گفت و گو با «سیداحمد میرعلایی»، تهیه کننده سریال موسی(ع) به بهانه آغاز پیش تولید این اثر:

هدف سریال موسی(ع) مخاطب جهانی است

قصه های ناتمام
نویسنده : سید فرید موسوی

«سیداحمد میرعلایی»، در زمره تهیه کنندگان قدیمی سینما و تلویزیون ایران است که کارنامه پُر و پیمانی دارد و آثارش را چند نسل به تماشا نشسته اند. فیلم های «شب واقعه»، «سرعت» و سریال «تا صبح» بعضی از این آثار هستند.  وی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۷۵ ، تهیه کنندگی فیلم «سرعت» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را به عهده گرفت. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی او مانند فیلم «شب واقعه»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای میرعلایی محسوب می‌شد.او علاوه بر سابقه تهیه کنندگی به‌عنوان بازیگر، تدوینگر و مجری طرح نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. اما این تهیه کننده قدیمی حالا آستین بالا زده تا سریال حضرت موسی(ع) را جلوی دوربین ببرد. سریالی که به بهانه اش، سفری به مشهد داشته تا به گفته خودش، برای آن از  حضرت رضا(ع) استعانت بخواهد. گفت وگوی ما با این هنرمند، مصادف شد با انتشار خبر آغاز پیش تولید سریال «الف. وی‍ژه» حضرت موسی (ع) در نشست رئیس سازمان صدا و سیما با تهیه کننده وکارگردان این سریال. به همین دلیل محور گفت وگوی ما بر روند ساخت این سریال تکیه کرد.
روایتی از قلب دین و تاریخ
حرف را با میرعلایی، از دلایل ساخت سریالی با محوریت زندگی حضرت موسی(ع) آغاز می کنیم. در جواب بیان می کند: معتقدم که مخاطب چنین قصه ای جهانی است زیرا روایت از متن کلام ا... مجید ریشه می گیرد و این که اساسا سرگذشت این پیامبر عظیم الشأن و دشواری هایی که در مسیر هدایتگری شان متقبل شده اند، بسیار عبرت آموز و جالب است و ادیان مختلف، به اتفاقات آن دوران توجه ویژه ای دارند. مسلمانان، مسیحیان و از همه مهم تر یهودیان در این روایت به دنبال درک بخشی از تاریخ دینی خود هستند. در واقع در بستر این اثر، نوعی وفاق را نیز شاهد هستیم. وی می گوید: برای گرفتن رخصت و کسب راهنمایی در ساخت این اثر، به سراغ بزرگان دینی رفتیم. متفق القول، تاکید همه آن ها بر وحدت آفرین بودن این اثر بود. از این منظر، مسئولیت خطیر و سنگینی را بر دوش خود احساس می کنیم. وی به آثار تولید شده در این زمینه اشاره می کند و یادآور می شود: در این زمینه فیلم های زیادی ساخته شده به عنوان مثال در یکی از آخرین موارد، برزیل یک سریال 150 قسمتی درباره آن حضرت ساخته است. البته تمام آثاری که تاکنون در این زمینه تولید شده، توسط تیم نویسندگی و کارگردانی ما بررسی شده تا نقاط ضعف و قوت آن احصا شود و مورد بهره برداری قرار بگیرد. تهیه کننده سریال حضرت موسی(ع) تاکید می کند: لطف و عنایت خدا بود که مجال ساخت این اثر نصیب من شد و تمام تلاشم را برای تولید یک کار خوب، مستند و متقن و اثرگذار انجام خواهم داد. معتقدم اگرچه تاکنون آثار متعددی درباره زندگی آن حضرت تولید شده اما روایتی که از بستر قرآن نشئت می گیرد، جذابیت خاص خودش را دارد و مشابه آن را در آثار دیگر نمی بینید. میرعلایی درباره فیلم نامه این پروژه اظهار می کند: فیلم نامه غنی این اثر را مرحوم فرج ا... سلحشور با زحمت بسیار زیاد نوشته بود، در بستر بیماری آرزویش این بود که بتواند آن را بازنویسی کند. اصولاً هر فیلم نامه ای که نوشته می شود، در زمان اجرا نیاز به بازنویسی دارد. یک اثر تاریخی مثل این هم از قاعده مذکور