بدهی تولد !

محمد بهبودی نیا - صبح روز گذشته  مادری طی تماس تلفنی با روزنامه خراسان رضوی مدعی شد، مسئولان  بیمارستان خیریه امام زمان(ع) مشهد چهار روز است، به علت ناتوانی او در تسویه حساب، کودک تازه متولد شده اش را به او تحویل نمی دهند.این مادر با گریه می گوید:بچه ام 27 روز زودتر از زمان تعیین شده به دنیا آمد و به جز این مسئله، دچار مشکل کبدی است. به مدت یک ماه است که در بیمارستان خیریه امام زمان(ع) مشهد تحت درمان است .حالا مسئولان بیمارستان اعلام می کنند که باید 18 میلیون تومان بدهم تا نوزادم را تحویل بگیرم.  اگر این مبلغ را نپردازم، بچه را به بهزیستی می فرستند.  من حتی قادر به پرداخت کرایه خانه ام نیستم ، چطور می توانم 18 میلیون پول تهیه کنم؟»
این مادر مدعی است، به خاطر وضعیت بد مالی دو روز داخل خانه ماندم و به بیمارستان نرفتم. بعد از دو روز بیهوش شدم و من را در حالت بیهوشی به بیمارستان بردند. وقتی به این بیمارستان رسیده بودیم همراهان من به مسئولان بیمارستان اعلام کرده بودند که من بیمه نیستم ولی مسئولان این بیمارستان مثل بیمارستان های دولتی که افراد بدون بیمه را به محض ورود به بیمارستان بیمه می کنند، مرا بیمه نکردند وگرنه امروز باید مبلغی حدود دو میلیون پرداخت می کردم، نه 18 میلیون.حالا بچه ام گوشه بیمارستان افتاده و من در به در دنبال این هستم تا هزینه های بیمارستان را تامین کنم.هیچ فامیلی هم ندارم که به من کمک کند . تا این لحظه فقط 200 هزار تومان به من کمک کرده اند.مددکاری بیمارستان 200 هزار تومان را قبول نکرده و می گوید این خیریه طرف قرار داد ما نیست.حالا بچه من در این بیمارستان مانده و هیچ کسی را ندارم تا این مبلغ را پرداخت کند .
همکاری می کنیم
" ابوالقاسم سروش" مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام زمان(عج) در پاسخ به مشکل ایجاد شده برای این مادر می گوید: در بیمارستان های دولتی وقتی فردی بدون هیچ گونه پوشش بیمه ای مراجعه می کند، در همان ساعات اولیه ورود به بیمارستان و برای کاهش مبالغ درمانی، مراحل تحت پوشش بیمه قرار گرفتن وی را طی می کنند. اما این موضوع در بیمارستان های خیریه مثل بیمارستان امام زمان(ع) به دلیل وجود محدودیت های قانونی ممکن نیست و به همین دلیل این فرد بیمه نشده و هزینه های درمانی اش هم بالا رفته است. ولی همکاران ما برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه ای برای مادر یا فرزند و به واسطه وضعیت خاص این کودک، اقدامات لازم را به سرعت انجام داده اند.
وی می افزاید: این مادر بعد از زایمان با طرح این ادعا که توانایی پرداخت ندارد و برای تامین هزینه ها  با پرداخت 50 هزار تومان از بیمارستان مرخص شد. ازطرفی به دلیل وضعیت مالی نامناسب و خاص  این مادر، مددکاری بیمارستان برای پرداخت بخشی از هزینه بیمارستان اعلام آمادگی کرد و راهکارهایی ازجمله پرداخت اقساطی هزینه های بیمارستان به این مادر ارائه شد. بعد از گذشت چند روز و مراجعه نکردن این مادر به بیمارستان، با این فرد تماس گرفتیم و گفتیم ما بیشتر از این نمی توانیم صبر کنیم، چون نوزاد هم یک تخت را اشغال می کند و هم هزینه های بیشتری برای بیمارستان به دنبال دارد.
سروش ادامه می دهد: به این مادر که نتوانسته بود مبلغ مد نظر را تهیه کند، اعلام کردیم که  یک سوم هزینه ها را مددکاری پرداخت می کند و وی باید بقیه مبلغ را با سپردن تضامین به صورت اقساطی پرداخت کند. واقعیت این است نهایت همکاری و حد توان ما برای کمک به وی همین قدر است.
ماجرای کودکان رها شده
وی درباره ماجرای واگذاری این کودک به بهزیستی، می گوید:مددکاری اجتماعی به ما اعلام کرده که وقتی یک مادر، فرزندش را در بیمارستان رها می کند و برای تحویل فرزندش به بیمارستان مراجعه نمی کند، این کودک رها شده تلقی می شود که باید از طریق دستگاه های قضایی اقدامات لازم انجام و این نوزاد به بهزیستی تحویل شود.
ابوالقاسم سروش  درباره وجود موارد مشابه و میزان کودکان رها شده  در این بیمارستان می گوید: متاسفانه در این بیمارستان از این قبیل اتفاقات زیاد می افتد که بعد از تولد کودک به علت ناتوانی برای تسویه حساب یا به بهانه های دیگر  کودک را در بیمارستان رها می کنند.