مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

65 درصد سرپرستان خانوار در استان بسته حمایتی می گیرند

گفت و گو
مسعود حمیدی
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با بیان این که 65 درصد سرپرستان خانوار در استان بسته حمایتی دریافت می کنند، در خصوص زمان، نحوه پرداخت و گلایه‌های مردم درباره بسته‌های حمایتی دولت در استان توضیح داد.به گزارش خراسان رضوی، پس از نوسانات ارزی ابتدای سال که منجر به افزایش قیمت کالاها،خدمات و مایحتاج مردم شد؛ دولت برای حمایت از قشرهای مختلف جامعه، طرح بسته‌های حمایتی خود را با اعتباری معادل 9 هزار میلیارد تومان با دریافت مجوز از مجلس شورای اسلامی از نیمه دوم آبان ماه به اجرا گذاشت.  طبق دستورالعمل ابلاغی هیئت دولت، همه خانوارهای ایرانی که کمتر از سه میلیون تومان درآمد ماهانه دارند مشمول دریافت بسته‌های حمایتی می‌شوند. اما بعد از گذشت حدود 20 روز از اجرایی شدن این طرح، هنوز به‌طور مشخص معلوم نیست چه کسانی توانسته‌اند این بسته‌ را دریافت کنند و سیل گلایه‌های مردم درخصوص این که هنوز بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند و این که مشخص نیست باید برای دریافت بسته‌ها به کدام دستگاه دولتی مراجعه شود، آغاز شد. به همین دلیل سراغ نماینده عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که متولی اجرای این طرح در استان است رفتیم تا جواب سؤالات را از وی جویا شویم.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بابیان این که هدف این طرح جبران و کاستن فشارهای ناشی از افزایش قیمت‌ها بر قشرهای کم‌درآمد جامعه است به خراسان رضوی گفت: بنا بر دستورالعمل دولت  بسته‌های حمایتی به‌صورت فراگیر و مرحله‌ای در حال انجام است. یعنی در مرحله اول بنا به دستور دولت هموطنان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی( ره) و بهزیستی مشمول دریافت این بسته‌ها شده‌اند.
۲۲۷ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بسته حمایتی دریافت کرده اند
محمد سنجری  بابیان این که این مرحله از 20 آبان ماه در استان اجرایی شد، افزود: 227 هزار خانوار در استان که دربرگیرنده بیش از 590 هزار نفر از جمعیت استان‌است، توانستند بسته‌های حمایتی را بر اساس تعداد خانوار که  برای خانوار یک‌نفره، 150  هزار تومان، خانوار دو نفره 200 هزار تومان، خانوار سه‌نفره، 250 هزار تومان، خانوار چهارنفره 300 هزار تومان و خانوارهای با بیش از چهار نفر جمعیت 350 هزار تومان به‌صورت  شارژ کارت یارانه که در اختیار سرپرست خانوار است، دریافت کنند.وی درباره گلایه برخی شهروندان که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند ولی هنوز موفق به دریافت بسته‌های حمایتی نشده‌اند ، گفت: هم استانی‌هایی که تحت پوشش این دو نهاد هستند ولی تاکنون موفق به دریافت بسته حمایتی خود نشده‌اند می‌توانند به مراکز کمیته امداد و بهزیستی شهرستان‌های محل سکونت خود مراجعه کنند تا از دلایل و نحوه دریافت بسته‌های حمایتی خود اطلاع یابند.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: مرحله دوم این طرح که دربرگیرنده بازنشستگان نهادهای مختلف و کارمندان دولت  است مستلزم تدوین دستورالعمل‌های خاصی بود. این دستورالعمل‌ها طی دو روز گذشته صادر شد و پرداخت بسته‌های حمایتی به این گروه نیز آغازشده است. این بسته‌ها در قالب پرداخت مبلغ 200 هزار تومان به کارمندان دولت که کمتر از سه میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند، در حال انجام است.
