رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان:

اگر تعهد سپاری صادراتی نشود، کالایی در کشور نمی ماند

مسعود حمیدی - دولت  سه‌شنبه گذشته 20 شهریور آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق آن صادرکنندگان باید تعهد بدهند ارز حاصل از صادرات کالای خود را در سامانه نیما عرضه کنند. موضوعی که باعث گلایه برخی صادرکنندگان استان شده است.
یکی از این فعالان صادرات استان معتقد است این تعهد سپاری باعث می‌شود صادرات استان ضربه سنگینی بخورد زیرا طبق این آیین‌نامه، صادرکننده موظف است ظرف سه ماه ارز را وارد سامانه کند، درحالی‌که بازگشت ارز حاصل از صادرات به دست صادرکننده، زمان‌بر است. از سوی دیگر قیمتی که در سامانه نیما برای ارز تعیین می‌شود، حدود هشت هزار تومان بوده و قیمت ارز در بازار آزاد حدود 14 هزار تومان است لذا دولت باید تعهد سپاری را از برخی کالاهای غیرضروری حذف کند زیرا این موضوع فشار زیادی بر صادرکننده وارد می کند.
اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان که موافق دریافت تعهد سپاری از صادرکنندگان است، به خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی نوسانات ارزی، اگر دولت این تعهد سپاری را دریافت و خروج کالا و مواد اولیه را مدیریت نکند، نتیجه‌ای جز این که در آینده نزدیک در کشور، اثری از مواد اولیه و کالاهای ضروری پیدا نشود، نخواهد داشت. لذا دریافت تعهد سپاری امری لازم است. محمدحسین روشنک افزود: از سوی دیگر این تعهد سپاری در برخی موارد باید اصلاح شود. به‌طور مثال باید برای کالاها و اجناس صادراتی استان که درواقع به‌نوعی تولید روستا پایه هستند مانند پسته، زعفران و فرش دستباف، این تعهد برداشته شود و اجازه بدهیم این کالاها صادر شود تا سودآوری لازم را برای روستاییان داشته باشد. وی ادامه داد: امروز مشکل اصلی در صادرات، وجود کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است که باید اتاق بازرگانی به کمک دولت این کارت‌ها را کنترل کند و پیمایش مجددی درباره این کارت‌ها انجام و صادرکننده واقعی شناسایی شود. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان تأکید کرد: دولت همچنین باید بیشترین تعهد سپاری و شفافیت را از شرکت‌های خصولتی مانند شرکت‌های فولاد و پتروشیمی‌ها دریافت کند و اجازه دهد کالاهایی که درواقع جزو کالاهای موردنیاز کشور و اساسی نیستند و بیشتر مزیت صادراتی دارند، بدون تعهد سپاری صادر شوند. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران اما موضوع قیمت تعیین‌شده برای زعفران در گمرک کشور را مطرح کرد و گفت: بر اساس آن چه در سامانه گمرک کشور ثبت‌شده است، قیمت هر کیلو زعفران صادراتی 1450 دلار است درحالی‌که هر کیلو زعفران را امروز نهایتاً 700 دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانیم.
غلامرضا میری تأکید کرد: بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی درباره تعهد سپاری صادراتی، صادرکننده زعفران باید تعهد بازگشت 1450 دلار را بدهد درحالی‌که ارزش زعفران صادراتی در بازارهای جهانی 700 دلار است و صادرکننده نمی‌تواند این تعهد را بدهد زیرا قیمت زعفران نصف قیمت تعیین‌شده است. لذا درخواست داریم دولت این قیمت را که مربوط به گذشته است، اصلاح کند و قیمت امروز زعفران در بازار جهانی را مدنظر قرار دهد.