مستثنا نیست. دریغ آن که مجال بازنویسی این اثر پس از فوت آن مرحوم فراهم شد اما در مجموع تیم خوبی همکاری کردند تا بازنویسی کار کلید بخورد. من بسیار خوشحال هستم که در مراحل پایانی بازنویسی قرار داریم. وی می افزاید: آقای سلحشور این کار را در 72 قسمت نگاشته اما متولیان سیما تاکید داشتند که باید کار موجزتر شود. از این رو یک چارچوب حرفه ای 52 قسمتی طراحی و فیلم نامه در آن تقسیم شد. داستان سریال ما از پیش از تولد حضرت موسی(ع) آغاز می شود و تا بعد از وفات ایشان ادامه دارد. در این مسیر از برخی داستان ها چشم پوشی کردیم و چون نمی توانستیم همه قصه ها را پوشش بدهیم، کلیت کار را در قالب چند مقطع تاریخی تعریف کردیم. این تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره تعامل با علمای ادیان دیگر نیز می گوید: وقتی خلاصه فیلم نامه این اثر آماده شد، ابتدا خدمت مراجع ارسال کردیم که بسیار استقبال کردند. بعد از آن برای گروهی از صاحب نظران غیرمسلمان ارسال شد که خوشبختانه مورد توجه آن ها نیز قرار گرفت. قصد داریم تا جایی که امکان دارد از ظرفیت مشاوره و کمک فکری قشرها و گروه های مختلف در این زمینه بهره ببریم.
 مسئولان تلویزیون به ما اعتماد کنند
میرعلایی درباره وضعیت کنونی این پروژه نیز اعلام می کند: اکنون فیلم نامه تا حد زیادی آماده شده است و امیدواریم بتوانیم کار را خیلی زود کلید بزنیم. کار بازنویسی در اختیار حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور قرار دارد،  وی که نویسنده پروژه های اصحاب کهف و حضرت مریم(س) هم بوده، در این اثر نیز ما را همراهی می کند. آقای بهمن پور نگارش فیلم نامه ای با داستان حضرت موسی(ع) را شروع کرده بود اما به احترام آقای سلحشور آن را کنار گذاشت و مسئولیت بازنویسی فیلم نامه فعلی را بر مبنای اثر مرحوم سلحشور برعهده گرفت.وی می افزاید: بازیگرانی نیز برای حضور مقابل دوربین این اثر نامزد شده اند ولی هنوز هیچ چیز مشخص نیست و مراحل فنی ابتدای کار توسط تیم سازنده در حال پیگیری است. کار جذابیت بالایی دارد و امیدواریم بتواند به هدف والایی منجر شود. این تهیه کننده تاکید می کند: این کار به هر شکلی ساخته شود، تاکید ما بر استفاده از یک تیم خوب بازیگری است و حتما از نیروهای داخلی و محلی نیز برای بخش هایی از کار استفاده خواهیم کرد البته اگر ببینیم برای جذابیت کار، توان استفاده از بازیگران خارجی نیز وجود دارد، دریغ نخواهیم کرد و با برنامه ریزی های پیش بینی شده، از آن ها استفاده خواهیم کرد. میرعلایی دوست دارد که صدا و سیما متولی ساخت این اثر باشد و محصولش بر قاب تلویزیون بنشیند. او در این باره می گوید: ما علاقه مند هستیم کار ساخت این اثر را تلویزیون جمهوری اسلامی انجام دهد و تلاش می کنیم  محصول در زمان مقرر تولید شود. اولویت ما در این کار تلویزیون بود البته سرمایه‌گذاران خارجی هم پیشنهادهایی داده اند.معتقدم رابط این کار و مخاطب فقط تلویزیون جمهوری اسلامی است و مسئولان تلویزیون هم باید به ما اعتماد کنند.
از امام رضا(ع) خواستم مدد کند تا این اثر در شأن روایتش تولید شود
میرعلایی به تازگی سفری به مشهد داشت تا از محضر حضرت رضا(ع) برای ساخت این اثر، استعانت بجوید. خود در این خصوص بیان می کند: من به همین علت مهم به مشهد مشرف شدم و امید دارم که از این موضوع با عنایت آقا علی بن موسی الرضا(ع) نتیجه ای که خداپسندانه است، بگیریم. در جوار بارگاه ملکوتی ایشان، از حضرت خواستم مدد کنند تا این اثر، آبرومندانه و در شأن روایتش تولید شود.