وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تمامی طرح های شهری در مشهد با رویکرد اقتصادی اما در عمل غیر اقتصادی انجام شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی طرح های شهری اجرا شده در مشهد به ضد خود مشهد تبدیل شد و هیچ کدام اقتصادی نشدند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، درباره بازگشایی معابر در بافت تاریخی شهرها، به تجربه‌هایی که در شهرهای مختلف از جمله مشهد، شیراز، اصفهان و تهران وجود دارد اشاره و از آن ها به عنوان تجربه هایی ناموفق یاد کرد و گفت: همه می‌دانید در مشهد چندین هزار میلیاردتومان هزینه شد، آیا فکر نمی‌کنید که مشهد را می‌شد با حفظ هویت تاریخی آن با ۱۰ درصد یا حتی کمتر از رقمی که نوسازی در آن صورت گرفت، بازآفرینی کرد؟ وی افزود: وقتی فقط فنی به موضوعاتی از این دست نگاه می‌شود، به ظاهر کاری فنی و اقتصادی انجام می‌شود در حالی که در کنه قضیه، این اتفاق عملا نخواهد افتاد. همان طور که در مشهد شاهد هستیم تمامی طرح ها با رویکرد اقتصادی اما در عمل به صورت کاملا غیراقتصادی انجام شد و نتیجه اش اجرای طرح هایی غیراقتصادی و بدون بازده بود. 
وزیر راه و شهرسازی خطاب به اعضای حاضر در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: تجربه‌هایی که هم اکنون در بافت های تاریخی شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد و قزوین شاهد هستیم، همه ناموفق بودند. رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: عموما در بحث بازآفرینی شهری با دیدگاه‌های متضادی روبه‌رو هستیم. به طور معمول، شاهدیم که در مواجهه با بافت‌های تاریخی، رویکرد غالب، رفتن به سمت و سوی تک بناهای باارزش و حفظ و نگهداری از آن هاست در حالی که باید این نکته را همواره مدنظر قرار دهیم که حفاظت از کل بافت و نه تک بنا، باارزش است و این رویکردی است که در بازآفرینی شهری دنبال می‌شود. 
آخوندی تصریح کرد: وقتی مداخله ما منجر به تغییر هویت در کلیت بافت بشود حتی اگر تمامی بناهای باارزش را در آن بافت حفظ کنیم، وقتی هویت بافت تغییر می کند، باز هم بدون ارزش است زیرا برای همه ما، تک بنا اگرچه ارزشمند است اما حفظ فضا و محیط مهم  است چرا که یادآور هویت تاریخی آن منطقه است بنابراین حفاظت از کل بافت برای ما حائز اهمیت ویژه ای است. وی افزود: بافت هایی که با حفظ هویت گشایش می یابند، می توانند جاذب گردشگر و ثروت شهری باشند و در عین حال، باید توجه داشته باشیم حفظ هویت، تنها مختص به تک بناها نیست بلکه باید به حفظ هویت محله ای توجه کرد و همان است که منبع ثروت آینده محلات خواهد بود.