یادداشت مردمی

مطهری شمالی، فضای سبز مناسب کم دارد
با سلام. من و همسرم که حالا دیگر 70 سال دارد و سال‌هاست که بازنشسته شده، در محله مطهری شمالی زندگی می‌کنیم. بچه‌هایمان را در همین منطقه بزرگ کردیم و به خانه بخت فرستادیم و این محله را هم دوست داریم. اما مشکل عمده ما این است که در نزدیکی خانه‌مان پارک و فضای سبزی وجود ندارد. نزدیک‌ترین فضای سبز در چهارراه 35 متری واقع شده که معمولا جای اراذل و اوباش و صحبت و بازی جوان‌هاست و برای قدم‌زدن یک خانم سالمند اصلا جای مناسبی نیست و نور بسیار کم و از خانه ما فاصله زیادی دارد و با این شرایط جسمی نمی‌توانیم تا آن جا پیاده روی کنیم. از طرفی باید در مسیر رسیدن به پارک از خیابان مطهری برویم که بسیار شلوغ و آلوده است و برای سلامتی ما که در سن و سال بالایی هستیم، مضر است. با این حال جالب است که در انتهای کوچه ما، یعنی مطهری 26 که خیابان حسین‌زاده است، دو زمین بازی محصور وجود دارد که دور آن را فنس کشیده‌اند برای بازی بچه‌ها. این دو زمین معمولا خالی است و کمتر پیش می‌آید که ببینیم بچه‎ها در آن مشغول بازی باشند در حالی که می‌توان یکی از آن‌ها را به فضای سبز کوچکی تبدیل کرد که مردم و اهالی محله بتوانند از آن استفاده کنند. در محله ما پیرمردها و پیرزن‌های زیادی زندگی می‌کنند که نمی‌توانند در شلوغی خیابان، با این وضعیت آلودگی هوا تا پارک سرچهارراه بروند. پارک دیگری هم در این نزدیکی نیست و مجبورند در خانه بمانند. بچه‌های کوچک هم از نعمت فضای سبز محروم اند. از شما تقاضا داریم که حرف ما را منتقل کنید تا مسئولان بتوانند برای این منطقه و آسایش و آرامش سالمندان کاری بکنند. کافی است دستور بفرمایند که یکی از فضاهای بازی انتهای کوچه به فضای سبز تبدیل شود. از همکاری شما بسیار ممنونم. امیدوارم به زودی یک فضای سبز نزدیک خانه مان داشته باشیم.
بوی بد آب‌روهای ایثار ما را کلافه کرده است
ما یک سال است که به محله ایثار در طلاب اثاث‌کشی کرده‌ایم و در ایثار 20 ساکن شده‌ایم. عجیب است که این محله به خاطر وجود فروشگاه‌های مانتو و بازاری که معمولا زوار هم از آن استفاده می‌کنند باید بیشتر مورد توجه باشد اما ما و همه همسایه‌ها از بوی بد جوی‌ها به امان آمده‌ایم به طوری که وقتی قرار است مهمان به خانه ما بیاید همه به خاطر این بوی بد شرمنده می‌شویم. به نظر می‌رسد علت اصلی بوی بد ،بند آمدن راه جوی‌های آب و جمع شدن آشغال‌ها و زباله‌ها در آن باشد. با این حال هیچ کس به این کار رسیدگی نمی‌کند و کاری هم از دست همسایه‌ها بر نمی‌آید. چون چند باری است که همسرم به اتفاق چند مرد همسایه اقدام به تمیز کردن آن کرده‌اند اما دوباره بعد از مدت کوتاهی به همان وضع سابق در آمده و بوی بد آن، کوچه و محله ما را پر کرده است . لطفا این مشکل را به مسئولان انتقال دهید  . از طرفی به نظر نمی‌رسد مشکل چندان پیچیده  باشد. با یک اقدام ساده می‌توان تمام جوی‌ها را لای روبی کرد و مشکل را فهمید و برطرف کرد. حالا که به مرور به عید نوروز نزدیک می‌شویم و هوای گرم باعث بیشتر شدن این بو می‌شود ،لطفا به فکر برطرف کردن این مشکل باشید. از لطف شما ممنونیم.
مکان فرهنگی و ادبی که یک سطل زباله ندارد
من هنرجوی جهاددانشگاهی مشهد، واقع در خیابان اسدا... زاده در سه راه ادبیات هستم. مکان عبور و مرور من همیشه از داخل بازار کتاب گلستان است که تعداد زیادی کتاب فروشی در آن مشغول  کار هستند. به عنوان یک ناظر بیرونی که از آن محله عبور می‌کنم همیشه از این که حوض وسط بازار این قدر کثیف و زشت است حالم بد می‌شود و با خودم فکر می‌کنم وقتی یک مهمان یا مسافر به این جا بیاید با خودش چه فکری خواهد کرد آن هم در مکانی که ادعای فرهنگی بودن  دارد. تا جایی که اطلاع دارم و از فروشگاه‌ها پرس و جو کردم مسئول رسیدگی به این بازار شهرداری است اما حتی همین معضلات کوچک را هم حل نمی‌کند. مشکل دیگر این بازار نداشتن سطل زباله است که باعث شده ته سیگارهای بسیار زیادی پای گلدان‌ها یا روی زمین انداخته شود و تصویر ناخوشایندی ایجاد کند. انگار نه انگار که این جا یک مکان فرهنگی است، گذاشتن چند سطل زباله کار سختی نیست اما وجود آن باعث می‌شود که فضا متمدن‌تر به نظر بیاید و بقیه هم تلاش کنند ته سیگار و آشغال‌های خودشان را به این بهانه که شهرداری توجهی ندارد و هیچ سطل زباله ای در این جا تعبیه نکرده است ، روی زمین نریزند. وظیفه خودم دانستم با این که در این محله زندگی و کار نمی‌کنم به عنوان شهروندی که فضاهای شهری و نظافت و پاکیزگی آن برایش مهم است این نکته را به مسئولان یادآوری کنم تا شهرمان هر چه تمیزتر و زیباتر باشد. مخصوصا در چنین موقعیتی که می‌دانم نویسندگان و هنرمندان بسیاری از آن عبور می‌کنند. نویسندگانی که از شهرهای دیگر آمده‌اند و خوب نیست تصویری که از یک مکان فرهنگی ادبی در مشهد دارند تا این حد کثیف باشد. از لطف شما ممنونم و امیدوارم به زودی شاهد نصب سطل‌زباله و تمیز شدن حوض‌های بازار گلستان باشیم.