گندم کاران، جهاد و مجلس به قیمت 1600 تومانی گندم معترض اند

اعتراض ها به پایین بودن نرخ خرید گندم

مسعود حمیدی/ درحالی‌که گندم کاران،  جهاد کشاورزی استان و مجلس حداقل قیمت خرید تضمینی گندم را 1900 تا دو هزار تومان می‌دانند، شورای عالی اقتصاد کشور  بدون توجه به  نرخ تورم و قیمت جهانی گندم، نرخ خرید تضمینی  این محصول استراتژیک را 1600 تومان اعلام کرده است.به گزارش خراسان رضوی، سرانجام بعد از ماه‌ها تأخیر، دهم آذرماه دولت نرخ خرید تضمینی گندم بابت هر کیلو را 1600 تومان اعلام کرد. موضوعی که به شدت مورد اعتراض گندم کاران و حتی نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون کشاورزی قرار گرفت تا جایی که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، حدود دو هفته پیش در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اعلام کرده بود" مجلس وزیر جهاد کشاورزی را به دلیل این قیمت استیضاح خواهد کرد و حتی احتمال سؤال از رئیس‌جمهور هم وجود دارد"، اما قیمت واقعی گندم و قیمت تمام‌شده  تولید هر کیلو گندم برای کشاورز، امسال چقدر است؟
بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان: 1930 تومان قیمت دادیم
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان قیمت واقعی گندم را 1930 تومان دانست.داوود صبوری در گفت وگو با «خراسان رضوی»  اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، بنیاد توانمندسازی گندم کاران، قیمت هر کیلوگرم گندم را امسال 1930 تومان به دولت اعلام‌ کرده اما دولت هیچ توجهی به قیمت پیشنهادی بنیاد نکرده است.این گندم‌کار نمونه کشور درباره قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم گندم نیز اظهار کرد: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت هر هکتار گندم امسال شش میلیون و 700 هزار تومان است. از سوی دیگر، از هر هکتار به‌صورت متوسط چهار تن گندم برداشت می‌شود یعنی هزینه تمام‌شده تولید هر کیلو گندم برای کشاورز، امسال حدود 1675 تومان است.صبوری افزود: درواقع تولید هر کیلوگرم گندم امسال حدود 75 تومان گران‌تر از قیمت تعیین‌شده توسط دولت که 1600 تومان است، هزینه دارد لذا با توجه به مکاتبات و اعتراضات مکرر جامعه گندم کاران کشور به قیمت تعیین‌شده، انتظار داریم دولت در  تصمیم خود تجدیدنظر کند. در غیر این صورت امسال با توجه به قیمت دلار و این که قیمت تعیین‌شده به‌هیچ‌وجه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، شاهد قاچاق و فروش گندم به دلال‌ها  خواهیم بود و این به کشور ضربه وارد می کند.
پیشنهاد؛ هزینه حمل‌ونقل را دولت متقبل شود
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 کشور نیز که متولی خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان است، در خصوص قیمت تعیین‌شده به خراسان رضوی گفت: شرکت غله متولی قیمت‌گذاری و برآورد هزینه‌های گندم در کشور نیست و تنها مجری اجرای مصوبات دولت است.حمیدرضا نوری افزود: البته شرکت غله برای حمایت از گندم کاران پیشنهاد داده است اگر کشاورزان گندم‌های خود را به سیلوهای اصلی شرکت غله تحویل دهند هزینه‌های حمل و نقل آن‌ها را دولت متقبل می شود.
