رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا درباره مشکلات ترافیکی تقاطع جانباز - شهید فرامرز عباسی:

نمی دانم چرا پل آموزگار به این شکل ساخته شد!

بهاروند:چرا الیت را که قبلا با مشارکت بخش خصوصی مدیریت می شد دوباره به شهرداری واگذار کردیم؟
نویسنده : محمد حسام مسلمی
روز گذشته نشست خبری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد برگزار و درباره موضوعات و چالش های حمل و نقل و ترافیک شهر از جمله گره های ترافیکی مشهد، پروژه کمربند جنوبی، اجرای خطوط بی آرتی، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و... بحث و بررسی شد.
به گزارش «خراسان رضوی»، مجتبی بهاروند در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مشکلات گره ترافیکی تقاطع بولوارهای جانباز و شهید فرامرزعباسی و این که تاکنون برای رفع این گره ترافیکی برنامه جامعی وجود نداشته است، گفت: در هیچ جای دنیا، پلی احداث نمی شود که به محض پایین آمدن از پل، پشت چراغ قرمز قرار بگیرید! نمی دانم چرا این طرح به این شکل اجرا شده است. دلیل آن را نمی دانم، بحث های مختلفی مطرح شده ولی آن گونه که من اطلاع دارم بر اساس طرح اولیه، این پل باید تا تقاطع شهید ساجدی ادامه پیدا می کرد. وی افزود: هم اکنون با افراد مختلف مشورت کردیم که آیا می شود این پل را بازسازی کرد و ادامه اش داد یا خیر؟ اگر این پل ادامه پیدا نکند متاسفانه همچنان معضل ترافیک در این منطقه ادامه خواهد داشت.
امسال قطعا اجرای ادامه خط 3 بی آر تی را شروع می کنیم
ادامه اجرای خط 3 بی آر تی، موضوع دیگری بود که در این نشست مورد سوال قرار گرفت. بهاروند در این زمینه گفت: اجرای خط 3 بی آرتی، تمام مصوبات قانونی را طی کرده و در شورای همتای مشهد، استان و کشور تصویب شده و بر همین اساس شهرداری موظف است که آن را اجرا کند. وی با بیان این که مهم ترین مشکل اجرای ادامه خط 3 بی آرتی، مسیر آن تا چهارراه ابوطالب است، یادآور شد: در مسیر بعد از چهارراه ابوطالب، خیابان عریض است و مشکل خاصی وجود ندارد، ما سعی می کنیم اجرای این خط کمترین مشکل را برای اهالی و کسبه ایجاد کند، فعلا در حال احداث بارانداز در این مسیر هستیم و قطعا امسال این مسیر را شروع می کنیم.
وی تاکید کرد: مانع خاصی برای ادامه اجرای این خط وجود ندارد، با توجه به شرایطی که سال گذشته پیش آمد، ادامه این طرح متوقف شد و نیاز بود زیرساخت هایی فراهم شود و یکی از این زیر ساخت ها، همان ایجاد بارانداز ها بود که در حال اجراست.
خودروهای فرسوده، قطره چکانی از رده خارج می شود
بهاروند همچنین درباره روند بازسازی خودروهای فرسوده نیز اظهار کرد: روزانه در مشهد بیش از 300 خودرو شماره گذاری و از طرفی، خودروهای فرسوده به صورت قطره چکانی از رده خارج می شود و ما در این شرایط چاره ای جز گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم، در کنار گسترش قطار شهری و بی آر تی، سعی می کنیم اتوبوس‌های برقی را نیز در مشهد راه اندازی کنیم.وی با بیان این که  ایجاد اتوبوس های برقی ضروری است، تاکید کرد: به همین منظور با یکی از شرکت های بزرگ داخلی، مذاکراتی انجام و طبق آن مقرر شده است بخشی از اتوبوس های فعلی از حالت بنزینی به برقی تغییر یابد.
