با وجود اظهارات رئیس شورای شهر مشهد، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان خبر داد:

پرونده اراضی پادگان و آبشار 2 هنوز به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال نشده است

محمدحسام مسلمی
«مصوبه کمیسیون ماده 5 برای اراضی پادگان و آبشار دو هنوز به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال نشده است.» این خبری است که معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان به «خراسان رضوی» اعلام می کند و دلیل تاخیر در ارسال پرونده به شورای عالی معماری و شهرسازی را این گونه بیان می کند: «به محض این که مدارکی که به ارتش اعلام کردیم اعم از مکاتبات مربوط و موارد اصلاحی طرح در اسرع وقت ارسال شود، تاییدیه انجام اصلاحات پرونده اخذ و بلافاصله پرونده به شورای عالی ارسال می شود.»
با این که اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی ارسال مصوبه کمیسیون ماده 5 به شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام می کند که این مصوبه هنوز به شورای عالی ارسال نشده است، اما رئیس شورای شهر مشهد دوشنبه گذشته در حاشیه صحن علنی شورا اعلام کرد که این مصوبه به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است.
به گزارش «خراسان رضوی»، موضوع  انتقال پادگان لشکر 77 و تعیین تکلیف اراضی آبشار دو، مدتی است که از سوی ارتش، شهرداری و کمیسیون ماده 5 در حال پیگیری است؛ موضوعی که با چالش هایی هم همراه بوده و مسدود شدن بولوار نماز توسط ارتش یکی از همین چالش ها بود. هرچند کمیسیون ماده5  در تاریخ 97.7.29با حضور نمایندگان ارتش در راستای اخذ مصوبات و ارسال همزمان مدارک طرح آبشار دو و اراضی پادگان تشکیل جلسه داد و در نهایت طرح پادگان با اصلاحاتی در این جلسه به تصویب رسید و بازه زمانی 10 روزه برای ارسال مدارک به شورای عالی معماری و شهرسازی تعیین شد؛ البته حال بر اساس آن چه معاون اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام می کند، به دلیل ارسال نشدن اسناد و مدارک خواسته شده از ارتش، پرونده همچنان به این شورا ارسال نشده است.
بلافاصله بعد از دریافت مدارک از ارتش  پرونده ارسال می شود
بهاره بزرگمهر در گفت و گو با «خراسان رضوی» می گوید: دبیرخانه کمیسیون ماده 5 منتظر وصول مدارک لازم و همچنین مستندات از سوی ارتش است و به همین دلیل مصوبه کمیسیون ماده 5 و پرونده اراضی پادگان و آبشار دو به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال نشده است. وی می افزاید: امیدواریم که برای تسریع در اجرای قانون انتقال پادگان ها و جابه جایی پادگان مشهد، مدارک اعلامی به ارتش اعم از مکاتبات و اصلاحات طرح از سوی ارتش محترم در اسرع زمان ارائه شود. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین در پاسخ به این سوال که پرونده اراضی پادگان و آبشار دو چه زمانی به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال می شود؟ می گوید: بلافاصله پس از دریافت مدارک مربوط از ارتش و اخذ تاییدیه اصلاحات لازم، پرونده به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاحات انجام شده برای اراضی آبشار دو و اراضی پادگان در کمیسیون ماده 5 می گوید: اصلاحات مدنظر صرفا اعمال مصوبات کمیسیون ماده 5 در مورخ 97.7.29 مانند تامین پارکینگ و لحاظ شدن فضای سبز و کاربری های خدماتی و فرهنگی و همچنین ارائه مدارک، مستندات و مجوزهای مربوط به آن  بوده که درخواست شده است.
ضابطه خاص بلند مرتبه سازی برای اراضی آبشار 2 تعریف نشده است
بزرگمهر همچنین درباره این که آیا مجوز بلندمرتبه سازی در اراضی آبشار دو ارائه شده یا خیر نیز پاسخ می دهد: طرح آبشار دو در قالب طرح موضوعی در کمیسیون ماده 5  مورد تایید قرار گرفته است و در واقع  تعیین تراکم و تعداد طبقات نیز در قالب همان طرح تاییدیه ابتدایی از کمیسیون را دریافت کرده است و به صورت همزمان با اراضی پادگان برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی شهر سازی و معماری ارسال می شود.
وی تصریح می کند: در این طرح سعی شده است توزیع تراکم متناسب با اراضی پیرامونی آن پهنه انجام بگیرد و به باز بودن کریدورهای سبز رو به ارتفاعات جنوبی توجه شود؛ به عبارتی ضابطه خاص بلند مرتبه سازی برای منطقه تعریف نشده است، بلکه در تناسب با کل پهنه توزیع تراکم صورت گرفته که البته در این توزیع تراکم یاد شده ساختمان های بلند مرتبه نیز بعضا پیش بینی شده است.وی تاکید می کند: البته هر گونه صدور پروانه و مجوز برای این منطقه منوط به اخذ مجوز و مصوبه نهایی از شورای عالی معماری و شهرسازی است.
وی همچنین  در پاسخ به این سوال که موارد اختلافی بین ارتش و شهرداری در اراضی پادگان و آبشار دو چه موضوعاتی بوده است، تصریح می کند: من اسم این را موارد اختلافی نمی گذارم، بلکه رایزنی هایی است که در نحوه طراحی اعمال می شود، ارتش به دنبال این است که قانون انتقال پادگان اجرا شود تا  از محل آن بتواند پادگان جدید احداث کند و شهرداری و مدیریت شهری هم به دنبال این است که بتواند بیشترین سهم را از اراضی شهری به منظور خدمات عمومی اختصاص دهد که به نظر من این فرایند تا جایی پیش خواهد رفت که به یک تصمیم بهینه برسد.
نمی توانیم زمان مشخصی را برای ارسال پرونده به شورای عالی تعیین کنیم
معاون اداره کل راه وشهرسازی استان تاکید می کند: امیدواریم که مدارک و مستندات برای این پرونده به زودی ارسال شود، همان طور که می دانید مرجع ارائه  مدارک ما نیستیم و به تبع آن نمی توانیم زمان لازم را برای ارسال پرونده به شورای عالی شهر سازی تعیین کنیم.
وی می افزاید: در اراضی پادگان سعی شده است عمده کاربری های فضای سبز به عنوان فضای سبز عمومی لحاظ شود و با فشردگی که در آن منطقه روبه رو هستیم امیدواریم فضای سبز منطقه افزایش یابد و همچنین کاربری های فرهنگی که در آن جا وجود  دارد، به توسعه آن منطقه منجر شود.
مدارک تا پایان هفته ارسال می شود
در ادامه موضوع را از ارتش پیگیری می کنیم که مسئول دفتر امیرآذریان، فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش، سرهنگ رضا مباشری را برای پاسخگویی به سوالات ما معرفی می کند. سرهنگ مباشری، مسئول هیئت اجرایی پادگان های ارتش در مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوی» می گوید: تا آخر هفته مدارک لازم ارسال می شود تا شرایط برای ارسال پرونده به شورای عالی معماری و شهرسازی فراهم شود.
وی تاکید می کند: بر اساس پیگیری هایی که انجام دادیم اعلام کردند تا آخر این هفته ارسال مدارک انجام می شود، ایراداتی جزئی مطرح کردند و مشاور طرح بر اساس مصوبات کمیسیون ماده 5 این ایرادات را برطرف می کند و ما  تا آخر هفته طرح را به راه و شهر سازی ارسال می کنیم.