتن یک خواب راحت

خواب مناسب (هر شب ۷ تا ۹ ساعت) به همان اندازه برای سلامتی، عملکرد مناسب جسم و روان و احساس شادابی اهمیت دارد که تغذیه مناسب و تناسب اندام. با‌این‌حال، خیلی احتمال دارد که گاهی خواب خوبی نداشته باشیم. در روزهایی که از شدت خستگی یا استرس پرانرژی می‌شویم، به خواب رفتن دشوار می‌شود. اما چطور این وضعیت را تغییر دهیم؟
   فیبر بیشتر و چربی اشباع‌شده کمتری بخورید. در پژوهش محدودی که درباره اثر تغذیه روی خواب انجام شد، محققان دریافتند رژیم غذایی کم‌فیبر همراه با روغن اشباع‌ زیاد (که در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب و کم‌چرب یافت می‌شود) با کیفیت خواب پایین‌تر در ارتباط است. مقدار فیبر توصیه شده، در حدود ۲۵ تا ۳۵ گرم در روز است. این میزان فیبر را، به‌شکل مخلوطی از فیبر محلول و نامحلول، می‌توان با رژیم غذایی حاوی گیاهان و غذاهای فیبردار تأمین کرد، مثلا خوراکی‌هایی مثل میوه‌ها، سبزیجات، انواع لوبیا، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل.
      حتما مقدار کافی منیزیم به بدن‌تان برسانید. منیزیم ماده معدنی آرام‌کننده‌ای است که به ما کمک می‌کند در مواجهه با استرس فرسوده نشویم. منیزیم در مسیرهایی نقش دارد که میزان تجربه استرس را تنظیم می‌کنند، مثلا علایمی چون تپش قلب، دلشوره و سردرد. منیزیم در سبزیجات با برگ سبز، انواع لوبیا، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل و همچنین در شکلات تلخ، وجود دارد؛ البته فقط درصورتی‌که از انواع این غذاها به‌طور مرتب استفاده کنیم، می‌توانیم مقدار نیاز روزمره‌مان را تأمین کنیم.
      تغذیه شبانه را کاهش دهید. خوردن در زمانی که قرار است به‌زودی به تخت‌خواب برویم می‌تواند باعث برگشت اسید معده (رفلاکس معده) شود و خواب‌مان را برهم بزند. باید از خوردن مقدار زیادی غذا در وعده‌ شام و سرزدن بی‌وقفه به آشپزخانه دوری کنیم. این عادت شب‌هنگام احساس سنگینی را در بدن به‌ وجود می‌آورد