آیت ا... علم الهدی :

معنای طلبه شدن دانشجویان، دست کشیدن از دانشگاه نیست

محمدامین شرکت اول
 نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در حوزه، گفت: در حالی که حوزه برنامه ای برای این موضوع نداشت، در مقابل حرکت عظیم دانشجویی قرار گرفت و تنها کاری که کردند، ورودی های دانشگاهی را از دیگر افراد جدا کردند و برنامه ریزی انجام نشد، از سوی دیگر دانشگاه هم برای این که از حوزه نیرو بگیرد، برنامه ریزی نکرد.به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... سید احمد علم الهدی روز گذشته به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه عباسقلی خان به سخنرانی پرداخت و با بیان این که اساس حوزه بر جریان فقر عظیم اقتصادی برای طلاب بنیان شده است، افزود: طلبه در ابتدای کار، هیچ چیزی ندارد و تمام رشد زندگی اش متوقف می شود و اگر بخواهد در کنار درس کار کند، این هم آفت طلبگی او و هم آفت ارتقای جریان دانشگاهی اوست.
وی با بیان این که قرآن مسئله پیشرفت و تعالی را در دو محور فراگیری دانش و علم و مسئله ایمان، خداباوری و معاد باوری می بیند، در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه ادامه داد: این مسئله ابتدا تحت عنوان وحدت نبود و چند سال قبل از انقلاب به نام پیوند دانشجو و روحانی آغاز شد و بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در سالروز شهادت آیت ا... دکتر مفتح تعبیر وحدت حوزه و دانشگاه را بیان کردند.
امام جمعه مشهد یادآور شد: ظاهر بیانات امام(ره) راهبردی حکیمانه بود، بیاناتی که در باطن دارای ریشه قرآنی و حدیثی بود و این شعار وحدت حوزه و دانشگاه نیز دارای ریشه ای قرآنی است، دلیلش همین بلایی بود که از گذشته سفره اسلام را از بدنه جامعه اسلامی برچیده بود. در تاریخ علم و دانش در جامعه اسلامی مفاخر عظیمی حضور دارند که در زمانی که غرب کانون توحش بود، زیربنای اساسی توسعه و رشد علم شدند اما غرب در روند پیشرفت علم و دانش، آن را سکولاریزه کرد و پس از آن نخبگان ما با حضور در این جوامع و مشاهده پیشرفت آن ها در علم، با جدا سازی علم از دین، به این نتیجه رسیدند که اگر آن ها هم می خواهند پیشرفت کنند، باید علم منهای دین را بیاموزند که می توان نمونه آن را هم در مدیریت دارالفنون در زمان ناصرالدین شاه مشاهده کرد.
معنای طلبه شدن دانشجویان، دست کشیدن از دانشگاه نیست
وی با بیان این که امروز دانشگاه ما یک معبد و مسجد است، افزود: بسیاری از مظاهر و اقدامات دینی در  دانشگاه انجام می شود و کانون پایگاهش دانشگاه است، حوزه ما امروز با حوزه قبل از انقلاب به مراتب تفاوت پیدا کرده و دانش های تخصصی در حوزه دایر شده است، ما می بینیم که دانش های حوزوی در دانشگاه وارد شده است، از طرفی هم در حوزه، تخصصی کردن علوم حوزوی انجام می شود و این عالی ترین مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است.
آیت ا... علم الهدی با تاکید بر این که معنای طلبه شدن دانشجویان، دست کشیدن از دانشگاه نیست، ادامه داد: این فکر غلطی است، نظام ما مدیری می خواهد که با زیربنای شناخت اسلامی؛ تخصص مدیریت در اقتصاد و سیاست و غیره داشته باشد و به همین منظور دانشگاه امام صادق(ع) را ایجاد کردیم و تا اندازه ای نیز به هدفمان رسیدیم و امروز خوشبختانه بدنه تخصصی کشور، دانش آموختگان این دانشگاه هستند.
وی با تصریح بر این که مسئله ورود دانشجویان به حوزه جریانی بود که حوزه و دانشگاه را مقابل عملی انجام شده قرار داد، افزود: اگر ما در خصوص ورود دانشجویان به حوزه با برنامه ریزی اقدام می کردیم، وضعیت این طوری که هست نمی شد، خیلی از دانشجویان به دلیل احساسات دینی وارد عرصه طلبگی شدند. حوزه چشم باز کرد و با عده ای داوطلب دانشجو روبه رو شد که  باید برای آن ها برنامه ریزی می کرد اما نه حوزه برای آن ها برنامه ریزی کرد و نه دانشگاه برنامه ریزی کرد که از حوزه نیرو بگیرد. هر دانش آموخته دانشگاهی که با من برای ورود به حوزه مشورت می کرد، من او را از این کار منصرف می کردم و می گفتم شما به عنوان یک کارشناس در یک عرصه علمی کارآمد هستی، حال می خواهی درسی را شروع کنی که افرادی از دوران راهنمایی آن را خوانده اند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عده ای از این افراد پس از ورود به حوزه دچار آسیب شدند، به این دلیل که با این وضعیت حوزه و شروع از صفر، ارضا نمی شدند و خود را در انزوای علمی و اجتماعی احساس و تصور می کردند باید افکار تازه تری داشته باشند آن هم بدون تجربه و دریافت علوم دینی. آن ها نبوغ داشتند و عرصه های اندیشه ای برای خودشان به وجود آوردند و نتیجه آن هم انحراف شان شد، نه تنها این افراد رشدی نکردند بلکه در راستای علومی که در دانشگاه آموخته بودند هم رشدشان متوقف شد.
شروع آموختن دروس حوزوی برای دانشجویان، تضییع و اتلاف نیروی اسلام است
آیت ا... علم الهدی با بیان این که فردی که تحصیلات دانشگاهی دارد، اگر به حوزه بیاید و بخواهد از ابتدا دروس حوزوی را بخواند، تضییع و اتلاف نیروی اسلام است، تصریح کرد: حضور چنین فردی در عرصه تخصصی که آموخته، ضروری است و اگر بخواهد درس حوزه را تا مرحله اجتهاد ادامه دهد، بخشی از عمرش گذشته است.
وی در ادامه با تصریح بر این که این طور نیست که ما در این 40 سال به تمام اهدافمان رسیده ایم، گفت: اما این گونه هم  نیست که ما درجا زده باشیم و همان جایی که بودیم مانده ایم، ما در دانشگاه و حوزه هنوز به نقطه آرمانی نرسیده ایم اما حوزه و دانشگاه امروز از نظر اندیشه انقلابی پیشرفت داشته اند.وی در انتقاد از اسنادی مانند 2030 گفت: در خصوص براندازی سکولاریزم تا کنون موفق بودیم اما خطری در این خصوص وجود دارد و دشمن با آمادگی بیشتری به مقابله با ما آمده است و با تمرکز بر آموزش و پرورش و اجرای طرح 2030 در حال سکولار کردن آموزش و پرورش ماست.نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص بازنشستگی اش گفت: من بازنشسته هستم و مستمری بگیر تامین اجتماعی اما آن چه خدا در آخوندی خلق نکرده، بازنشستگی است.