گزارش خبری

اعتراضات سرمایه گذاران مالباخته «سینا بهداشت» و توضیحات مدیر عامل

صبح دیروز، به واسطه تماسی با روزنامه خراسان‌رضوی، از یک تجمع 100 تا 150 نفریِ افــرادی که ادعا می‌شد سرمایه گذاران مالباخته شرکت بازرگانی آرایشی‌بهداشتی« سینا بهداشت » هستند در مقابل دفتر این شرکت مطلع شدیم و برای بررسی موضوع به محل تجمع رفتیم. جمعیتی از زن و مرد با مدارک و مستندات متفاوت در دست، پیگیر احقاق حق‌شان بودند. برای مطلع شدن از جزئیات ماجرا، با چندین نفر از تجمع‌کنندگان همکلام می‌شوم. سه زن، برای صحبت پیش‌قدم می‌شوند و یکی به نمایندگی از بقیه، ماجرا را از نگاه خودش، این طور شرح می‌دهد:
جذب سرمایه، در مهمانی پرزرق و بـرق
«سال گذشته از طرف یکی از اقوام به یک مهمانی پرزرق و برق دعوت شدیم و وقتی جمع حاضران جمع شد، میزبان شروع به سخنرانی کرد. میزبان برای ما از اعتبار زیادی برخوردار بود و مورد احترام همه. روی همین حساب، وقتی اعلام کرد به درخواست پسرش از ما دعوت می‌کند برای سرمایه گذاری در شرکتش که یک بازرگانی محصولات آرایشی‌بهداشتی است، قدم برداریم و با این کار در سود شرکت سهیم شویم و برای این مشارکت نیز سودی در نظر گرفته می‌شود که ماهیانه پرداخت و به وسیله پیامک اطلاع رسانی می‌شود، با اعتماد کامل پذیرفتیم و به اعتبار او، با پسرش قراردادهایی تحت عناوین قرارداد سرمایه گذاری یا مشارکت محدود امضا کردیم و مبالغی را به حسابشان ریختیم. مبالغ از پنج میلیون تا یک میلیارد تومان بود. خود من ابتدا مبلغ 10 میلیون تومان در این طرح سرمایه گذاری کردم و ماهانه بین 380 تا 420هزارتومان سود دریافت می‌کردم. وقتی پرداخت منظم و به موقع سود را دیدم، 20 میلیون تومان دیگر به مبلغ قبلی اضافه کردم و به ازایش، ماهانه یک میلیون و 600هزارتومان به حسابم واریز می‌شد، به طوری که بخشی از اجاره‌خانه‌مان را از این طریق پرداخت می‌کردم. این شرکت در چهار نقطه شهر، دفترهای بسیار مجلل و کارکنان خوش برخورد داشت. هر چند وقت یک بار برای ما جشن هایی برگزار و در آن هدایایی داده می شد. هرماه قرعه کشی برگزار و چندین خودرو کادو داده می شد. خلاصه این زرق و برق ها چشم ما را گرفت.»
حس کردیم با بی صداقتی مواجه ایم  
این زن، در ادامه مدعی می‌شود: «پرداخت سود سرمایه‌گذاری در شرکت «سینا بهداشت» تا مهر 97 ادامه داشت تا این که از مهر، دیگر پولی به حسابمان واریز نشد. هرچه با شرکت تماس می‌گرفتیم، کسی پاسخ گو نبود و وقتی حضوری رفتیم، گفتند این همه‌وقت منظم پولتان را گرفتید و حالا چند روز تحمل کنید. صبر ما ادامه دار شد تا جایی که صاحبان شرکت اعلام کردند سرمایه گذاری شما، مشارکت در سود و زیان پروژه های شرکت بوده و حالا ما در زیان هستیم و شما هم باید در این زیان سهیم باشید. این جا بود که حس کردیم با بی صداقتی مواجه ایم. هرچند از قبل می دانستیم مدیرعامل این شرکت، سابقه ورشکستگی  دارد و  پدرش پرداخت کرده و بیرون آمده اما به واسطه اعتماد به پدرش که یکی از طلافروش‌های مشهد است، فریب خوردیم. ضمن این که رفت و آمد فردی که با ظاهر سازی  ادعا می کرد به یکی از بزرگان شهر وصل  است، ما را گـول زد. »
یکی از سرمایه گذاران  : مردم 400میلیارد تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند
