​گزارش خبری

تایید بیکاری 150 نفر از مجموعه ایران خودروی خراسان

مسعود حمیدی
در حالی که مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون حدود 150 نفر از نیروهای شرکت ایران خودروی خراسان به دلایل مختلف  بیکار شده‌اند، مدیرعامل این شرکت این تعداد را در مقابل پنج هزار نیروی این مجموعه انگشت‌شمار می‌داند. به گزارش خراسان رضوی، بعد از نوسانات ارزی ابتدای امسال و موج گرانی‌ها، واحدهای تولیدی استان با مشکلات جدی در تأمین سرمایه در گردش و مواد اولیه روبه رو شدند و برخی از واحدهای تولیدی دست به تعدیل نیرو زدند. به تازگی تعدادی از نیروهای شرکت ایران خودروی خراسان که از کار بیکار شده‌اند در تماس با خراسان رضوی  مدعی شدند که این شرکت دست به تعدیل نیروی گسترده زده است و قرارداد برخی نیروها را تمدید نمی‌کند.
در حد ادعا
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان در گفت و گو با خراسان رضوی، تعدیل نیروی گسترده در شرکت ایران‌خودرو را رد کرد و گفت: اگرچه چندین بار در فضای مجازی ادعاهایی از این قبیل مطرح‌شده اما آخرین بررسی‌های انجام‌شده نافی این موضوع است.هادی ابوی افزود: البته بررسی‌های ما مربوط به ماه گذشته بوده است و تنها تعداد محدودی از نیروها به دلیل مشکلاتی مانند اختلاف کارگر و کارفرما یا جابه جایی بیکار شده‌اند.
از ابتدای سال تاکنون 150 نفر بیکار شده اند
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در واکنش به موضوع تعدیل نیرو در ایران خودروی خراسان به «خراسان رضوی» گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 150 نفر از نیروهای این شرکت طی 11 ماه بیکار شده‌اند و به‌هیچ‌وجه به‌صورت یک جا یا ناشی از شرایط اقتصادی و تعدیل نیرو نبوده است. 
عطا متین فر بابیان این که این نیروها بیشتر به دلیل پایان قراردادهای خود و تغییر شغل یا اختلافات بین کارگر و کارفرما تعدیل‌شده‌اند، افزود: به تازگی شایعاتی در فضای مجازی  مبنی بر این که شرکت ایران خودروی خراسان حدود دو هزار نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده، مطرح‌ شده است. به همین دلیل برای بررسی صحت‌ و سقم این ادعا، اداره کار استان روزهای گذشته جلسات متعددی با مدیران این شرکت برگزار کرده که اسناد و شواهد بیانگر این است که به‌هیچ‌وجه این شرکت تعدیل نیرو نداشته است.
وی با تایید این که این شرکت اضافه‌کاری‌ها و نوبت‌های کاری‌ خود را حذف کرده است، ادامه داد: مدیران شرکت ایران‌خودروی خراسان اذعان کرده‌اند که امسال تعدیل نیرو نخواهند داشت و به‌احتمال‌زیاد تا فصل بهار سال آینده نیز خبری از تعدیل نیرو در این شرکت نخواهیم شنید. 
با توجه به این که این شرکت با کاهش ظرفیت تولید مواجه شده است، امیدواریم با پیگیری مدیران استانی شاهد هیچ‌گونه تعدیل نیرو در هیچ‌یک از واحدهای تولیدی استان نباشیم.
تعدیل نیرو صحت ندارد
مدیرعامل ایران خودروی خراسان نیز ادعای تعدیل نیرو در این شرکت را به‌طورکلی تکذیب کرد و به خراسان رضوی گفت: این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. به‌هرحال در یک مجموعه تولیدی که بیش از پنج هزار نفر به‌صورت مستقیم در آن فعال هستند و حقوق می‌گیرند، جابه جایی تعدادی انگشت‌شمار موضوعی طبیعی است که عمدتاً به دلیل تغییر شغل و از این قبیل موارد بوده است.بیژن زاهدی فرد درباره این ادعا که این شرکت نیروهای خود را به مرخصی‌های اجباری می‌فرستد و اضافه‌کاری‌ها را لغو می کند، اظهار کرد: این شرکت به‌هیچ‌وجه به نیروهای خود مرخصی اجباری نداده است. از سویی اداره کل کار استان به‌طور کامل از جزئیات وضعیت نیرو‌های شرکت ایران خودروی خراسان مطلع شدند.
با 40 درصد ظرفیت کار می کنیم
وی توضیح داد: شرکت ایران خودروی خراسان سال گذشته در سه نوبت و 40 درصد بالاتر از ظرفیت خودکار می‌کرد و کارنامه درخشانی در این خصوص داشت اما از ابتدای امسال تاکنون، تحت تأثیر موضوعاتی مانند گرانی‌ها و نبود قطعات، هم اکنون تنها با 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. بنابراین با توجه به شرایط پیش‌آمده طبیعی است که نوبت‌های کاری و اضافه‌کاری‌ها کاهش پیدا کند اما تعدیل نیرو وجود نداشته است.مدیرعامل ایران خودروی خراسان ادامه داد: شرکت ایران خودروی خراسان، بزرگ‌ترین مجموعه شرق کشور است و همه مدیران استانی از مسائل این مجموعه مطلع اند  اما به‌هرحال این شرکت یک بنگاه اقتصادی است و باید پاسخ گوی سهام‌داران خود باشد. هرچند همه تلاش خود را به کار می گیریم که این مجموعه را حفظ کنیم و هیچ تعدیل نیرویی نداشته باشیم.