انتقاد نماینده مشهد از عملکرد ستاد تدبیر درباره پدیده

فرماندار بینالود: پدیده از گردنه های سخت عبور کرده ، خوشحالیم که به سرو سامان رسیده است

ناسخ، شرکت اول/ روز گذشته در دو جلسه جداگانه درباره پدیده شاندیز موضوعاتی مطرح شد. در نشست مطبوعاتی در مشهد، نماینده مردم مشهد در مجلس درخصوص عملکرد ستاد تدبیر و اقدامات انجام شده برای حل مسئله پدیده گفت: چه ستاد تدبیری است که حقوق مدیرعامل و هیئت مدیره پدیده را تصویب می کند که از محل دارایی های پدیده پرداخت شود اما ریالی نمی تواند مصوب کند که به سهام داران دارای مشکل پرداخت شود. از سوی دیگر فرماندار طرقبه شاندیز در شورای اداری این شهرستان درباره پدیده گفت: این پروژه از گردنه های سخت عبور کرده و خوشحالیم که پدیده به سر و سامان رسیده است و امسال خبری از تجمعات مردمی درخصوص پدیده نبود.
انتقاد نماینده مردم مشهد از عملکرد ستاد تدبیر درباره پدیده
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد ستاد تدبیر درباره اقدامات صورت گرفته برای حل مسئله پدیده گفت: ستاد تدبیر اگر عملکردی داشت باید مشکلی از مشکلات مردم رفع می شد. این چه ستاد تدبیری است که حقوق مدیرعامل و هیئت مدیره پدیده را مصوب می کند تا از محل دارایی های پدیده پرداخت شود اما ریالی نمی تواند مصوب کند که به سهام داران دارای مشکل پرداخت شود؟ به گزارش خراسان رضوی، نصرا... پژمانفر روز گذشته در نشست خبری با موضوع آخرین وضعیت پدیده، با بیان این که مشکلات پدیده هر روز بیشتر می شود و حل موضوعات سهام داران به فراموشی سپرده شده است، افزود: موضوع پدیده در حال فراموشی است و بیش از۱۲۰ هزار نفر در این بخش، بلاتکلیف هستند و مردم نباید احساس کنند مشکلاتشان نادیده گرفته می شود. وی افزود: نمایندگان مجلس، موافق پیگیری مشکلات پدیده هستند و امنیتی کردن موضوع و برگزاری تجمع، مشکلی را حل نمی کند و باید از مسیر قانون موضوعات پیگیری شود. وی گفت: از استاندار خراسان رضوی خواسته ایم موضوع پدیده را برای مردم تبیین کند زیرا هر روز مشکلات این مجموعه بیشتر می شود که باید هرچه سریع تر پیگیری های لازم انجام شود. پژمانفر تصریح کرد: سهام داران در بلاتکلیفی قرار دارند و فراموش شده اند و باید تلاش شود تا مشکلات آن ها حل شود زیرا مردم تقصیری ندارند و کوتاهی دستگاه ها منجر به ایجاد این مشکلات شده است. وی خاطرنشان کرد: پدیده با مقداری سرمایه شروع به کار کرد و سپس سهام داران وارد شدند و طبق قانون تجارت، اگر فعالیت مجموعه ای به هر دلیلی متوقف شود و مدعی العموم به آن ورود یابد، مجموعه منحل می شود و باید اموال آن در اختیار دستگاه قضایی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: اگر پدیده، بخش خصوصی است باید طبق قانون اموالش در اختیار سهام داران قرار گیرد اما تاکنون این مسیر طی نشده است. وی تاکید کرد: پدیده روزی برند خوش نامی بود و مردم در این مجموعه، سرمایه گذاری کردند اما حالا با وجود فعالیت ستاد تدبیر برای حل مشکلات این مجموعه، دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری در این شرکت نیست. وی گفت : هم اکنون ستاد تدبیری برای حل مشکلات پدیده فعال است که مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ای گذاشته اند که حقوق می گیرند، به سفر می روند و هزینه می تراشند و اگر با همین رویه کار ادامه یابد، روزی اعلام می شود دیگر در پدیده چیزی نمانده است. پژمانفر بیان کرد: این چه ستاد تدبیری است که برای حقوق مدیرعامل مصوبه دارد اما نمی تواند مشکل یک سهام دار با سرمایه ۱۰ میلیون تومانی را حل کند؟ ستاد تدبیر هزینه ای را بر پدیده تحمیل کرده  و دارایی های مردم در این شرکت را تقلیل داده است. وی گفت: قرار بود سهام جبرانی به مردم داده شود که این اتفاق رخ نداد و سهام ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مردم را به یک بیستم قیمت می خرند و عده ای نیز به ناچار اقدام به فروش می کنند. وی اظهارکرد: مردم در موضوع پدیده مقصر نیستند و نمی خواهند مشکلی ایجاد شود، فقط می خواهند به حقشان برسند. موضوع پدیده امنیتی نیست و اقتصادی است و باید مانند موسسات مالی، مشکل پدیده نیز حل شود و با ایجاد ستاد تدبیر استانی راه به جایی نخواهیم برد.
دفاع فرماندار طرقبه شاندیز از پدیده
اما فرماندار طرقبه شاندیز در شورای اداری با اشاره به پدیده شاندیز گفت:این پروژه از گردنه های سخت عبور کرده و خوشحالیم که به سرو سامان رسیده و امسال خبری از تجمعات مردمی درباره پدیده نبود. حسینی افزود: نیت همه ما در شهرستان فعال سازی پروژه پدیده است و باید کمک کنیم که پدیده به باروری و رشد برسد تا سهام‌داران منتفع شوند . وی تصریح کرد: برخی دستگاه ها  مطالباتی از پدیده دارند که امیدواریم مدیرعامل پدیده تدبیری برای این موضوع بیندیشد. در ادامه جلسه مدیر عامل پدیده شاندیز گزارشی از وضعیت این مجموعه ارائه کرد و گفت:پدیده در پیک مصرف نیاز به 60 مگاوات برق دارد که قرار داد تامین این میزان برق امضا شده و خط انتقال آن در حال انجام است.وی افزود:برای تکمیل پروژه پدیده مشهد نیازمند هزار میلیارد تومان هستیم که برای آینده پروژه و ساخت و تکمیل آن اقدام شده است.انتظاری با بیان این که تمام تعهدات پروژه پدیده در کیش و شاندیز ۶۵۰۰ میلیارد تومان است، افزود:در آبان ماه و در نهایت آذر مجمع عمومی پدیده را برگزار می کنیم و کار راهبری پروژه به سهام داران واگذار می شود.در این جلسه برخی مدیران دستگاه های خدمات رسان درباره بدهی های پدیده به این دستگاه ها سوال کردند که انتظاری گفت:با اداره کل مالیاتی به طور کامل تسویه خواهیم کردو ۴۰ میلیارد تومان جریمه قطعی پدیده در قبال تهاتر بخشیده می شود.وی درباره طلب تامین اجتماعی هم گفت:موافقت تامین اجتماعی را دریافت کردیم تا مطالباتش را با واگذاری ملک تسویه کنیم.انتظاری در خصوص طلب شهرداری شاندیز هم اظهار کرد:طلب شهرداری نیز تبدیل به سهام شده است و همچنین 5/7 میلیارد تومان املاک و مستغلات در قبال صلح نامه به شهرداری واگذار می شود.