استانداردر جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان دربخش احمدآباد مطرح کرد:

توسعه اقتصادی با اشتغال پایدار محقق می‌شود

ایران خودروی خراسان شانزدهمین معین اقتصاد مقاومتی استان شد
نویسنده : پرورش

استاندار درادامه سفرهای استانی روزگذشته، به بخش احمدآباد شهرستان مشهد رفت ودر جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان دربخش احمد آباد گفت :توسعه زیرساخت ها و زیربناها بخشی از توسعه است اما توسعه اقتصادی وقتی محقق می شود که اشتغال پایدار ایجاد شود و سطح رفاه و معیشت مردم ارتقا یابد. رزم حسینی با امضای تفاهم نامه ای با ایران خودروی خراسان درحضور امام جمعه و نماینده مردم در مجلس و جمعی از مسئولان محلی، ایران خودروی خراسان را به عنوان معین اقتصادی بخش احمد آباد شهرستان مشهد تعیین کرد. به گزارش خراسان رضوی، بر اساس  تفاهم نامه ای که در حاشیه ستاد اقتصاد مقاومتی استان امضا شد ، 109 میلیارد تومان پروژه اقتصادی در حوزه های مختلف دارای مزیت طراحی شده است  که زمینه اشتغال برای 300 نفر و تولید و توسعه را فراهم می کند. استاندار درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در بخش احمدآباد شهرستان  مشهد  با بیان این که توسعه زیرساخت ها و زیربناها بخشی از توسعه است، افزود: توسعه اقتصادی وقتی محقق می شود که اشتغال پایدار ایجاد شود و سطح رفاه و معیشت مردم ارتقا یابد.  وی با اشاره به این که امروز با یک نگاه نو و هم سو با هم در مسیر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک هدف مشترک گام برمی داریم افزود : ما می خواهیم در آغاز دهه پنجم انقلاب، استان را به شکلی متفاوت از گذشته و کارآمدتر اداره کنیم و خراسان رضوی این ظرفیت و توان را دارد که در کشور تبدیل به الگویی بی نظیر شود.
رزم حسینی گفت : در واقع این افراد و هر کسی که برای جوانان کسب و کار ایجاد کند، یک کار مقدس و جهادی انجام داده و مجاهد اقتصادی است. وی تصریح کرد : این در حالی است که در صنایع بزرگ برای هر فرصت شغلی باید یک میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود اما در حوزه مشاغل خانگی و خرد با 10 تا 20 میلیون تومان سرمایه گذاری می توان یک نفر از اعضای خانوار را شاغل کرد. استاندار با بیان این که فرصت های بسیار خوبی برای توسعه منطقه ای در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: باید با شناسایی ظرفیت های موجود، از این فرصت ها بهره برداری مطلوب کرد. شایان ذکراست، استاندار روزگذشته بازدیدی از کارخانه ایران خودروی خراسان نیز داشت.
استاندار  ادامه داد: ایران خودروی خراسان ظرفیت اقتصادی خوبی برای کمک به اجرای طرح توسعه اقتصاد مقاومتی در منطقه بینالود و ارتقای این منطقه دارد.  وی با بیان این که شرکت های خودروسازی مجموعه های پول سازی هستند و در دنیا گردش مالی بالایی دارند ضمن آن که ضریب اشتغال شان هم قابل توجه است ، افزود : شرکت ایران خودروی خراسان در منطقه ای قرار گرفته که ظرفیت توسعه را دارد ضمن آن که بخش مسکونی و امکان اسکان کارگران هم در شهر جدید بینالود در کنار این سایت قرار گرفته و هزینه های رفت و آمد کارگران را کاهش داده و به نوعی از هزینه های شرکت کاسته است. رزم حسینی افزود : از سویی قرار گرفتن این منطقه در بخش احمد آباد که در نزدیکی مشهد است خود زمینه ای برای جلوگیری از مهاجرت یا به عبارتی مهاجر پذیر شدن این منطقه و جذب بخشی از جمعیت سرریز مشهد است. وی با اشاره به این که این شرکت به صورت داوطلبانه پذیرفته معین اقتصادی بخش احمد آباد شود، افزود: در واقع این شرکت علاوه بر اشتغالی که خود ایجاد کرده از درآمدها و پول های خرد خانوارهای منطقه  و نیز گردش مالی که خود شرکت دارد می تواند ظرفیت های جدیدی را برای تولید و توسعه به روستاها ببرد.
