وعده افتتاح باغ موزه، این بار خرداد 98

سردار نجاتی: مسئولان اصفهان امسال 10 میلیارد تومان اعتبار ملی گرفتند

عکس: میثم دهقانیگروه فرهنگی – «فاز اول باغ موزه دفاع مقدس طبق برنامه زمان بندی باید قبل از دهه فجر به انجام برسد»، این دستور استاندار خراسان رضوی بود که خرداد ماه امسال اعلام شد و همه را امیدوار کرد که پس از سال‌ها انتظار، بالاخره طلسم باغ موزه دفاع مقدس استان شکسته می‌شود. اما بر اساس اعلام مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، افتتاح این موزه به سوم خرداد سال آینده موکول شده است.
گرانی‌ها و نوسانات اقتصادی
سردار «علی‌اکبر نجاتی» در گفت وگو با خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه می‌گوید: گرانی‌های اخیر و نوسانات اقتصادی موجب کندی در روند تکمیل پروژه باغ‌موزه شده است، قرار بود باغ موزه تا بهمن ماه افتتاح شود، اما به علت گرانی‌هایی که در بازار پیش آمد، پیمانکاری که قرار بود وارد کار شود انصراف داد. وی می‌افزاید: از طرف دیگر پیمانکار نظراتی داشت که با رده‌های ذی‌ ربط تعیین‌کننده قیمت‌ها، به تفاهم قطعی نرسید و افتتاح پروژه با تاخیر مواجه خواهد شد همچنین با توجه به پیگیری‌ها و جلساتی که برگزار شد قرار است سوم خرداد 98 و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، باغ‌موزه استان افتتاح شود.سردار نجاتی می‌افزاید: در هفته‌های اخیر به دنبال مشکلات اقتصادی موجود، برخی فروشندگان جنس نمی‌فروختند و کارخانه فولاد هم فروش را تعطیل کرده بود، کارخانه‌های حوزه صنعت ساختمان هم به علت نوسانات بازار، حاضر به فروش اجناس نبودند و می‌خواستند تا زمانی که در بازار ثبات ایجاد شود از سرمایه خود محافظت کنند. مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که «با توجه به این مشکلات پیشرفت کار در سال 97 چقدر بوده؟» بیان می‌کند: از ابتدای امسال تا کنون توانستیم سقف اول ساختمان اصلی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را بزنیم و امیدواریم ادامه پروژه نیز بر اساس زمان بندی دنبال شود و بتوانیم در خرداد سال 98 شاهد افتتاح باغ موزه دفاع مقدس استان باشیم. وی می‌افزاید: اکنون پیمانکار تکمیلی باغ‌موزه دفاع مقدس مشهد مشخص شده و قیمت‌های پیشنهادی را اعلام کرده است. بررسی‌های لازم نیز انجام شده  البته درباره مبلغ پیشنهادی پیمانکار با مبلغ مدنظر استانداری اختلاف نظری وجود داردکه ان شاءا... رفع خواهد شد.
باید همت و نگاه ویژه داشت
سردار نجاتی درباره ضرورت تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیز می‌گوید: در این حوزه باید یک نگاه و همت ویژه داشت، چند روز قبل این گلایه را در جمعی مطرح کردم و گفتم ما در خراسان رضوی، موزه میراث فرهنگی برای اشیا داریم اما برای 17هزار شهیدی که تقدیم انقلاب و میهن مان شده، موزه نداریم. استان‌های دیگر باغ موزه‌های خود را افتتاح کرده‌اند و ما هم انتظار داریم کار در مشهد زودتر تکمیل بشود، انتظار خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز از ما همین است. وی با اشاره به این که در سال 96، 10 استان به صورت همزمان باغ‌موزه‌های دفاع مقدس خود را افتتاح کردند می‌گوید: عقب افتادگی استان ما در این حوزه به همه مسئولان و حتی مسئولان پیشین استان مربوط می‌شود، کرمانی‌ها 20 سال قبل و تهرانی‌ها پنج سال قبل باغ‌موزه‌های خود را افتتاح کردند، اما در استان ما همت و تخصیص اعتبار لازم وجود نداشته و همه کسانی که از گذشته تا به امروز مسئولیت داشته‌اند، در این زمینه مسئول هستند.
امیدوار به پیگیری‌های استاندار، شهردار و شورای شهر
وی با ابراز امیدواری درباره پیگیری‌های استاندار خراسان رضوی، شهردار و شورای شهر مشهد، می‌افزاید: همکاری‌های خوبی در دوره گذشته مدیریت شهری انجام و زمین باغ موزه اختصاص داده شد، ان شاءا... در این دوره هم اتفاقات خوبی می‌افتد، اعضای شورا و شهردار محترم فعلی مشهد دستورات خوبی داده‌اند که اگر اجرایی شود، کار سرعت می‌گیرد. اگر استاندار محترم هم بتوانند از مسئولان کشوری که به مشهد سفر می‌کنند، مصوباتی بگیرند، بسیار عالی‌ است؛ این کار شدنی است و نمونه هم دارد، به عنوان مثال در سفر معاون رئیس جمهور به اصفهان 15 میلیارد تومان برای باغ‌موزه اصفهان در نظر گرفتند که 10 میلیارد آن، امسال واگذار شد، امیدواریم این اتفاقات برای خراسان رضوی هم بیفتد تا کار سرعت بگیرد.
ظرفیت عظیم فرهنگی برای 30 میلیون زائر
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تاکید بر ظرفیت‌های موزه دفاع مقدس در شهری مانند مشهد، می‌گوید: حدود 30 میلیون زائری که سالانه به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند از گنجینه عظیم دفاع مقدس کشور و خراسان رضوی بهره ببرند؛ خراسان بزرگ 23هزار شهید داشته‌است، بنابراین ما باید بتوانیم جانفشانی مادران، پدران، همسران و فرزندان شهدا را که سختی‌های بسیاری برای حفظ عزت و استقلال این کشور کشیدند، ارج بگذاریم و  سبک زندگی این شهدا را به نسل جدید معرفی کنیم.