54 روز تا افتتاح کتابخانه مشهد پس از 23 سال

نصب تابلوی روزشمار پروژه و پیگیری برای تغییر نام میدان هشت شهریور به میدان کتاب

عکس :میثم دهقانیفیض عارفی- همه مسئولان با تمام توان پای کار آمده اند تا وعده افتتاح کتابخانه پیر مشهد، این بار پوچ نشود و در دهه فجر، مردم مشهد شاهد بهره برداری از آن باشند. پس از جلسه هفته گذشته انجمن کتابخانه های عمومی استان و تاکید استانداری بر افتتاح بدون عیب و نقص این پروژه قدیمی، دوشنبه شب، میرزایی سرپرست استانداری همراه با محمدرضا کلایی شهردار مشهد، رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه های استان بازدید مشترکی از کتابخانه مرکزی مشهد داشتند و در جلسه ای که در محل پروژه برگزار شد، موضوعات مربوط به آن را بررسی کردند. رونمایی از تابلوی روزشمار این پروژه نیز بخشی از برنامه های این بازدید بود. سرپرست استانداری در زمان رونمایی از تابلوی روزشمار گفت: تمام تلاش مجموعه مدیریت استان این است که این پروژه پس از گذشت 23 سال از زمان کلنگ زنی، دهه فجر امسال به بهره برداری برسد. قربان میرزایی با تقدیر از جدیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شخص دبیرکل نهاد در پیگیری پروژه افزود: نهاد کتابخانه ها و دبیرکل این نهاد پیگیری مستمر و جدی برای تکمیل پروژه داشتند و گروهی ویژه را در تهران با مسئولیت یکی از معاونت های خود برای این موضوع اختصاص داده اند.
تامین اعتبار پروژه از 3 محل
وی درباره اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل کتابخانه مشهد خاطرنشان کرد: اعتبارات این پروژه از سه محل در حال تأمین است، بخشی از آن از محل سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری ها، بخشی از منابع دولتی توسط سازمان مدیریت و بخشی از آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور تأمین می شود. میرزایی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ها در چند وقت اخیر طبیعتا این پروژه به منابع بیشتری نیاز خواهد داشت که مقرر شده تأمین منابع مورد نیاز را در اولویت قرار دهیم. وی افزود: هم اکنون کاملا مشهود است که اراده همه بر تکمیل این پروژه قرار گرفته و امیدواریم در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، این پروژه پس از 23 سال به بهره برداری برسد، ضمن این که مسئولان شهر مشهد همچون شهرداری، شورای شهر و اداره کل کتابخانه ها همه پای کار آمده اند تا شاهد تکمیل کتابخانه برای دهه فجر باشیم. وی تصریح کرد: با هماهنگی همه دستگاه های مرتبط با پروژه اجازه نخواهیم داد موضوع در بوروکراسی اداری قرار گیرد بلکه همه دستگاه ها اعم از مجری، ناظر، پیمانکار و بهره بردار باید در میدان حاضر شوند و با همکاری، کار را پیش ببرند تا به موعد افتتاح برسد.
هر هفته، جلسه ویژه در ساعت 5:30 صبح در کتابخانه
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی نیز در جلسه هماهنگی دستگاه های مختلف استان که در حاشیه این بازدید برگزار شد اظهار کرد: موضوع تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی مشهد برای نهاد کتابخانه های عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه تلاش ما این است که بتوانیم در چهلمین فجر انقلاب اسلامی، این پروژه مهم فرهنگی را به مردم استان و به ویژه نخبگان، دانشگاهیان، اهالی فرهنگ و کتاب مشهد تقدیم کنیم. حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر سبزیان» گفت: هم اکنون هر هفته جلسه ای در ساعت 5:30 صبح با حضور سرپرست فرمانداری و شهردار مشهد در محل پروژه برگزار می کنیم تا روند اجرایی آن بررسی و نواقص و موانع موجود برطرف شود. وی همچنین به بیان نیازهای پروژه پرداخت و نمایندگان شرکت های مربوط از جمله آب، برق، گاز و مخابرات، ضمن ارائه گزارش از آخرین اقدامات انجام شده برای رفع نیازهای دیگر، قول مساعد دادند.
قول شهردار برای پرداخت سهم کتابخانه‌ها
شهردار مشهد هم که در این بازدید و جلسه حضور داشت، گفت: خوشبختانه آن چه هم اکنون به چشم می خورد، وفاق و همدلی برای تکمیل این پروژه است که بین مسئولان شهر مشهد و استان وجود دارد. کلایی اظهار کرد: مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی نیز همت و زحمات زیادی را برای به سرانجام رساندن این پروژه صرف کرده اند که امیدواریم تمامی این زحمات به ثمر بنشیند. شهردار مشهد گفت: ما به عنوان شهرداری حسابی بابت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی با اداره کتابخانه های عمومی مشهد داریم و هم اکنون به نظر می رسد هیچ پروژه ای اولویت بیشتری از کتابخانه مرکزی که متأسفانه بعد از 23 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است ندارد بنابراین سعی می کنیم از محل آن اعتبارات کمک مناسبی برای تکمیل این پروژه داشته باشیم. کلایی تصریح کرد: شهرداری مشهد در مجموع حدود 12 میلیارد تومان از محل سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی به تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی مشهد اختصاص داده و خواهد داد. شایان ذکر است در این جلسه مصوب شد با هماهنگی شورای شهر مشهد، میدان هشتم شهریور به «میدان کتاب» تغییر نام یابد و المان مرتبط با کتاب در میدان همزمان با افتتاح کتابخانه مرکزی نصب شود.
درحاشیه :
عکاس خراسان  ظهر دیروز برای گرفتن عکس از تابلوی روز شمار پروژه به کتابخانه مرکزی مشهد مراجعه کرد که با تابلوی خاموش مواجه شد. پیگیری  چرایی این موضوع با این توضیح مسئولان پروژه همراه شد که اعلام کردند تابلوی رونمایی شده موقت بوده و قرار است تابلوی روزشمار اصلی به زودی نصب شود.