مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن خبر داد

پیگیری قضایی تخریب خانه تاریخی سیدان

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن گفت: آسیب به خانه تاریخی سیدان از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، وفا ثابتی افزود: مکاتبات لازم با مراجع قانونی انجام شده است.  وی یادآور شد: بر اساس شرح وظایف اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور حفظ آثار تاریخی برای مرمت و استحکام بخشی این بنا 500 میلیون ریال اعتبار در سال ۹۶ اختصاص یافته بود که با وجود تخصیص اعتبار، مالک تمایلی برای این مهم نداشت. ثابتی تصریح کرد: همچنین به دلیل اهمیت بنای موصوف، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، با تامین و تخصیص 1.5 میلیارد ریال، بنابرپیشنهاد مالک، برای تملک، اقدامات لازم را طی امسال انجام داد که منجر به نتیجه نشد. وی با اشاره به آسیب وارد شده به بنا اظهار کرد: بر اساس گزارش این پایگاه، یگان حفاظت برای ساخت و ساز پیرامون بنای تاریخی به مجری پروژه  اخطارهای متعددی ابلاغ کرد و نیز به منظورهماهنگی قانونی و کسب مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، در دو نوبت از ادامه فعالیت عمرانی این پروژه جلوگیری به عمل آمد. وی اظهار کرد: براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، برای گودبرداری صورت گرفته در مجاورت اثر، اصول فنی ایجاد سازه های نگهبان رعایت نشده و این موضوع موجب فرو ریختن بخشی از بنا شده است. وی گفت: نظر به فوریت موضوع و ضرورت پیشگیری از تخریب اثر تاریخی، مراتب به مراجع قانونی ذی صلاح اعلام و درخواست  توقف فوری برای بررسی و شناسایی عامل یا مرتکبان حادثه فوق درخواست شده است.
گلایه های مالک از میراث فرهنگی  ومجری پروژه
برای بررسی بیشتر، موضوع را از «عباسعلی قوی‌پنجه»، یکی از مالکان خانه تاریخی سیدان پیگیری می کنیم. او با طرح گلایه های جدی از میراث فرهنگی به «خراسان رضوی» می‌گوید: میراث فرهنگی در سال84 اعلام کرد که خانه را ثبت ملی کرده، من اعتراض کردم که چرا هیچ اجازه‌ای از ما نگرفتید؟ برای این کار باید خانه را می‌خریدید؛ وقتی بودجه ندارید چرا خانه مردم را ثبت ملی می‌کنید؟ وی می افزاید: میراث فرهنگی از مدیر پروژه تعهد گرفت که باید خانه سیدان را ایمن و بیمه کند تا هیچ آسیبی نبیند، مسئولان پروژه همه این کارها را انجام دادند، اما بعد از چهار بار بارندگی خانه ریزش کرد. وی با اشاره به شرایط خانواده‌اش هنگام انجام گودبرداری می‌گوید: قبل از نوروز 97 این پروژه کار خود را شروع کرد، ما مکرر از سر و صدای ماشین‌ آلات و لرزش‌های شدید خانه گلایه می‌کردیم اما آن ها در پاسخ می‌گفتند که این پروژه باید تمام شود، ما هم پولی برای اجاره کردن مسکن برای شما نداریم. قوی پنجه با قدردانی از پیگیری‌های شهرداری منطقه ثامن که باعث شد مسئولان پروژه عمرانی، خانه‌ای برایش رهن کنند، می‌گوید: در آن شش ماه ما خیلی به دنبال خانه گشتیم، اما خانه‌ای که بتواند چهار خانوار را در خود جا بدهد برای ما خیلی گران بود؛ تا این که شهرداری منطقه ثامن پادرمیانی و اعلام کرد این جا امنیت ندارد و باید تا سه سالی که این پروژه به طول می‌انجامد برایشان خانه اجاره کنید، اوایل شهریور بود که خانه‌ای برای ما رهن کردند و بلافاصله بعد از50 روز، خانه‌ام ریخت و با خاک یکسان شد، باز هم خدا را شکر می‌کنم که الان داغدار جگر گوشه‌هایم نیستم.
وی می گوید: دیروز از میراث فرهنگی به سراغم آمدند و گفتند که شما مقصرید، باید خانه را حفظ می‌کردید. وی با یادآوری پیشنهاد میراث فرهنگی برای مرمت خانه سیدان در سال96، اظهار می‌کند: میراث  فرهنگی گفت 50 میلیون شما بگذارید، 50 میلیون هم ما می‌گذاریم تا خانه را مرمت کنیم؛ گفتم من شب تا صبح در بیابان‌ها کار می‌کنم تا شکم خانواده‌ام را سیر کنم، 50 میلیون از کجا بیاورم؟ میراث فرهنگی فقط به فکر بنا بود و جان ساکنان خانه اصلا و ابدا برای آن ها ارزش و اهمیت نداشت، آخر سر هم این بلا را سر ما آوردند.شایان ذکر است، برای پیگیری بیشتر موضوع با مدیران پروژه در مجاورت خانه تاریخی سیدان هم تماس گرفتیم که پاسخی ارائه ندادند.