رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه هوانیروز مشهد از ویژگی‌های ارتشیان می‌گوید

انگیزه‌های الهی در کنار برخورداری از سلاح‌های پیشرفته

گروه پلاک عزت - امروز بی شک ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار قدرت، صلابت و اقتدار نظامی اش دارای مبانی عمیق اعتقادی و فرهنگی است. به طور قطع همین دارا بودن مبانی فکری و اعتقادی است که این سربازان فداکار وطن را از تمام ارتش های جهان متمایز کرده است. ارتش ما امروز دل در گرو مکتب و اندیشه غنی دینی و ارزش های ایرانی – اسلامی دارد و خود را هر لحظه آماده جهاد، شهادت و دفاع از وطن می داند.
توسعه و نشر این فرهنگ و تقویت بنیان های اعتقادی در ارتش جمهوری اسلامی وظیفه نهاد عقیدتی سیاسی این نیروی نظامی و مکتبی است. 23مهر سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، از این رو فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ حجت الاسلام والمسلمین حسن بهشتی پور، رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه پنجم رزمی هوانیروز مشهدمقدس رفتیم. او از چگونگی تاسیس تا مجموعه فعالیت های این نهاد برایمان توضیحاتی ارائه کرد که با همدیگر مرور می کنیم.
پیشنهاد آیت ا... خامنه ای به حضرت امام(ره)
برای نخستین پرسش از آقای بهشتی، می خواهم از چگونگی تاسیس این نهاد برایم بگوید: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحولات عمیق در همه ابعاد کشور و از سویی حاکمیت مبانی اسلامی، ضرورت تغییرات و ایجاد یک ارتش اسلامی برای مسئولان عالی رتبه پدیدار شد. با توجه به چنین شرایطی و برای دستیابی ارتش به آن جایگاهی که قانون اساسی برای آن در نظر گرفته است و همچنین به منظور گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی در بین کارکنان ارتش و سازمان های وابسته به آن، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یا (سیاسی و ایدئولوژی)  در ماه های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آیت ا... خامنه ای که در آن زمان عضو شورای انقلاب و نماینده حضرت امام(ره) در وزارت دفاع بودند، پیشنهاد ایجاد یک تشکیلات اعتقادی، فرهنگی و سیاسی را در ارتش به حضرت امام(ره) ارائه کردند و ایشان در تاریخ 23 مهر 1358 فرمان تاسیس نهاد مقدس عقیدتی سیاسی در ارتش جمهوری اسلامی ایران را صادر فرمودند و در حکمی دیگر نیز خطاب به رئیس ستاد مشترک تصریح کردند که این سازمان در انتخاب خط مشی خود صرفا تابع ولایت فقیه است و فقط از نظر نیروی انسانی و آماد و پشتیبانی تابع ستاد مشترک خواهد بود. از این رو، در فردای آن روز یعنی 24مهر 58 این طرح در شورای انقلاب نیز مطرح شد و فرایند اجرایی آن شکل قانونی گرفت.
40سال مجاهدت
رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه پنجم رزمی هوانیروز مشهد با تاکید بر نقش موثر روحانیت در حوزه های فرهنگی مجموعه ارتش، چنین یادآور می شود: 40 سال مجاهدت روحانیت پرتلاش و سربازان فرهنگی در ارتش و در خدمت آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز ارتش را به یک سازمان اسلامی، انقلابی و مردمی و در خدمت آرمان های نظام اسلامی قرار داده است که نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در تامین امنیت مرزها و حفاظت از کیان و استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی ایفا می کند.
عامل ایمان در کنار برخورداری از آمادگی نظامی
بهشتی پور ارتش را دارای ابعاد مختلف بر می شمارد و تاکید می کند: ارتش امروز به لطف الهی ضمن برخورداری از تجهیزات و تسلیحات پیشرفته موردنیاز و نیروی انسانی آموزش دیده و چابک، عامل مهم برترساز یعنی ایمان، اراده و انگیزه معنوی را نیز داراست. در واقع، اولین ویژگی ارتش ما و نیروهای مسلح، ایمان و انگیزه های الهی آن هاست که در قلوب این سربازان وطن و از جمله در نیروهای فداکار ارتش موج می زند و همین ویژگی است که این نیرو را آماده هرگونه ایثار و فداکاری برای دین و وطن کرده است. وی همچنین دارابودن فرماندهی آگاه با شانیت دینی و ولایت فقیه، مردمی بودن و ارتباط عمیق با مردم ، شهادت طلبی، مقاومت و استکبارستیزی را از دیگر خصوصیات نیروهای مسلح و به ویژه ارتشیان برشمرد. وی با اشاره به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی چنین می گوید: هم اکنون یک روحانی فاضل، متدین و ولایتمدار در  راس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی حضور دارد که به منظور ارتقای سطح معنویت و بصیرت در ارتش جمهوری اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی کند. به طور قطع، رشد روحیه معنوی در میان ارتشیان رابطه مستقیمی بر افزایش قدرت دفاعی و توان بازدارندگی در برابر تحرکات بدخواهان کشور دارد و در این زمینه، سازمان عقیدتی سیاسی همواره در قالب طرح های فرهنگی مصباح بر امر ارتقای روحیه معنوی و بخش های سیاسی و فرهنگی پرسنل اهتمام جدی دارد. حجت الاسلام بهشتی پور در بخش دیگری از صحبت هایش به موارد دیگری از وظایف عقیدتی سیاسی ارتش اشاره و اظهار می کند: عقیدتی سیاسی، سازمانی است با سلسله مراتب مستقل و متمرکز که وظایف متعددی را برعهده دارد. به گفته وی، وظیفه رشد و گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی در ارتش براساس معیارها و ضوابط اسلامی و تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله ماموریت های این سازمان است. همچنین آموزش عقیدتی سیاسی پرسنل، انجام فعالیت های تبلیغی برای پرسنل، ارائه خط مشی های مکتبی، نظارت بر حفظ و عمل به موازین اسلامی در تمامی زمینه ها، بررسی و ارزیابی کارکنان از لحاظ شایستگی مکتبی برای انتصابات و ماموریت ها و نیز کلیه وظایف روابط عمومی، دیگر وظایف عقیدتی سیاسی به شمار می آید.