افزایش تعرفه تاکسی، 2 هفته دیگر در صحن علنی بررسی می شود
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، همچنین درباره افزایش نرخ تاکسی ها نیز گفت: لایحه افزایش تعرفه تاکسی ها دو هفته دیگر در صحن علنی شورا مطرح خواهد شد، اگر قرار است کرایه تاکسی افزایش یابد، باید سقف برای آن تعیین کنیم تا تاکسی ها هم بتوانند رقابت کنند.
جرئت نمی کنم با دوچرخه در خیابان های مشهد تردد کنم!
بهاروند همچنین درباره احداث خطوط ویژه دوچرخه در خیابان های مشهد و کارایی این خطوط نیز گفت: در این باره با هیئت دوچرخه سواری جلساتی را برگزار کردیم، با این که استفاده از دوچرخه هم باعث کاهش آلودگی هوا و هم تضمین کننده سلامتی شهروندان است، متاسفانه در طول سال های گذشته نه تنها این خطوط زیادنشده بلکه کاهش هم یافته چرا که زیر ساخت های آن فراهم نشده است. وی افزود: چندین خیابان هم که خطوط ویژه دوچرخه در آن ایجاد شده، توسط وسایل نقلیه دیگری مثل موتور سیکلت ها اشغال شده است.
بهاروند تاکید کرد: من به عنوان شخصی که علاقه مند به دوچرخه سواری هستم و سال های خیلی دور هم دوچرخه سواری می کردم، جرئت نمی کنم در خیابان های مشهد با دوچرخه تردد کنم. ما باید بخشی از خیابان را به دوچرخه اختصاص می دادیم نه این که معابر پیاده رو را به این کار اختصاص دهیم.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت اجرای خطوط قطار شهری مشهد نیز گفت: احداث قطار شهری، هزینه بر است و با توجه به امکاناتی که شهرداری دارد، قطعا زمان بر نیز خواهد بود اما ما تا پایان شورای پنجم خط 2 را کاملا به بهره برداری می رسانیم و خط 3 نیز حداقل در مرحله بهره برداری قرار می گیرد.
نهایی شدن ایجاد 6 تقاطع غیر همسطح در مشهد 
وی همچنین با بیان این که احداث بیش از 15 تقاطع غیرهمسطح در مشهد بررسی شده است، تصریح کرد: احداث شش تقاطع غیر همسطح در مشهد نهایی شده است و قطعا تا پایان شورای پنجم ساخت این تقاطع ها را شروع می کنیم. بهاروند در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ادامه فعالیت شرکت الیت که زیان ده است نیز گفت: من در جلسات علنی شورا هم تاکید کردم  که شرکت های زیر مجموعه شهرداری که زیان ده هستند باید به بخش خصوصی واگذار شوند، درباره الیت هم انتقاد بنده این بود چرا الیت را که قبلا با مشارکت بخش خصوصی مدیریت می شد، بر خلاف اصل 44 قانون اساسی دوباره به شهرداری واگذار کردیم؟ من بارها هم گفتم دولت و سیستم های عمومی، بنگاه دار خوبی نیستند.
وی همچنین درباره ابعاد ترافیکی اجرای طرح کمربند جنوبی نیز گفت: اجرای طرح کمربند جنوبی تمام مصوبات قانونی را دارد، تاکنون بیش از 180 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، حال سوال این است اگر مشکلی وجود داشت چرا زمانی که این طرح شروع شد جلوی آن گرفته نشد؟ وی افزود: در آخرین جلسه ای که با جناب بخشی محبی (معاون دادستان مشهد) داشتیم، من از ایشان خواستم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در این باره جلساتی برگزار کند تا به یک جمع بندی برسیم.
بهاروند تاکید کرد: اگر کمربند جنوبی به سرانجام برسد، ترافیک بولوار شهید کلانتری و وکیل آباد به میزان زیادی کاهش می یابد و مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا به مراتب کمتر خواهد شد.