این زن  در ادامه ادعاهایش می گوید: «وقتی فهمیدیم دیگر قرار نیست سودی به ما پرداخت شود، خواستیم اصل پولمان برگردانده شود اما صاحبان شرکت هرروز یک بهانه می آوردند تا این که با تجمعاتی که در محل شرکت داشتیم، آن ها را متقاعد به برگرداندنِ اصل پولمان کردیم. مسئولان اعلام کرده اند در خرید و فروش آلومینیم، آهن، زمین، کاشی و سرامیک سرمایه گذاری کرده اند و قرار شد به طلبکاران، زمین و حواله خرید به جای طلب شان بدهند. حواله ها هم به این شرط داده می‌شد که مثلا اگر 14میلیون سرمایه داشتی، باید 14 میلیون تومان دیگر واریز و یک حواله 28میلیونی شمش آلومینیم از کارخانه دریافت می کردی. زمین هایی که داده می شد، مشاع بود و در آنِ واحد به چندین نفر واگذار شده بود و امکان تفکیک هم نداشت و در مناطق دور افتاده بود. خب همه این‌ها نشان می‌داد مسئولان شرکت در تلاش اند  به هر شکل شده چک و سفته‌هایی را که دستمان بود، جمع کنند. به عده ای هم چک هایی داده شد که پس از سررسید، برگشت می خورد چون پولی در حساب وجود نداشت.» این خانم در پایان ادعا می‌کند: «طبق شنیده‌ها، سرمایه ای که به این فرد از سوی مردم امانت داده شده بود، چیزی حدود 400 میلیارد تومان بود که هنوز به مردم پس نداده است. ما چندین بار تجمع کردیم اما متاسفانه مسئولان شرکت بادیگاردهایی استخدام کرده اند و به ما اجازه ورود نمی دهند و حتی تهدیدمان کردند .»
تجمع پر زدو خورد
برخی تجمع‌کنندگان فقط قرارداد مشارکت همراه  داشتند، برخی به مبلغ قرارداد، چک و سفته برگشت خورده در دست داشتند، بعضی حواله دریافت کالا و چند نفری هم توافق‌نامه قسط بندی چک‌ها همراهشان بود و عده دیگری نیز با حکم جلب و توقیف اموال به همراه ماموران نیروی انتظامی در محل حضور داشتند. افرادی که با حکم توقیف اموال حضور داشتند، مشغول بسته بندی محصولات داخل فروشگاه، اجناس داخل انبارها و حتی باز کردنِ کولرهای گازی بودند. خانمی که به همراه همسرش برای وصول مطالبات خود به شرکت آمده، مدعی می شود: «در طبقه پنجم ساختمان، اتاقی وجود دارد که مطمئنم مدیران شرکت داخل آن هستند ولی نمی‌گذارند داخـل شویم.» همسر خانم ادعا می کند: «من با مدیر امور حقوقی شرکت در حال صحبت بودم و خیلی آرام از او خواستم تکلیف ما را مشخص کنند اما آن ها تهدیدم کردند و بعد هم با من گلاویز شدند و کتکم زدند.» زن جوان دیگری که او هم ادعا می کند توسط بادیگاردهای شرکت کتک خورده است، می‌گوید: «من خارج از فضای شرکت و در خیابان ایستاده بودم و در حال فیلم برداری با تلفن همراهم از شلوغی ها بودم که یکی از مدیران شرکت به سمت من دوید و دستم را محکم کشید و تلفن همراهم را از دستم خارج کرد. با دخالت آقایانی که در محل حضور داشتند، توانستم تلفنم را پس بگیرم اما چندین بار تهدید شدم اگر گوشی را از کیفم خارج کنم، شکسته خواهد شد.» یکی دیگر از طلبکاران مدعی می شود: «مدیرعامل شرکت قرار بود امروز صبح به شرکت مراجعه و با مردم صحبت کند اما تا الان که ساعت 13 است، این اتفاق نیفتاده». بنا به ادعای حاضران ، فردی که از فیلم برداری مردم جلوگیری می کرد، از مدیران شرکت است که از فعالیت و ورود عکاس خراسان هم جلوگیری کرده  و  می‌گوید: «این جا ملک شخصی من است و حق ورود و عکاسی ندارید.» و در ادامه، عکاس را از محل خارج و در حاشیه خیابان نگه داشت و یکی از کارمندانش را مامور مراقبت از عکاس کرد.