 استاندار تصریح کرد: حتی در صورتی که امکان مونتاژ برخی قطعات در روستاها فراهم باشد از این ظرفیت استفاده کند یا ظرفیت جدیدی برای توسعه اقتصادی این منطقه تعریف شود و ما هم کمک می کنیم این اقدامات سریع تر انجام شود و طراحی های لازم صورت گیرد.
وی با ابراز خرسندی از این که این شرکت دولتی پذیرفته به طرح مثلث توسعه اقتصادی که در راستای اجرای منویات رهبرمعظم انقلاب است وارد شود، گفت: امید است به همت مردم منطقه و همراهی های آن ها شاهد توسعه این منطقه و بهبود معیشت مردم باشیم.  مهندس زاهدی فر مدیرعامل شرکت ایران خودروی خراسان رضوی نیز گفت: شرکت ایران خودروی خراسان رضوی که در منطقه ایجاد شد برای جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرها بوده است و در وهله اول نیرویی که جذب می کنیم از منطقه احمدآباد است و حدود ۱۶۰۰ نفر از منطقه همت آباد در این واحد صنعتی مشغول کار هستند. وی افزود: در سه سال گذشته  ظرفیت تولید  از ۱۱۲ هزار به ۱۸۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است  و مجموعه همکاران ما در ایران خودرو پنج هزار نفر به صورت مستقیم هستند  و توانستیم هم جلوی مهاجرت را بگیریم و هم ظرفیت مالی را که ایران خودرو ایجاد کرده است   به روستاها انتقال دهیم ضمن این که ما به استاندار قول دادیم تا شعاع ۷۰ کیلومتر تا مشهد و تربت حیدریه امنیت اجتماعی و اقتصادی را به ما بسپارند. مدیرعامل ایران خودروی خراسان رضوی اظهار کرد: ما سعی کردیم  در کنار اقداماتی که انجام دادیم در کنار عزیزان روستایی منطقه باشیم.  مهندس زاهدی فر ادامه داد: در این واحد بزرگ تولیدی روزانه ۱۲۰۰ تریلر قطعه می برند و 300 دستگاه سرویس اتوبوس و روزانه 700 دستگاه در روز تولید داریم که الان به علت مشکلات ارزی که ان شاءا... در حال رفع است ۴۰۰ دستگاه تولید داریم که ۲۵ درصد تولید کل ایران خودروی کشور در ایران خودروی خراسان رضوی تولید می‌شود. 
نتایج جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در توسعه اقتصادی و روستایی نمود یابد
نماینده مردم شهرستان فریمان در مجلس نیز  گفت: امید است نتایج جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی که با قوت در جریان است در توسعه اقتصادی استان و نیز روستاها نمود عینی و مطلوبی یابد.  احسان قاضی زاده هاشمی  با قدردانی از علیرضا رزم حسینی که از زمان حضور خود در استان در مناطق مختلف حضور یافته و از نزدیک با مردم و مسئولان و مسائل مناطق ارتباط گرفته است ، گفت : برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی با قوت به پیش می رود و شاهد توانمندی مردم در مناطق مختلف به ویژه روستاها هستیم . وی اظهار کرد : بخش احمدآباد یک بخش فعال و پویاست و یکی از دلایل آن وجود یکی از بزرگ ترین حوزه های صنعتی یعنی مجموعه شرکت ایران خودرو است. قاضی زاده هاشمی افزود: در خراسان رضوی دو مجموعه بزرگ با پنج هزار نیروی انسانی وجود دارد که یکی شرکت ایران خودرو و دیگری پالایشگاه گاز خانگیران است. وی تاکید کرد: ایران خودروی خراسان یک قطب خودرویی است اما وضعیت بازار خودروی کشور این روزها خوب نیست و موجب کاهش تولید شرکت ایران خودروی خراسان به یک سوم شده اما در بحث نیروها، این مجموعه هیچ کاهش و تعدیلی نداشته است.   وی افزود: شهرک صنعتی بینالود هم فعال شده و قرار است یک دانشگاه علمی کاربردی در حوزه زعفران در این مجموعه راه اندازی شود که یک نقطه قوت محسوب می شود و در واقع شهر بینالود یک فرصت بسیار خوب در منطقه است که متاسفانه از آن به طور شایسته استفاده نشده است. قاضی زاده هاشمی گفت : بینالود باید به عنوان یک شهر جدید مورد توجه قرار گیرد و امکانات مناسبی در این شهر ایجاد شود و بخش احمد آباد هم یک قطب ویژه در حوزه گچ است و کارخانجات متعدد تولید گچ در این منطقه فعال است که البته با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و باید زمینه رفع مشکلات شان فراهم شود.