گزارشی از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم رودخانه درونگر

حریم درونگر در چنگ سودجویان

نویسنده : مقصودی

 ساخت و سازهای بی رویه و بدون مجوز عده ای  در حریم رودخانه درونگر در منطقه زو منتهی به سرچشمه این رودخانه دوستداران طبیعت را نگران و معترض کرده است . به گزارش خراسان رضوی، براساس بازدید میدانی خبرنگارما  از منطقه زو معروف به رودخانه درونگر طی چند سال اخیرعده ای در اراضی حریم رودخانه با ساخت و ساز بی رویه و بدون مجوز و همچنین تصرف قسمت هایی از اراضی حریم رودخانه ضمن آسیب زدن به محیط زیست ومنابع طبیعی چهره این منطقه بکر طبیعی را خدشه دار کرده اند تعدادی از دوستداران طبیعت و کوهنوردان و گردشگران در واکنش و اعتراض  به این  موضوع به ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان مراجعه و اعتراض خود را به آنان اعلام کردند. دراین باره آقای اکبر کوششگران  از کوهنوردان و گردشگرانی که  از حدود 20 سال قبل در مسیر این رودخانه تردد می کند، گفت: قبلا کسی در مسیرحریم این رودخانه هیچ گونه ملک کشاورزی یا منزلی نداشت اما افرادی از چند سال قبل با سوءاستفاده اقدام به ساخت و ساز کردند که این تصرفات  باعث خدشه دارشدن  چهره طبیعی منطقه شده است.  وی افزود: با توجه  به اهمیت این منطقه برای گردشگری پیگیری های زیادی انجام دادم و تمام مسئولانی راکه به این موضوع مرتبط بودند د رجریان قراردادم و از آنان خواستم موضوع را پیگیری و پیشگیری کنند اما پس از مدتی چون نتیجه ای نگرفتم به سراغ رسانه ها آمدم ومشکل رابا دست اندرکاران رسانه ها درمیان گذاشتم.
یکی دیگر از دوستداران طبیعت ومحیط زیست که خود را بهرام  محمدزاده معرفی کردنیزگفت : با توجه به این که مسیر رودخانه درونگر از سه چشمه که ازروستاهای شارک و دربادام و سپس شمخال سرچشمه می گیرد و خود زو رودخانه ای است که از جلوه های طبیعی خاص برای گردشگری برخوردار است به نظر می آید هرگونه دخل و تصرف دراین مسیر خسارت جبران ناپذیری را به منابع طبیعی که بسیار بکر و  وصف ناپذیراست وارد می کند. یکی دیگر از کوهنوردان این منطقه نیز گفت: ساخت و سازهای بی رویه و تصرف حریم رودخانه ومنابع طبیعی این منطقه را دستخوش مشکلات زیادی خواهند کرد و از همه مهم تر پرندگان نایابی که دراین منطقه هستند ممکن است آسیب ببینند. وی از مسئولان مربوط خواست در اسرع وقت از اقدامات غیر قانونی افراد متجاوز به حریم ملی جلوگیری کنند.
کلیه  افراد متصرف شناسایی و شکواییه ای علیه این افراد تنظیم شد و آنان به مراجع قضایی معرفی شدند
دراین باره برای پیگیری موضوع ابتدا به سراغ اداره منابع طبیعی رفتیم و ازمهندس شرفخانی رئیس اداره منابع طبیعی درگز خواستیم تا نظر خود را درباره تصرف و تخریب بی رویه اراضی حریم رودخانه درونگر بیان کند. وی نیزگفت: پس از اطلاع از تخریب و تصرف اراضی حاشیه رودخانه درونگر کارشناسان این اداره به محل مراجعه کردند و پس از بررسی های لازم مشخص شد که عده ای به بهانه مالکیت به تصرف و سپس ساخت و ساز درمراتع حاشیه رودخانه  درونگر اقدام کرده اند که بلافاصله از سوی این اداره اقدامات قانونی برای پیگیری و برخورد لازم برای پیشگیری از کارغیرقانونی این افراد آغاز شد و کلیه این افراد شناسایی شدند و شکواییه ای علیه این افراد تنظیم شد و آنان به مراجع قضایی معرفی شدند. هم اکنون پرونده مراحل قانونی راطی می کند وامیدواریم هرچه زودتر کار به نتیجه برسد. ضمن این که به این افراد اخطارقانونی نیز داده شده تا فعالیتی برای ساخت و ساز و تصرف مراتع نداشته  باشند.
به تمام   افراد متصرف اخطار  و مهلت محدود داده شده است
مهندس شرفخانی افزود: با توجه به این که قسمتی  از اراضی تصرف شده درحریم رودخانه درونگر است بنابراین مقررشد موضوع از طریق اداره آبیاری نیزپیگیری شود. با توجه به اظهارات رئیس اداره منابع طبیعی مبنی برمرتبط بودن این تصرفات به اداره آبیاری شهرستان درگز به سراغ  آقای ابوالفضل بزرگی رئیس اداره آبیاری درگز رفتیم و از وی نیز موضوع را جویا شدیم. وی در پاسخ گفت : پیگیری لازم برای برخورد قانونی و پیشگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه از طریق مراجع قضایی صورت گرفته است و حتی به تمام  این افراد اخطار و مهلت محدود داده شده که اقدامی در تجاوز به حریم رودخانه انجام ندهند و ساختمان های احداث شده را نیزتخریب کنند و درصورت عمل نکردن به تعهد قطعا با هماهنگی با دستگاه قضایی به تخریب ساخت و سازها و تخلیه محل  اقدام خواهدشد.
شایان ذکر است منطقه تصرف شده دردره معروف به زو د رونگر در 55 کیلومتری غرب شهر درگز واقع شده و درچند سال اخیر افراد متعددی به دور از چشم قانون و ادارات مربوط به بهانه داشتن مدارک مالکیت به تصرف قسمت هایی از مراتع حاشیه رودخانه اقدام کرده اند. این منطقه بکر از جلوه های بسیار زیبایی برخوردار است و درطول ایام سال و به ویژه ایام تابستان گذرگاه کوهنوردان و گروه های گردشگری است ووجود انبوه انواع پرندگان نایاب شامل عقاب ، طوطی ، بلبل، قناری و... منطقه راجذاب کرده است .
 با توجه به اهمیت  خدمات دهی  به گردشگران دراین منطقه طی دو سال اخیرافرادی ازاهالی منطقه با فراهم کردن زمینه لازم درصددایجاد امکانات رفاهی و گردشگری بودند اما به دلیل موانع اداری تاکنون موفق به دریافت مجوزهای لازم نشده اند. ضروری است مسئولان مربوط ازجمله ادارات محیط زیست و منابع طبیعی  همکاری لازم رادر ایجاد امکانات رفاهی برای سرمایه گذاری  افراد بومی دراین منطقه به شکلی که به محیط زیست آسیب نزند داشته باشند چراکه این اقدام علاوه برجذب گردشگر می تواند زمینه خوبی برای ایجاد اشتغال دراین منطقه باشد.