ادعای یکی از مدیران پیشین شرکت « سینا بهداشت»: تخفیف‌های غیرمنطقی و پرداخت سود، عامل سقوط شرکت
یکی از مسئولان پیشین شرکت بازرگانی آرایشی بهداشتی« سینا بهداشت» که پس از تصمیم شرکت به جذب سرمایه‌گذار، از شرکت بیرون آمده و هم اکنون مسئولیتی در این شرکت ندارد، ضمن تایید ادعای تجمع‌کنندگان،  طی تماسی تلفنی به ما می‌گوید: تمام مشکلات این شرکت از زمانی شروع شد که تخفیف‌های  بی‌سابقه و  جذب سرمایه در شرکت باب شد. همین باعث شد شرکت در سرازیری سقوط قرار گیرد. تا زمانی که من در شرکت فعال بودم، تلاش هایی برای حضور در فرابورس انجام شد و مدیر شرکت می خواست سهام شرکت را وارد فرابورس کند اما متاسفانه نتوانست به واسطه سودهای کلان دوام بیاورد به همین دلیل، مشکلات زیادی برای خودش و مردم به وجود آورد. من از تعداد دقیق سرمایه گذاران و مبلغ دقیق بدهی خبر ندارم. چیزی که اطلاع دارم، مبلغ 400 میلیارد تومان است که واقعا هم رقم بالایی است و اطلاعات من هم در همین حد است.»
یک شرکت با سابقه قاچاق کالا
«مهدی مقدسی» کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی در این باره می‌گوید: «از این شرکت در گذشته چندین بار مواردی از کالای قاچاق یا تاریخ مصرف گذشته کشف و پرونده های قضایی آن تشکیل و اموال نیز جمع آوری شده بود. اما در خصوص جذب سرمایه گذار یا هر عنوان دیگری که طلبکاران این شرکت دارند، چون موضوع در حیطه اختیارات و وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست، بنابراین نظارت و رسیدگی به آن نیز بر عهده ما نیست. کار اقتصادی و تجاری این شرکت با نظارت ما صورت گرفته و با تخلفات آن برخورد قانونی انجام شده اما جذب سرمایه گذار، ارتباطی به ما ندارد چون این سازمان اساسا به جز مواردی مثل شرکت های تعاونی، مجوزی برای فعالیت بنگاه های اقتصادی برای مشارکت صادر نمی کند.» در ادامه، دادستانی و روابط عمومی دادگستری استان، در واکنش به این اتفاق و پیگیری خبرنگار خراسان رضوی، اظهارنظر درباره این موضوع را منوط به درخواست کتبی و نامه نگاری از سوی روزنامه خراسان رضوی و بررسی این درخواست کردند که تا لحظه چاپ این گزارش، این مهم اتفاق نیفتاد اما پیگیری‌ها برای فهم ابعاد گوناگون ماجرا از سوی خراسان رضوی ادامه دارد.
توضیحات مدیر عامل شرکت سینا بهداشت
به دنبال اتفاقات روز گذشته از ظهر دیروز پیگیر دریافت پاسخ مدیر عامل شرکت سینا بهداشت شدیم . در نهایت پاسخ وی در ساعت 22 شب گذشته به صورت مکتوب برای ما ارسال شد که مشروح آن  را به اطلاع می رسانیم: با احترام پیرو پیگیری آن روزنامه محترم و براساس رسالت رسانه ای روزنامه خراسان، توضیحات ذیل عنوان می‌گردد. لذا مستدعی است در همان صفحه، درج گردد. شرکت سینا بهداشت آدلی به شماره ثبت ۴۹۶۲۳۲ با شخصیت حقوقی سهامی عام در مورخ 1389/7/28 به ثبت رسیده و مشغول فعالیت می‌باشد. لذا این مجموعه در راستای گسترش شبکه فروش خود در قالب قراردادهای مشارکت مدنی در موارد محدود، اقدام به جذب سرمایه از برخی افراد نموده که با عنایت به برخی مشکلات اقتصادی کشور با دعوت سرمایه گذاران، اقدام به تسویه حساب نامبردگان کرده که تاکنون با بیش از نیمی از این قراردادها تسویه حساب کامل گردیده است. لذا در خصوص ادعای کذب برخی افراد مبنی بر ضرب و شتم سرمایه گذاران توسط این شرکت، اظهار می‌کند حواشی یاد شده به هیچ وجه صحت نداشته و مدیریت این شرکت حاضر به پیگیری ماجرا تاحصول نتیجه قطعی می باشد. مجدد  تاکید می گردد شرکت سینا بهداشت آدلی به هیچ وجه و ‌تحت هیچ شرایطی اقدام به فروش سهام نکرده و این حق را برای خود محفوظ می داند که از طریق تیم حقوقی خود با شایعه سازان برخورد قاطع قانونی و قضایی را انجام دهد.