پرداخت‌کنندگان مستمری، متولی پرداخت بسته‌های حمایتی‌اند
وی درباره گلایه برخی بازنشستگان و مستمری ‌بگیران، درباره دریافت نکردن این بسته‌های حمایتی نیز اظهار کرد: طبق آخرین دستورالعمل صادرشده از سوی دولت، پرداخت بسته‌های حمایتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران به نهادهای متولی پرداخت‌کننده مستمری این  افراد واگذارشده است.سنجری افزود: اگر فردی بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگان کشوری است برای دریافت بسته حمایتی خود به این صندوق مراجعه کند. سازمان تأمین اجتماعی نیز متولی پرداخت بسته‌های حمایتی به مستمری‌بگیران تحت پوشش خود است. دولت منابع مالی موردنیاز برای پرداخت بسته‌های حمایتی را در اختیار این دستگاه‌ها  قرار داده است.وی در خصوص بسته‌های حمایتی دولت برای دیگر گروه‌های جامعه که کارمند دولت، بازنشسته، تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند نیز گفت:  کارگران، رانندگان و شهروندان و شاغلان و دیگر قشرهای جامعه که تحت پوشش هیچ کدم از این نهادهای فوق‌الذکر نیستند و کمتر از سه میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند درواقع مستحق‌ترین گروه جامعه برای دریافت بسته‌های حمایتی هستند.
پایان آذر مرحله نهایی برای گروه نهایی
مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: شناسایی این گروه از جامعه هدف برای پرداخت بسته‌های حمایتی در حال تکمیل است و تهیه بانک‌های اطلاعاتی از این قشر از جامعه در مراحل نهایی است. امیدواریم تا پایان آذرماه با تکمیل این بانک اطلاعاتی، پرداخت بسته‌های حمایتی این گروه نیز آغاز شود.وی درخصوص گلایه کارگران و رانندگان و شاغلانی که کمتر از سه میلیون تومان درآمد دارند ولی هنوز بسته حمایتی خود را دریافت نکرده‌اند نیز گفت: شناسایی و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی این گروه به‌صورت متمرکز در وزارتخانه در حال انجام است و استان‌ها کمترین نقش را در این حوزه دارند. استان‌ها  فقط می توانند مراحل اجرایی را اطلاع‌رسانی کنند و کمترین اطلاعات را در این خصوص دارند.سنجری درباره شناسایی این گروه از جامعه توضیح داد: شناسایی کارگران و افرادی که دارای کارمزد مشخص هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند  انجام‌شده است. درواقع کسانی که به‌نوعی حق بیمه پرداخت می‌کنند و دارای بانک اطلاعاتی هستند قابل‌شناسایی اند. اما مشکل‌ترین کار در شرایط حاضر شناسایی خانوارهایی است که هیچ بانک اطلاعاتی در هیچ مرکز و نهادی ندارند.
افرادی که در بانک اطلاعاتی ثبت‌نشده‌اند نیازمندترین افراد به بسته حمایتی هستند
وی با تأکید بر این که  افرادی که در هیچ بانک اطلاعاتی ثبت نشده اند نیازمندترین افراد به این بسته‌ها هستند، گفت: به همین دلیل است که شناسایی و جمع‌آوری بانک‌های اطلاعاتی  این گروه طولانی‌تر بوده است؛ اما پرداخت بسته‌های حمایتی این افراد نیز به‌زودی آغاز می شود که در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص میزان اعتبارات تخصیص‌یافته  و پرداخت‌شده در استان در قالب بسته‌های حمایتی نیز گفت: کلیه اطلاعات مربوط به میزان و نحوه هزینه کرد اعتبارات، به‌صورت ملی در حال انجام است و استان‌ها هیچ اطلاعاتی در این خصوص ندارند.وی درباره این که چند درصد جمعیت استان مشمول دریافت این بسته‌ها می‌شوند نیز گفت: برآورد های انجام‌شده در استان حاکی از آن است که حدود 65 درصد سرپرستان خانوارهای استان خراسان رضوی مشمول دریافت بسته‌های حمایتی دولت خواهند بود.