شهردار مشهد :

خریدار محصولات معمارانه برای بهبود سیما و منظر شهری هستیم

شهردار مشهد با تاکید بر این که یکی از موضوعات جدی که با آن روبه رو هستیم، ایجاد حس تعلق مکانی برای مردم است، گفت: در این راستا با حمایت شورای شهر، خریدار محصولات معمارانه برای بهبود سیما و منظرشهری مشهد به منظور ایجاد حس تعلق در شهروندان هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی روز گذشته در همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار که با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و تعداد زیادی از فعالان حوزه معماری برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم در شهر مشهد با وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع)، مسجد گوهرشاد و... به اندازه‌ای ظرفیت وجود دارد که در مردم حس تعلق ایجاد کند اما اگر منصف باشیم باید بگوییم با این که معماران نامداری چون شیخ بهایی را که بناهای ماندگاری از آن ها باقی مانده است، داشته‌ایم در سال‌های ‌اخیر و دوران معاصر اثر ماندگاری که هنرمعماری در آن متجلی باشد، ارائه نشده است. کلایی با اشاره به این که سیما و منظر شهری مشهد نیازمند یک معماری مناسب است، اظهار کرد: بر این اساس مدیریت شهری خریدار محصولات معمارانه برای بهبود سیما و منظر شهری است، محصولاتی که با عصر معاصر و عناصری که در زندگی کنونی مردم حضور دارند و همچنین با هویت شهر مشهد پیوستگی داشته باشد و باعث ایجاد حس تعلق و ارتباط مردم با سیما و منظر شهری شود.
مشهد باید به یکی از شهرهای زیبای مذهبی دنیا تبدیل شود
همچنین رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این مراسم گفت: مشهد باید به یکی از شهرهای زیبای معنوی دنیا در حوزه معماری تبدیل شود.به گزارش مهر، حسین شرکاء اظهار کرد: تلاش برای زیباسازی شهر وظیفه همه دستگاه‌ها بوده و فعالان رشته معماری باید به کیفیت و هویت به صورت همزمان توجه کنند.وی افزود: ساختمان‌ها باید به شکلی طراحی و اجرا شوند که به عنوان یک بنای ماندگار پس از سال‌ها پابرجا بمانند و تنها نیاز به بازسازی داشته باشند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: باید در طراحی و ساخت ساختمان‌ها در پایتخت معنوی کشور به جایی برسیم که این شهر به عنوان یکی از زیباترین شهرهای معنوی دنیا مطرح باشد.همچنین محمد هادی مهدی نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: هم اکنون رشته معماری در ۱۸ دانشکده و دانشگاه در شهر مشهد در حال آموزش است اما متأسفانه هیچ برآورد درستی از نحوه جذب دانش آموختگان این حوزه نداریم.
وی افزود: اکنون به صورت تخصصی به حوزه معماری در پروژه‌های شهری مشهد همچون بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، طرح میدان شهدا و بازآفرینی شهری، نگریسته می شود و در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر قرار دارد. وی با اشاره به برنامه‌های شورای شهر در حوزه رونق گرفتن ساخت و سازها در شهر گفت: مصوبه رونق بخشی به صنعت ساختمان با ارائه مشوق‌های مناسب، اتفاقات خوبی را می‌تواند در حوزه معماری و شهرسازی رقم بزند.رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: باید به سمت شفافیت هرچه بیشتر و از بین رفتن رانت اطلاعاتی برای ایجاد عدالت عمومی در شهرداری مشهد گام برداریم.