قیمت جهانی گندم 1000 تومان گران‌تر
وی درباره قیمت جهانی گندم نیز اظهار کرد: قیمت جهانی هر تن گندم امروز 268 دلار است درحالی‌که سال گذشته این قیمت 242 دلار بوده است. درواقع اگر دولت بخواهد با دلار 4200 تومانی گندم وارد کشور کند؛ قیمت هر کیلوگرم آن حدود 1125 تومان است.به گزارش خراسان رضوی، اگر بخواهیم بر اساس قیمت دلار در سامانه نیما قیمت جهانی هر کیلو گندم را برآورد کنیم؛ با توجه به این که قیمت هر دلار در این سامانه در ماه اخیر حدود 9 هزار تومان تعیین‌شده، قیمت جهانی هر کیلو گندم بیش از دو هزار و 400 تومان است یعنی حداقل 800 تومان گران‌تر از قیمت تعیین‌شده توسط دولت.
پیشنهاد جهاد کشاورزی استان 1800 تومان بود
یکی دیگر از معترضان به قیمت  1600 تومانی گندم، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان است که به خراسان رضوی گفت: قیمتی که سازمان جهاد کشاورزی استان برای هر کیلو گندم به دولت اعلام کرده 1800 تومان است.نجفقلی صالحی افزود: درواقع قیمتی که جهاد کشاورزی استان تعیین کرده بر اساس نرخ تعیین‌شده سال گذشته و با توجه به نوسانات ارزی و تورم 35 درصد در نظر گرفته‌شده است اما از این که دولت بر چه اساسی قیمت را 1600 تومان اعلام کرده است، بنده مطلع نیستیم.وی درباره قیمت جهانی گندم و تفاوت آن با قیمت داخلی نیز اظهار کرد: قیمت جهانی گندم امروز با توجه به کیفیت گندم از 250 تا 350 دلار برای یک‌تن، متغیر است اما اگر قیمت متوسط آن را 280 دلار برای یک‌تن در نظر بگیریم، متوجه تفاوت قیمت جهانی گندم باقیمت داخلی آن خواهیم شد.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یادآور شد: هدف دولت از خرید تضمینی گندم، درواقع حمایت از کشاورزان است اما گندم کاران قیمت جهانی این محصول را در نظر می‌گیرند و معتقدند قیمت تعیین‌شده از سوی دولت به ضرر آن‌هاست، به همین دلیل انتظار دارند دولت بر اساس قیمت جهانی برای محصولشان قیمت تعیین کند.
استیضاح وزیر جهاد در کمیسیون کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده درگز در مجلس نیز درباره قیمت تعیین‌شده خرید تضمینی گندم به خراسان رضوی گفت: قیمت تعیین‌شده به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و کمیسیون کشاورزی مجلس به‌صورت جدی پیگیر این موضوع است تا قیمت گندم حداقل به دو هزار تومان بابت هر کیلوگرم افزایش یابد. عبدا... حاتمیان افزود: ما از دولت انتظار داشتیم با توجه به نوسانات ارزی و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم را حداقل 40 درصد افزایش دهد که متأسفانه دولت بعد از دو ماه تأخیر ابتدا قیمت را 1470 تومان اعلام کرد که پس از واکنش مجلس، قیمت را به 1600 تومان افزایش داد.وی ادامه داد: درحالی‌که پیش‌ازاین گرانی‌ها، خود وزیر جهاد کشاورزی قیمت 1700 تومان را پیشنهاد داده بود، امروز مطمئن هستیم اگر وزیر بخواهد قیمت مجدد تعیین کند حداقل 1900 تا دو  هزار تومان است.
قاچاق 700 هزار تنی گندم
وی افزود: امروز متأسفانه شاهد قاچاق گندم به کشورهای همسایه مانند عراق هستیم زیرا در این کشورها گندم حداقل دو هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری می‌شود. طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده طی چند ماه اخیر حدود 600 تا 700 هزار تن گندم از کشور قاچاق شده است.این نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید تصریح کرد:  تاکنون حدود 40 امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور درباره قیمت گندم جمع‌آوری‌شده است لذا اگر دولت درباره قیمت تعیین‌شده تجدیدنظر نکند بحث  سؤال از رئیس‌جمهور جدی خواهد بود و اگر موضوع به صحن کشیده شود، حتی احتمال استیضاح رئیس‌جمهور نیز وجود دارد.